عصر بازار

اقتصاددان هلدینگ بانکی «نومورا» پاسخ می‌دهد

چرا تقویت دلار و افزایش نرخ‌بهره تهدیدی برای اقتصاد آمریکاست؟

عصر اعتبار- «ریچارد کو»، اقتصاددان ارشد هلدینگ بانکی «نومورا» می‌گوید: فرجام تسهیل کمّی به سر آمده و اقتصاد آمریکا احتمالا با دو موج جدی یعنی افزایش نرخ بهره و افزایش ارزش دلار روبرو خواهد شد.

چرا تقویت دلار و افزایش نرخ‌بهره تهدیدی برای اقتصاد آمریکاست؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۳:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، «ریچارد کو» معتقد است: نمودار شدن چشم‌انداز افزایش نرخ بهره بانکی، از چند جنبه، اصلی‌ترین تهدید برای اقتصاد آمریکا محسوب می‌شود. وی این‌گونه توضیح می‌دهد: پدیده‌ای که درحال حاضر در آمریکا و سایر نقاط جهان شاهد آن هستیم، نشانه‌هایی از اثر معکوس توازن مجدد موجودی اوراق بهادار است که به واسطه تصمیم فدرال‌رزرو برای تعدیل سیاست‌های پولی تشدید شده است.

    به‌گزارش ولیوواک، ریچارد کو می‌گوید: درحالی‌که تولیدکنندگان آمریکایی از افزایش قدرت دلار دچار زیان می‌شوند، گله و شکایات آنها راه به جایی نمی‌برد. وی اشاره کرد: اقتصادهای خارجی، صادرکنندگان آمریکایی که هم‌اکنون تحت فشار مضاعف قیمت‌گذاری ناشی از افزایش ارزش دلار قرار دارند را تحت تاثیر قرار داده‌اند ضمن اینکه دلار قدرتمند همچنین بار سنگینی را به صنعت جهانگردی آمریکا تحمیل کرده است.

    نکته دیگری که باید به‌خاطر داشت این است که بخش اعظمی از سرمایه‌گذاری آمریکا سال‌هاست که از نفت و گاز شیل و سایر بخش‌های انرژی تامین می‌شود که این هزینه سرمایه‌ای نیز به کسری از آنچه که طی سه‌سال گذشته بوده، کاهش یافته است. این مساله، تاثیر فاجعه‌باری روی تولیدکنندگان تجهیزات مورد استفاده در بخش نفت و انرژی داشته است.

    «کو»، وضعیت امروز اقتصاد آمریکا را در مجموع تصویری درهم از فعالیت‌های اقتصادی داخلی دانسته که درحال بازگشت به وضع طبیعی است، ضمن اینکه اظهار دارایی‌های بخش خصوصی نیز رفته‌رفته بهبود یافته، درحالی‌که بخش‌های آسیب‌پذیر دربرابر نرخ برابری ارز، قیمت نفت و سایر جنبه‌های بازارهای جهان، با تشدید شرایط سخت روبرو هستند.

     

    تسهیل کمّی و ایجاد «اثر ثروت» در پول ملی بازارهای نوظهور و قیمت مواد خام
    «کو» معتقد است بخش‌ خصوصی در تقریبا تمام اقتصادهای پیشرفته، شاهد مازاد مالی هستند و این بدان معناست که موسسات مالی تنها می‌توانند به دولت‌های خود، وام گیرندگان اخیر یا اقتصادهای نوظهور وام بدهند.

    وی معتقد است، این همان چیزی است که سبب افزایش قیمت اوراق قرضه دولتی و خروج سرمایه از کشورهای توسعه یافته به سوی اقتصادهای نوظهور می‌شود که در عوض سبب رونق گرفتن ارزش پول ملی اقتصادهای نوظهور می‌شود. همچنین می‌توان گفت پولی که ازسوی بانک‌های مرکزی منتشر می‌شود، روانه بازار سهام و مواد خام اولیه‌ای نظیر نفت در سراسر جهان شده که قیمتها را افزایش می‌دهد.

    «بن برنانکی»، رییس سابق فدرال‌رزرو آمریکا برای این پدیده واژه «اثر توازن اوراق بهادار» را ابداع کرده که درواقع همان فرآیندی است که تاثیر ثروت ناشی از افزایش ارزش دارایی‌ها، اقتصاد را به تحرک وا می‌دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی