عصر بازار

حاتم بخشی ملکه انگلیس با الماس به سرقت رفته ایران؟

عصر اعتبار- الماس کوه نور که سوغات نادر شاه افشار از فتح هند بود و پس از مرگ وی به سرقت رفت و از دربار انگلیس سر درآورد اکنون با تلاش ستاره های بالیوود و تجار هندی در آستانه بازگشت به هند قرار گرفته است.

حاتم بخشی ملکه انگلیس با الماس به سرقت رفته ایران؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از روزنامه انگلیسی دیلی میل، الماس شگفت انگیز 100 میلیون پوندی کوه نور که ملکه انگلیس در جریان تاج گذاری خود از آن برای تزئین تاجش استفاده کرده است احتمالا از گنجینه جواهرات سلطنتی انگلیس خارج و به هند بازگردانده خواهد شد.

    ستاره های بالیوود و تجار هندی با یکدیگر متحد شده و با به خدمت گرفتن وکلای ماهر به آنها دستور داده اند تا پیگیری های حقوقی لازم را در نزد دیوان عالی لندن انجام دهند. آنها خواستار بازگردانده شدن این الماس 105 قیراطی هستند که توسط انگلیسی ها از مکان اصلی اش دزدیده شده است.

    این موضوع ممکن است بر ناهار کاری ای که ملکه انگلیس قرار است این هفته در کاخ باکینگهام با نارندرا مودی، نخست وزیر هند داشته باشد، تاثیر بگذارد، هرچند که یک منبع آگاه در دربار ملکه گفته که این اختلاف در دستور کار مذاکرات دو طرف قرار ندارد.

    اندرو رابرتز، تاریخدان انگلیسی در این باره گفت: «آنهایی که در این پرونده مضحک نقش دارند باید بدانند که گنجینه جواهرات سلطنتی انگلیس دقیقا مکان مناسبی برای نگهداری الماس کوه نور است، و بهای حضور بیش از سیصد ساله انگلیسی ها در هند است که منجر به مدرنیزه شدن، توسعه، امنیت، پیشرفت کشاورزی، اتحاد زبانی و دموکراتیزه شدن شبه قاره هند شده است.»

    بر اساس یکی از روایت های تاریخی، این الماس گرانقیمت پس از ضمیمه شدن پنجاب هند به انگلیس، توسط دولیپ سینگ آخرین حاکم سیک ها به ملکه ویکتوریا داده شده است. اعطای این گنجینه ارزشمند به ملکه انگلیس هنوز هم در بین هندی ها نمادی از تحقیر ملت هند محسوب می شود.

    اما کشورهای ایران و پاکستان نیز مدعی مالکیت بر این سنگ گران قیمت هستند.

    الماس کوه نور تا زمان سلطنت نادرشاه در اختیار ایران بود اما پس از مرگ نادر توسط احمدشاه درانی یکی از پادشاهان افغانی سرقت و به افغانستان منتقل شد و از آن جا به هند رسید. هم اکنون زوج آن، دریای نور، در موزه جواهرات ملی ایران نگهداری می شود.

    فعالان اجتماعی هندی با به کار گماشتن وکلای انگلیسی سعی دارند تا کوه نور را به هند بازگردانند. این وکلا گفتند، مبنای مستندات آنها قانون هلوکاست (استرداد اشیاء تاریخی) انگلیس خواهد بود که به موسسات ملی در انگلیس اختیار بازگرداندن آثار هنری دزدیده شده را اعطا می کند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو