عصر بازار

بانک جهانی هشدار داد؛

تغییرات جوی ۱۰۰ میلیون نفر را به دام فقر می‌اندازد

عصر اعتبار- بانک جهانی در گزارشی اعلام کرد که تغییرات جوی تا سال ۲۰۳۰ میلادی، بیش از ۱۰۰ میلیون نفر را دچار فقر مفرط خواهد کرد.

تغییرات جوی ۱۰۰ میلیون نفر را به دام فقر می‌اندازد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، بانک جهانی در گزارشی که روز گذشته منتشر کرده، هشدار داد که تغییرات جوی تا سال 2030 میلادی بیش از 100 میلیون نفر را دچار فقر جدی کرده و علاوه بر نابودی محصولات کشاورزی، سبب افزایش شیوع مالاریا و سایر بیماری‌ها خواهد شد.

    به‌گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، گزارش بانک جهانی به فاصله چند هفته تا آغاز اجلاس جهانی تغییرات جوی سازمان ملل که قرار است امسال در پاریس برگزار شود، منتشر شده است. در این گزارش بر چگونگی مقابله با تاثیر گرمای جهانی تاکید شده که در آن کشورهای فقیر آمادگی کافی در برابر شوک‌هایی نظیر افزایش سطح آب دریاها و اقیانوس‌ها و همینطور خشکسالی را ندارند.

    بانک جهانی در این گزارش آورده است: مردم فقیر منابع محدودتری داشته و حمایت کمتری ازسوی خانواده، جامعه و نظام مالی و حتی سبدهای تامین اجتماعی دریافت می‌کنند تا بتوانند در برابر تغییرات جدی جوی خود را مقاوم و سازگار کرده یا با آن مقابله کنند.

    چگونگی کمک به کشورهای فقیر یا جوامع فقیر داخل کشورها برای مقابله با تغییرات جوی، یکی از چالش‌های جدی در مذاکرات مرتبط با انعقاد پیمان جهانی مقابله با تغییرات جوی است که قرار است در اجلاس ماه آینده در پاریس تصویب شود.

    آن دسته که معتقدند کشورهای ثروتمند در کمک به کشورهای فقیر برای مقابله با تغییرات جوی کار خاصی نکرده‌اند، می‌گویند: این گزارش بر تقاضای میلیاردها دلار کمک مالی موسوم به بودجه آب و هوا برای کشورهای درحال توسعه تاکید می‌کند.

    «محمد ادو»، رییس بنیاد Christian Aid می‌گوید: آمارهای منتشر شده در گزارش بانک جهانی به شدت تکان‌دهنده و درعین‌حال مفید هستند و من امیدوار هستم این آمارها رهبران جهان را مجاب کند تا دور هم بنشینند و تصمیمی جدی بگیرند. پیمان پاریس نیازمند حمایت از کشورهای و جوامع فقیر برای مقابله بهتر با بلایای طبیعی است.

    بانک جهانی تاکید می‌کند که تلاش‌ها برای حمایت از کشورهای فقیر نظیر بهبود کلی دسترسی به خدمات بهداشت و درمان و تامین اجتماعی و همینطور اقداماتی در جهات ارتقای ایمنی دربرابر سیل و کشت محصولات مقاوم‌تر در برابر گرمای هوا، می‌تواند از بسیاری از تبعات منفی تغییرات جوی و گسترش فقر جلوگیری کند.

    بروز تغییرات جوی با فقدان چنین پیشرفت‌هایی می‌تواند تا سال 2030 به اضافه‌کردن 100 میلیون نفر به جمعیت افرادی که در فقر جدی به‌سر می‌برند، منجر شود. «استفان هالیگیت»، یکی از نویسندگان این گزارش می‌گوید: یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این گزارش، استفاده از بررسی آماری از یک میلیون و 400 هزار شهروند از 94 کشور جهان به‌جای استفاده از تحلیل تاثیر اقتصاد کلان تغییرات جوی است. وی افزود: وقتی در این نظرسنجی‌ها از مردم دلیل گرفتار شدن به فقر را پرسیدیم، آنها از سه عامل عمده یعنی: شوک کشاورزی شامل افزایش قیمت مواد غذایی، بلایای طبیعی مانند سیل، خشکسالی و طوفان، و مشکلات سلامتی نظیر مالاریا و اسهال نام بردند.

    هالیگیت، از کشورهای صحرای آفریقا یا آفریقای سیاه و جنوب آسیا با عنوان نقاط پرخطری که تغییرات جوی بیشترین تاثیر را روی مردم فقیر خواهد گذاشت نام برد.

    همچنین، گزارش جدیدی که ازسوی سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه منتشر شده نشان می‌دهد در سال 2014 میلادی، میزان بودجه‌های اقلیمی روانه شده به سوی کشورهای درحال توسعه، از مرز 62 میلیارد دلار گذشته است. این درحالیست که کشورهای درحال توسعه، خواستار اعطای کمک‌های مالی و تعهدات بیشتری ازسوی کشورهای ثروتمندتر هستند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی