عصر بازار

بازارها معتقدند نرخ بهره فدرال‌رزرو ماه آینده افزایش می‌یابد

عصر اعتبار- آمارهای منتشر شده از بازارها و اشتغال آمریکا، احتمال افزایش نرخ بهره بانکی را در ماه دسامبر ۲۰۱۵، بیش از هر زمان دیگری تقویت کرده است.

بازارها معتقدند نرخ بهره فدرال‌رزرو ماه آینده افزایش می‌یابد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، افزایش نرخ بهره بانکی ازسوی فدرال‌رزرو آمریکا در ماه دسامبر به‌ وضوح قابل مشاهده و محتمل است. پس از ماه‌ها گمانه‌زنی، گزارش اشتغال ماه اکتبر که روز جمعه منتشر شد، این اعتماد را به بازارها داد که فدرال‌رزرو می‌تواند ماه آینده نرخ بهره بانکی را افزایش دهد که این احتمال قطعیت بیشتری یافته است.

    به‌گزارش بیزنس‌اینسایدر، داده‌های آماری که برای افزایش نرخ بهره بانکی ضروری هستند، همگی تقویت شده‌اند. اقتصاد آمریکا در ماه اکتبر 271 هزار شغل ایجاد کرده و نرخ بیکاری به پنج درصد کاهش یافته که این کمترین نرخ بیکاری از آوریل 2008 تاکنون محسوب می‌شود. این همان سطحی است که اقتصاددانان از آن باعنوان «اشتغال کامل» یاد می‌کنند.

    همچنین، میزان دستمزدها نیز در آمریکا افزایش یافته به‌طوری‌که به‌طور میانگین، میزان دستمزد ساعتی کارگران نسبت به سال قبل 2.5 درصد افزایش یافته که این بالاترین رشد دستمزدها از زمان رکود بزرگ در سال 2008 میلادی تاکنون محسوب می‌شود ضمن اینکه رشد اشتغال بخش تولید نیز بدون تغییر بوده که بدین‌ترتیب پیش‌بینی‌ها از کاهش 4000 شغل را پشت سر گذاشته است.

    اینها همگی داده‌هایی هستند که فدرال‌رزرو به شدت به آنها نیاز دارد تا با اطمینان بگوید بازار کار در آمریکا شاهد بهبود بوده و این مساله افزایش نرخ بهره بانکی را در ماه دسامبر از احتمالات به واقعیت بدل خواهد کرد.

    نرخ بازده اوراق قرضه دوساله که دربرابر تغییرات احتمالی نرخ بهره حساس است و به دقت ازسوی سرمایه‌گذاران دنبال می‌شود، با 0.96 درصد افزایش به بالاترین سطح 5 سال اخیر خود رسید. همچنین، صندوق معاملات سلف فدرال‌رزرو که انتظارات مبادله‌کنندگان از نرخ بهره آینده را برآورد می‌کند، به 70 درصد افزایش یافته که این بالاترین احتمال نسبت به افزایش نرخ بهره بانکی در ماه دسامبر است.

    این واکنش‌ها به افزایش نرخ بهره، پس از یک دوره طولانی دست‌کم گرفتن بازارها صورت می‌گیرد که در این دوره فدرال‌رزرو خود را دست بالا گرفته است. نمودار ذیل به‌خوبی نشان می‌دهد که پیش‌بینی‌های فدرال‌رزرو برای نرخ بهره بیش از پیش‌بینی‌های بازار بوده است که این مساله در اظهارات اخیر «دیوید بلوم»، رئیس بخش استراتژی جهانی ارز در بانک «اچ.اس.بی.سی» به‌چشم می‌خورد. وی معتقد است که بازارها و فدرال‌رزرو نمی‌توانند در آن واحد درست عمل کنند. همچنین، به‌دنبال انتشار گزارش روز جمعه، به‌نظر می‌رسد که این بار بازارها هستند که از فدرال‌رزرو پیشی گرفته‌اند.

    «آرون کولی»، مدیر مرکز بازارهای سرمایه BMO می‌گوید: مشارکت بازارها در پیش‌بینی نرخ بهره کم‌رونق تر از فدرال‌رزرو بوده زیرا آنها اعتقاد نداشتند که نرخ بهره ممکن است در شرایط ناکارآمد هم افزایش یابد. اما حتی بدون شرایط کامل نیز به نظر می‌رسد که بازار، به‌خصوص پس از انتشار گزارش ضعیف از اشتغال در ماه گذشته، متقاعد شده است. همچنین، همان‌طور که «آرون کولی» در گفتگو با بیزنس‌اینسایدر مطرح کرده، دلایل متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد اقتصاد آمریکا در مسیر بهبود قرار دارد.

    حتی تا پیش از انتشار گزارش اشتغال در روز جمعه نیز می‌شد به‌خوبی حدس زد کمیته بازار آزاد فدرال در نشست ماه آینده خود چه تصمیمی خواهد گرفت. در نطق پیش از دستور کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا در روز چهارشنبه، «جانت یلن»، رییس فدرال‌رزرو تصریح کرد که اقتصاد آمریکا وضعیت مطلوبی دارد و بدین‌ترتیب، افزایش نرخ بهره بانکی در ماه دسامبر بسیار محتمل است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی