عصر بازار

انعکاس بازی با نرخ سود بانکی در بازار دلار رویت شد

تجربه جهانی مهار ریسک ارز

عصر اعتبار- خبر کاهش نرخ سود سپرده بانکی در بازار ارز موجب فعالیت سوداگران ارزی شد؛ به‌گونه‌ای که تحرکات این گروه، درجه نوسان شاخص بازار ارز را بالا برد.

تجربه جهانی مهار ریسک ارز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، مطابق گزارش‌ها، نرخ آزاد دلار روز گذشته با ثبت رقم 3525 تومان به بیشترین میزان از دی‌ماه سال قبل رسید. هر چند با توجه به شرایط اقتصاد و روند تورمی کشور، تعدیل نرخ ارز باید یکی از اولویت‌های سیاست‌گذار اقتصادی باشد؛ اما تحرک سفته‌بازان می‌تواند تصحیح این مسیر را بی‌اثر کند. به همین منظور باید توجه داشت که تصمیم اقتصادی در سطح کلان نباید موجبات افزایش دامنه نوسان در بازار ارز را فراهم آورد. به همین دلیل، کارشناسان درخصوص اصلاح نرخ سود بانکی، نسبت به تصمیمات تک بعدی و بازی دستوری با این متغیر هشدار دادند. «دنیای اقتصاد» با توجه به اهمیت این موضوع، به بررسی تجربه جهانی، مدیریت ریسک نوسانات نرخ ارز و اثر آن بر بنگاه‌ها پرداخته است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که بنگاه‌های اقتصادی با استفاده از روش‌های مدیریت ریسک تبدیل، مدیریت ریسک معاملات و مدیریت ریسک اقتصادی به مهار ریسک نوسانات نرخ ارز می‌پردازند. حضور بنگاه‌های اقتصادی در بازارهای بین‌المللی ارز و کالا نیز به تنوع‌سازی دارایی‌های ارزی کمک فراوانی خواهد کرد.

    دلار 3525 تومان قیمت خورد
    پیش‌لرزه سود در بازار ارز

    گروه بازار پول:‌ رهایی شاخص بازار ارز از حبس بازه‌ای یک هفته‌ای، قیمت دلار را به 3525 تومان رساند که بالاترین بهای این ارز از 18 دی سال گذشته بود. روز شنبه اخباری پیرامون توافق میان مدیران بانکی درباره کاهش 2 درصدی نرخ سود سپرده بانکی و رسیدن این رقم به 18 درصد به گوش رسید. یکشنبه معامله‌گران آتی بیشتر با استفاده از ایجاد جو روانی پیرامون اخبار کاهش سود بانکی، فضای بازار را هیجانی و بازیگران را در موقعیت خرید قرار دادند.

    روز یکشنبه، دلار تحت تاثیر فعالیت معامله‌گران آتی بازار ارز از یکسو و فعالیت معامله‌گران بازار سکه از سوی دیگر، 10 تومان رشد را تجربه کرد تا با نوسان در بازه 3503 تا 3510 تومان خداحافظی کند. روز گذشته در حالی که معامله‌گران آتی بازار ارز تلاش می‌کردند از خبر کاهش نرخ سود بانکی برای ایجاد جو روانی و نوسان گیری استفاده کنند، معامله‌گران بازار سکه نیز وارد بازار ارز شدند تا با خرید دلار، مانع از کاهش بهای طلا شوند. سکه‌بازان در این امر تا حدی موفق بودند و توانستند بهای سکه تمام بهار آزادی را با 2 هزار تومان رشد به عدد 911 هزار تومان برسانند. با این همه، جو کاهشی بازارهای جهانی طلا مانع رشد بیشتر ارزش سکه در بازار داخلی شد.


    رشد سه عاملی دلار

    دلار که روز شنبه روی قیمت 3510 تومان به کار خود پایان داده بود، دومین روز هفته را با قیمت 3518 تومان آغاز کرد. شروع کار بازار با قیمتی حدود 10 تومان بالاتر از قیمت نهایی روز شنبه، نشانه اثرگذاری عوامل افزایشی از همان ابتدای روز بود. شاخص بازار ارز در ساعت 12 ظهر به بهای 3520 تومان و در نهایت در پایان ساعات کاری بازار به قیمت 3525 تومان رسید. روند رشد اسکناس سبز آمریکایی تحت تاثیر معامله‌گران دو بازار داخلی شکل گرفت.


    از آنجا که روز جمعه اونس طلا در بازارهای جهانی به قیمت 1089 دلار رسید، معامله‌گران سکه از هراس کاهش بیشتر قیمت‌ها در هفته جدید کاری بازارهای جهانی که از امروز دوشنبه آغاز می‌شود، روز یکشنبه وارد بازار ارز شدند تا با کمک به رشد قیمت دلار، سکه‌های طلای آنها نیز رشد قیمت را تجربه کنند. همزمان، معامله‌گران آتی نیز به کمک دلار آمدند. به گفته فعالان بازار، خریدهای آتی بالای معامله‌گران دلار که ناشی از ایجاد جو روانی پیرامون خبر کاهش نرخ سود بانکی بود نیز همسو با فعالیت‌های سکه بازان عمل کرد.


    البته روز یکشنبه عامل سومی نیز در بازار ارز اثرگذاری افزایشی داشت. در دومین روز هفته، رشد نرخ درهم در بازار دبی، در بازار داخلی به افزایش ارزش دلار ترجمه شد. نرخ درهم به‌طور سنتی یکی از عوامل روانی اثرگذار در بازار ارز داخلی است؛ چراکه میخکوب بودن قیمت درهم به دلار، این امکان را به معامله‌گران می‌دهد تا در صورت بالا بودن قیمت درهم، دلار ارزان‌تر را از بازار داخلی تهیه کنند و با فروش و تبدیل آن در کشور همسایه به کسب سود بپردازند. اثرگذاری این عامل سوم، تاثیر دو عامل دیگر را تکمیل کرد تا دلار از حبس بازه‌ای خارج شود.


    پایان حبس شاخص ارزی

    رشد 15 تومانی دلار در روز گذشته، به یک هفته حبس بازه‌ای این ارز پایان داد. قیمت دلار در یکشنبه هفته گذشته با 20 تومان جهش قیمت به رقم 3510 تومان رسید، اما دلار پس از این جهش در بازه‌ای محدوده گرفتار شد، امری که ناشی از احتیاط معامله‌گران در کانال جدید بود. قیمت دلار ظرف یک هفته گذشته بین ارقام3503 تا 3510 تومان در نوسان بود، اما سقف این بازه روز یکشنبه شکسته شد. دیروز قیمت یورو نیز در بازار آزاد افزایش یافت. روز گذشته قیمت یورو در بازار آزاد با 20 تومان افزایش به 3820 تومان رسید.


    رشد سکه از کف 50 روزه

    روز یکشنبه، بازار سکه نیز از بازار ارز تاثیر گرفت. روز گذشته، گذر دلار از مرز 3520 تومان، به سکه نیز کمک کرد تا از کف قیمت 50 روزه کنده شود و به کانال بالاتر صعود کند. با این حال وجود برخی بدبینی‌ها نسبت به آینده قیمت اونس و کمتر بودن ارزش ذاتی سکه نسبت به ارزش واقعی آن از عواملی بودند که اجازه رشد بیشتر را به قیمت سکه ندادند.


    در دومین روز هفته، قیمت سکه با 2 هزار تومان افزایش به قیمت 911 هزار تومان رسید. سکه که تحت تاثیر ریزش اونس در هفته گذشته، در روز نخست هفته کاهش قیمتی 12 هزار تومانی را ثبت کرده بود،روز گذشته با 2 هزار تومان افزایش دوباره تغییر کانال داد. به گفته فعالان، رشد قیمتی سکه بیشتر تحت تاثیر افزایش قیمت دلار رخ داد با این حال سکه که عموما نسبت به افزایش قیمت دلار واکنش هیجانی نشان می‌دهد حرکت نوسانی آرامی را تجربه کرد. انتظارات معامله‌گران برای کاهش بیشتر قیمت اونس در بازارهای جهانی، در هفته جدید کاری که از امروز دوشنبه آغاز می‌شود و در نتیجه افزایش فشار بر قیمت سکه از عواملی بودند که موجب احتیاط بیشتر و حرکت دست به عصای معامله‌گران طلا در روز یکشنبه شد. از سوی دیگر وجود حباب مثبت در قیمت این فلزگرانبها و کمتر بودن ارزش ذاتی آن از ارزش بازاری از دیگر عوامل کاهش خوش‌بینی‌ها به افزایش قیمت و کاهش انگیزه برای خرید سکه در روز گذشته بود. روز گذشته هر گرم طلای 18 عیار نیز با 161 تومان رشد نسبت به روز قبل از آن به قیمت 93هزار و 194 تومان رسید.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی