عصر بازار

علی‌رغم واردات ۵ هزار میلیارد تومانی خودرو در سال ۹۳

مالیات ارزش افزوده ۹۳ نمایشگاه‌داران خودرو منفی شد

عصر اعتبار- صنف نمایشگاه‌داران علی‌رغم واردات ۵.۶ هزار میلیارد تومان خودرو در سال ۹۳ مالیات ارزش افزوده منفی ۹۲۵ هزار تومان اظهار کردند و به دلیل غیرشفاف بودن اطلاعات مالی، سهم دولت دود شد.

مالیات ارزش افزوده ۹۳ نمایشگاه‌داران خودرو منفی شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، بر اساس گزارش سازمان امور مالیاتی کشور، 13 هزار و 445 مؤدی مالیاتی صنف دارندگان نمایشگاه‌ و فروشگا‌ههای خودرو در سامانه مالیات ارزش افزوه ثبت‌نام موقت و نهایی داشته‌اند.

    تعداد کل اظهارنامه‌های تسلیم شده در سال 93 برای این صنف 40 هزار و 93 مورد بوده است.

    طبق گزارش‌های ارائه شده متوسط ابرازی مالیات ارزش افزوده و عوارض صاحبان نمایشگاه‌های خودرو منفی 925 هزارو 906 تومان بوده است.

    این بدان معنا است که فعالان این صنف، با وجود فروش خودرو، نه تنها سود نکرده بلکه متضرر شده‌اند و دولت باید این زیان را در سود مالیات سال‌های بعد مستهلک کند، اما باید با بررسی اسناد مشخص شود، آیا واقعا این فعالیت در این صنف زیان‌ده بوده است یا خیر؟

    براساس این گزارش صنف صاحبان نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های خودرو سال گذشته 16 میلیارد و 135 میلیون 15 هزار تومان مالیات ارزش افزوده پرداخت کردند.

    همچنین سازمان امور مالیاتی با بررسی اسناد و صورتحساب‌های فعالان این صنف درآمد کسب کرده است به طوری که متوسط پرداختی صاحبان این صنف 402 هزار و 439 تومان بوده است.

    این آمار در حالی رقم می‌خورد که جدای از فروش خودروهای صفر تولید داخل و کارکرده، بالغ بر 152 هزار خودرو سال گذشته به کشور وارد شده است که توسط نمایشگاه‌ داران و فروشگاه‌های خودرو به مشتریان واگذار شده است.

    آمار گمرک نشان می‌دهد،‌ سال 93، بالغ بر 5 هزار و 662 میلیارد تومان معادل 2 میلیارد و 151 میلیون دلار خودرو به کشور وارد شد که نسبت به سال 92 به لحاظ ارزش 32 درصد رشد داشته است.

    همچنین سال 92 نیز 4 هزار و 9 میلیارد و 287 میلیون تومان به ارزش یک میلیارد و 621 میلیون دلار بوده است.

    با این وجود سال 93 رونق نسبی در بازار خودرو وجود داشت اما معلوم نیست با چه انگیزه‌ای صاحبان نمایشگاه‌ها چگونه و با چه استدلالی مالیات ارزش افزوده این سال را منفی ابراز کرده‌اند.

    به نظر می‌رسد، تا زمانی که نظام معاملات اقتصادی کشور شفاف و برمبنای عملکرد نباشد کتمان درآمد و مالیات از سوی برخی مودیان با ارقامی نجومی و فاحش اظهار خواهد شد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو