عصر بازار

وکیل بابک زنجانی:

شرکت نفت بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار از شرکت‌های دیگر طلب دارد

عصر اعتبار- وکیل مدافع بابک زنجانی گفت: شرکت نفت بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار بابت فروش نفت از کشورها و شرکت‌های دیگر طلب دارد و موکل من یکی از چندین بدهکار این شرکت با رقم مورد ادعای دو میلیارد محسوب می‌شود.

شرکت نفت بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار از شرکت‌های دیگر طلب دارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، رسول کوهپایه‌زاده در واکنش به اظهارات وکیل شرکت HK مبنی بر اینکه زنجانی پول فروش محموله‌های نفتی را صرف خرید زمین واقع در خیابان ایران زمین و زمین خیابان فرشته کرده است، اظهار کرد: این حرف‌ها درست نیست زیرا بر اساس اطلاعات موجود در پرونده، تاریخ خرید و منبع تامین مالی این زمین‌ها، هیچ ربطی به فروش محموله‌های نفتی ندارد.

    افرادی در خارج از کشور دوست ندارند زنجانی آزاد شود

    وکیل مدافع بابک زنجانی در پاسخ به این سئوال که مسئولان شرکت نفت معتقدند بدهکار باید زمینه پرداخت طلب را فراهم کند و طلب‌کار در این راستا وظیفه‌ای ندارد افزود: موکلم دو سال است که در بازداشت به سر می‌برد. از یک طرف محدود و محبوس شده و دستش کوتاه است و از طرف دیگر هیچ ارتباطی با اموالش در خارج از کشور ندارد. ضمن اینکه در خارج از کشور کسانی هستند که زندانی شدن زنجانی و از اینکه وی در این حالت به سر می‌برد، خوشحال هستند و دوست ندارند موکلم از زندان آزاد شود تا اموال او را در خارج از کشور مورد تعرض قرار دهند.

    کوهپایه‌زاده اضافه کرد: به شخصی که هیچ دسترسی به دنیای خارج و توانایی پیگری شخصی ندارد و هنوز بانک‌هایش و شرکت HK نیز در تحریم است، بگوییم این مسئله مشکل شماست، حرف موجه و حقوقی نیست. آیا شرکت نفت که امروز بالغ 100 میلیارد دلار به کشورها و شرکت‌های دیگر نفت فروخته و طلبکار است، به آنها نیز اینگونه می‌گوید.

    زنجانی می‌توانست محموله‌های گازی را برنگرداند

    کوهپایه‌زاده در ادامه در واکنش به اظهارات اخیر وزیر نفت مبنی بر اینکه زنجانی از اول هم قصد نداشته پولی را پرداخت کند، گفت: اگر موکلم قصد پرداخت نداشت، نمی‌آمد قریب به 700 میلیون دلار از پول‌هایی که در اختیارش قرار گرفته بود را به دستور شرکت نفت در حق پیمانکاران نفتی پرداخت کند. کسی که قصد پرداخت نداشته باشد هیچ وقت نمی‌آید یک ریال از سرمایه‌اش را در جایی قرار دهد که بعد از عمل مجرمانه کسی بتواند به آن اموال دسترسی داشته باشد و چند هزار میلیارد تومان در کشور سرمایه‌گذاری کند.

    وی توضیح داد: زنجانی اگر قصد پرداخت نداشت، نمی‌آید در همان روزهای اول بازداشت، بدون هیچ اجبار و الزام قانونی شخصاً و داوطلبانه همه اموال را طی وکالت بلاعزل به شرکت نفت واگذار کند. کسی که سوء نیت داشته باشد نمی‌آید چند 100 میلیارد دلار محموله‌های گازی که در اختیارش بود را عودت بدهد و برگرداند. می‌توانست بگوید محوله‌ها را فروخته‌ام و چون تحریم شدم نمی‌توانم پرداخت کنم اما این کار را نکرد و محموله‌های گازی را برگرداند. این مسئله نشان دهنده این است که موکل هیچ قصد سوئی نداشته و ندارد. متاسفانه شرایط تحریم‌ها به گونه‌ای پیش رفت که انتقال پول با مشکل مواجه شد و امروز زنجانی یکی از چندین بدهکار شرکت نفت با رقم دو میلیارد دلار که از سوی شرکت نفت ادعا شده، محسوب می‌شود در حالی که شرکت نفت بالغ بر 100 میلیارد دلار از شرکت‌ها و کشورهای مختلف طلب دارد.

    وکیل بابک زنجانی افزود: تشخیص وجود یا عدم وجود سوء نیت با دادگاه است اما مطمئن هستم آنچه در پرونده وجود ندارد سوء نیت مجرمانه است و اساساً با توجه به خدمات گذشته، سوابق موکل و همکاری وی با شرکت نفت و پرداخت‌هایی که صورت گرفته، عنصر روانی بزه انتسابی کاملاً مفقود است.

    اموال خارج از کشور زنجانی ارزیابی نشده است

    کوهپایه‌زاده در پاسخ به این سئوال که آیا اموال خارجی موکلش نیز ارزیابی شده است یا خیر گفت: اعلامی که از سوی معاون دادستان در خصوص ارزیابی اموال موکل صورت گرفته، آخرین اعلام رسمی مرجع ذی صلاح محسوب می‌شود که اموال موکل را دو هزار 600 میلیارد تومان ارزیابی کرده است. البته قطعاً این ارزیابی در برخی موارد مورد اعتراض موکل است کما اینکه در دادگاه هم به آن اشاره کرد و این اعتراض از مجرای قانونی در حال پیگیری است. زنجانی معتقد است اگر اموال و املاکش به قیمت واقعی محاسبه می‌شد قطعاً قیمت قابل توجهی از بدهی را پوشش می‌داد.

    وکیل مدافع بابک زنجانی در پاسخ به این سئوال که آیا اموال خارجی موکل نیز ارزیابی شده است یا خیر افزود: اموال خارج از کشور را برآورد نکردند. البته قابلیت برآورد هم نداشته است زیرا در حوزه صلاحیت سرزمینی کشور دیگری است و دادستانی اختیار توقیف آن اموال را نداشته است.

    زنجانی نمی‌تواند اسرار مشتریان بانک‌های خود را فاش کند

    کوهپایه‌زاده در پاسخ به این سئوال که گفته می‌شود موکلش در بازداشت، همکاری‌های لازم را برای بازپرداخت بدهی‌ها و اینکه پول‌ها را چه کرده است، انجام نمی‌دهد، گفت: آقای زنجانی در خارج از کشور دارای بانک است و بانک‌ها نیز باید بر اساس قوانین کشوری که در آن ثبت و تاسیس شده است، فعالیت کنند. برخی سئوالاتی که از موکل مطرح می‌شود چون مربوط به افشای مسائلی است که صرفا مرتبط با منابع مالی شرکت نفت نیست و زنجانی به عنوان یک بانکدار در قبال همه سپرده‌گذاران و سهامداران باید پاسخگو باشد و یکی از اصول جدی بانکداری در ایران و خارج حفظ اصرار مشتریان است.

    وی ادامه داد: موکلم از حیث محدودیت‌های اشاره شده، نمی‌تواند مطالبی را عنوان کند که باعث افشای منابع مالی مرتبط با سهامداران و سپرده‌گذران که ارتباطی هم به شرکت نفت ندارد شود.

    وکیل بابک زنجانی افزود: موکلم نسبتاً همکاری لازم را داشته است. هر گاه تحریم‌ها کاملاً برداشته و آن 100 میلیارد دلاری که شرکت از بقیه افراد و بدهکاران دارد، تسویه شد و فقط دو میلیارد بدهی زنجانی باقی ماند و تسویه نشد، نمی‌توان گفت او همکاری لازم را نمی‌کند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی