عصر بازار

تحلیل یحیی آل اسحاق از دید و بازدیدهای پساتحریم

۳ دلیل رقابت خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران

عصر اعتبار- رئیس پیشین اتاق تهران با برشمردن دلایل حضور گسترده هیات‌های خارجی در ایران، سه عامل جمعیت، بازار منطقه‌ای و موقعیت ژئوپلیتیک ایران را مسبب حضور وسیع این هیات ها در ایران دانست.

۳ دلیل رقابت خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، یحیی آل اسحاق با اشاره به حضور هیات‌های سرمایه گذاری خارجی گفت: علاوه بر اینکه نیازهای داخلی ما ایجاب می کند با دنیا تعامل داشته باشیم بر خی از سرمایه گذاران خارجی نیز به پتانسیل های ما چشم دوخته اند و امیدوارند با سرمایه گذاری برای بالفعل کردن آن کسب و کاری برای خود در این نقطه از جهان به راه اندازند.

    او افزود: حال که امیدهایی برای بهبود روابط با غرب به وجود آمده فعالان اقتصادی دنیا بار دیگر راه خود را به سمت بازار ایران کج کرده اند زیرا می دانند این بازار بسیار بزرگ و قابل تامل است. هم به دلیل اینکه خود ایران کشوری است با حدود 80 میلیون نفر جمعیت و نیازهایی برای سرمایه گذاری وسیع داشته و از یک موقعیت ژئوپولیتیکی برخوردار است که در بین کشورهای منطقه تقریبا بی نظیر است.

    آل‌اسحاق گفت: به دور از هر شعاری می توان گفت که امروز جمهوری اسلامی ایران هاب منطقه است و به دلیل پتانسیل های مختلفی که وجود دارد (نیروی انسانی، منابع زیر زمینی و موقعیت ژئوپلیتیکی) و زیر ساخت هایی که ایجاد شده به قطب اقتصادی تعیین کننده ای تبدیل شده است. از سویی دیگر یک با 15 کشور همسایه است که بازار مصرفی در حدود 300 میلیون نفر را ایجاد می کنند از این رو ایران یک بازار تامین کننده منابع طبیعی، مصرف و سرمایه گذاری است.

    رئیس پیشین اتاق تهران افزود: این موضوعات سبب شده تا کشورهای اروپایی، مخصوصاً، کشورهایی که پس از تحریم ها قادر به ادامه همکاری با ایران نیستند، با توجه به وضعیت گفت و گوی ایران با گروه 1+5 امید به بازگشت دوباره در بازار کشورمان را داشته باشند و به تکاپو بیفتند. آنها با توجه به شرایط اقتصادی شان و رکودی که در بازارهای اروپایی با آن مواجهند، سعی دارند راهی ایران شوند و از این طریق به بازار منطقه نیز دست یابند. دلیل انتخاب ایران هم به خاطر سابقه طولانی مدت همکاری هاست. بعضی از شرکت ها حدود 200 سال است که با ایران در ارتباطتند و قصد دارند که این ارتباط ادامه دار باشد.

    او گفت: ممکن است که سطح تبادلات تجاری اروپاییان با ایران نسبت به حجمی که آنها با سایر کشورها دارند زیاد نباشد اما با توجه به شرایطی که امروز دارند، بازار ایران و منطقه خاورمیانه برایشان قابل چشم پوشی نیست. شرایط امروز جهان، از نظر تکنولوژیکی، اطلاعات فناوری، شناخت بازارهای جدید و ضوابط موجود به گونه ایست که ضرورت همکاری برای دستیابی به بازارهای بزرگ را ایجاب می کنند. بازارهای دنیا، بازارهای بی صاحبی نیستند و تقسیم بندی صورت گرفته به شکلی طراحی شده که هر کشوری نمی تواند بدون توجه به واقعیت ها در آن بازارها حضور یابد. بازار و تکنولوژی در دنیا صاحب دارند و نمی توان بدون تعامل وارد آن بازار ها شد و از فن آوری هایشان بهره برد. در چنین فضایی باید تعاملی منطقی بین فعالان اقتصادی و فعالان اقتصادی داخلی و خارجی برقرار شود که یک بازی برد- برد حاصل شده و منافع طرفین تامین شود.

    آل‌اسحاق تصریح کرد: آنگونه که از زبان خود هیات هایی که تا کنون راهی ایران شده اند، شنیده ام نوعی رقابت در میان شرکت های مختلف اروپایی شکل گرفته تا بتوانند سهمی از بازار ایران و منطقه را به دست آورند و برای خود جایی را دست و پا کنند. حال ممکن است این پرسش به وجود بیاید که آیا این رفت و آمدها عنقریب منتج به نتیجه خواهد شد؟ پاسخ خیر است چرا که تا تحریم ها برداشته شود و فضای مساعد برای سرمایه گذاری ها به وجود آید مدت زمانی به طول خواهد انجامید تا دوباره کارها به روال بیفتد و رابطه اقتصادی سه ساله ایران و کشورهای اروپایی که قطع شده بود، دوباره برقرار شود.

    او افزود: از این رو دیده می شود که برخی هیات هایی که به ایران می آیند لزوما سرمایه گذار یا فعال اقتصادی نیستند و بلکه گروه های مطالعاتی هستند که آمده اند شرایط بازار ایران را مورد مطالعه دقیق قرار دهند و گزارش را به طرف های اصلی ارائه دهند تا بر اساس آن گزارش ها بتوانند زمینه همکاری خود با ایران را مورد سنجش قرار دهند.

    آل‌اسحاق گفت: برخی دیگر هم گروه هایی هستند که به دنبال شریک در ایران می گردند و می آیند تا از این طریق به سرمایه گذاری های مشترک روی آورند.

    او افزود: بیشتر هیات هایی که تا کنون وارد ایران شده اند عمدتا علاقه زیادی به سرمایه گذاری در صنعت خودرو ایران دارند چون بازار خودروی ایران، یک بازار یک و نیم میلیونی است و با در نظر گرفتن بازارهای جهانی این تعداد بالاتر هم می رود. علاوه بر خودرو فعالان اقتصادی تمایل زیادی به مشارکت در طرح های عمرانی ما مانند طرح های آبی دارند. تنوع هیات های سرمایه گذاری که تا کنون وارد ایران شده اند بالاست و علاوه بر این دو رشته ای که گفتم گروه هایی برای مشارکت در طرح های پتروشیمی، معدن و صنایع معدنی، راه آهن، صنایع دارویی، لوازم خانگی و صنایع کوچک و متوسط وارد ایران شده و با طرف های مربوطه مذاکره کرده اند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو