عصر بازار

سیاست نفت ارزان، ذخیره ارزی عربستان را نابود می کند

عصر اعتبار- خبرگزاری اسپوتنیک روسیه با اشاره به گزارش اخیر بانک جهانی مبنی بر این که کمبود بودجه عربستان سعودی به ۲۱,۶% تولید ناخالص ملی این کشور رسیده است، نوشت: تحلیلگران محاسبه کرده اند که با آهنگ کنونی، ذخیره مالی ریاض فقط برای پنج سال آینده کافی خواهد بود.

سیاست نفت ارزان، ذخیره ارزی عربستان را نابود می کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، عربستان به دلیل قیمت های پایین نفت، ده ها میلیارد دلار ضرر متحمل می شود که سبب ادامه تأثیر مستقیم و منفی بر سطح ذخیره ارزی این کشور شده است.
    اسپوتنیک افزوده است: کارشناسان صندوق بین المللی پول معتقدند تا پایان سال 2015، قیمت یک بشکه نفت به سطح 52 دلار خواهد رسید و همزمان براساس یک ارزیابی دیگر، کمبود بودجه عربستان سعودی طبق جمع بندی سال جاری 21,6% تولید ناخالص ملی است.
    در ادامه گزارش آمده است: از زمان آغاز کاهش قیمت نفت، 73 میلیارد دلار از موجودی ذخیره ارزی عربستان مصرف شده و به سطح 654 میلیارد و 500 میلیون دلار کاهش یافته است.
    در حالی که آژانس ارزی عربستان سعودی ناچار شد این حجم کلان ارز را برای جبران ادامه سیاست نفت ارزان هزینه کند، ریاض قصد ندارد برای تغییر وضعیت اقدام کند و حتی توجه خود را به افزایش استخراج متمرکز کرده است.
    «الکساندر پاسِچنیک» تحلیلگرروسی و رئیس دفتر مدیریت تحلیلی بنیاد امنیت ملی انرژی در این باره گفت: ریاض به عنوان یکی از بزرگترین بازیگران و صادر کنندگان نفت، می خواهد با افزایش تولید درآمد خود را بالا ببرد، زیرا هزینه استخراج نفت در عربستان زیاد نیست و حتی با قیمت 40 تا 50 دلار دلار برای هر بشکه درآمد خوبی بدست می آورد و هر چه بیشتر بفروشد، در آمد ارزی زیادتری خواهد داشت.
    «دیمیتری آلکساندروف» معاون مدیرعامل سرمایه گذاری شرکت «اونیور کاپیتال» نیز تاکید می کند: عربستان سعودی تا زمان کاهش آشکار حجم تولید در دیگر کشورهای رقیب - برخی کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی و لاتین و همچنین خاور نزدیک - به بازی نفتی ادامه خواهد داد و اکنون هم در مناطق گوناگون تصمیم هایی برای کاهش میزان استخراج یا تعویق زمان اجرای پروژه های بزرگ نفتی گرفته شده است.
    اسپوتنیک نوشته است: اکنون می توان در باره کشورهایی سخن گفت که بهای پایین نفت به دردسرهای آن ها افزوده شده است، ولی در آینده دیگران هم با این مشکل روبرو خواهند شد، زیرا ارزیابی های قیمتی که سعودی ها اعلام می کنند، همیشه درست نیست.
    «آندری کیپروویچ» تحلیلگر مستقل نفتی نیز گفت: اگر از نظر بازنده و برنده به موضوع نگریسته شود، اکنون یک جنگ واقعی جریان دارد ولی در جنگ هیچ طرفی پیروز نمی شود، هر چند که یک طرف ممکن است دچار ضرر کمتری شود و از این نظر، عربستان جای اول فهرست کشورهایی را می گیرد که ضرر کمتری می بینند و تولید کنندگان نفت در آمریکا هم در جای دوم هستند.
    کارشناس مستقل انرژی افزوده است: سعودی ها این جنگ را راه انداختند تا با کاهش قیمت های نفت، رقیبانی را که مخارج استخراج بالاتری دارند از دایره رقابت بیرون کنند.
    کیپرویچ ادامه این سیاست را برای عربستان نیز زیان بار ارزیابی کرده و نوشته است: فناوری استخراج نفت شیل این امکان را فراهم می کند تا با ضرردهی، معادن بسته و پس از بهبود شرایط، استخراج زود از سر گرفته شود، ولی در باره روش استاندارد استخراج، چنین کاری ناممکن است وبا توجه به این واقعیت، باید پرسید کدام کشورها بازنده می شوند؟
    اسپوتنیک در پایان نوشته است: عربستان اکنون با ادامه بازی کاهش قیمت، به سوی هدف خود پیش می رود تا افزون بر حفظ سهم در بازار، آن را افزایش نیز بدهد و این امر هم تا حد زیادی به آماده شدن ایران برای آغاز تحویل محموله های بزرگ نفتی ارتباط دارد، ولی اکنون نباید فکر کرد سعودی ها همیشه برنده هستند و به عقیده تحلیلگران، عربستان در دهه آینده باید مشکلات زیادی را در این زمینه تحمل کند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی