عصر بازار

مدیرعامل بانک سپه خبر داد

کاهش نرخ سود سپرده به ۱۸درصد از اول آذرماه

عصر اعتبار- مدیرعامل بانک سپه از توافق بانک‌ها برای کاهش ۲ درصدی نرخ سود سپرده از اول آذرماه خبر داد.

کاهش نرخ سود سپرده به ۱۸درصد از اول آذرماه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، سید کامل تقوی نژاد با بیان اینکه در نشست امروز شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و خصوصی دو تصمیم گرفته شد، اظهارداشت: با توجه به کاهش نرخ تورم و لزوم هماهنگی با سیاست‌های دولت و بانک مرکزی بانک‌ها باید تلاش کنند قیمت تمام شده پول کاهش یابد.

    وی افزود: در همین راستا بانک‌ها در جلسه امروز توافق کردند نرخ سود سپرده یکساله از 20 درصد به 18 درصد کاهش یابد.

    مدیرعامل بانک سپه تصریح کرد: تصمیم دیگر بانک‌ها کاهش نرخ سود بازار بین بانکی از 26 درصد به 24 درصد بود.

    بنابراین حداکثر تسهیلاتی که یک بانک به بانک مرکزی در بازار بین بانکی پرداخت خواهد کرد، 24 درصد است.

    تقوی نژاد گفت: این کاهش نرخ‌ها تاثیر مثبتی بر کاهش نرخ سود تسهیلات خواهد داشت و زمیینه کاهش این نرخ را فراهم خواهند کرد.

    از سال اخیر گذشته با رسیدن نرخ تورم به سطح 16 و 15 درصد بحث کاهش نرخ سود به شدت مطرح بود و شورای پول و اعتبار در جلسه هشتم اردیبهشت ماه امسال نرخ سود سپرده را با دو درصد کاهش به 20 درصد تقلیل داد.

    همچنین طبق همان مصوبه نرخ سود تسهیلات عقود مبادله‌ای یک درصد کاهش یافت و 21 درصد تعیین شد و سود تسهیلات مبادله‌ای با 3 درصد افزایش 24 درصد در نظر گرفته شد.

    اما سیستم بانکی هیچ گاه خود را با این نرخ‌ها تطبیق نداد و اغلب بانک‌ها برای جذب سپرده بیشتر به روش‌های مختلف نرخ‌های سود بالاتری را به مشتریان خود ارائه کردند.

    بالا بودن نرخ سود در بازار بین بانکی، بدهی بخش دولتی به بانک‌ها، حجم بالای مطالبات معوق و فعالیت موسسات غیرمجاز از مهمترین دلایل نرخ سود بالای تسهیلات در شبکه بانکی عنوان می‌شود.

    در همین راستا بانک مرکزی برای افزایش عرضه تسیهلات چند اقدام را در دستور کار قرار داده است. ورود به بازار بین بانکی و تزریق اعتبار در این بازار، اختصاص خط اعتباری به بانک‌ها در قالب سپرده‌گذاری 7 ساله و تنزیل اسناد خرید خودرو و کالا از جمله برنامه‌های بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود در این بازار پول است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی