عصر بازار

سهم طلای سرخ با نشان ایران در بازار جهانی بسیار اندک است

عصر اعتبار- شبکه تلویزیونی یورونیوز در گزارشی به صنعت کشت زعفران در ایران و اینکه این صنعت با توجه به قابلیت‌های فوق‌العاده هنوز جایگاه شایسته خود با برندهای ایرانی را کسب نکرده است، پرداخت.

سهم طلای سرخ با نشان ایران در بازار جهانی بسیار اندک است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل ا زفارس، بر اساس گزارش شبکه تلویزیونی یورونیوز، زعفران یکی از گران‌بهاترین محصولات جهان است. این محصول جایگاه ویژه‌ای در میز غذا در سراسر جهان دارد و مقدار بسیار کمی از آن در وعده‌های غذایی به کار می رود. برای تهیه یک کیلو از این چاشنی معطر و خوش‌رنگ کمیاب 110 هزار تا 170 هزار گل زعفران نیاز است.

    ایران بهترین زعفران جهان را در اختیار دارد و امسال 300 تن زغفران تولید خواهد کرد که 90 درصد کل تولید زغفران جهان است. اسپانیا و کشمیر نیز از تولیدکنندگان این محصول هستند.

    رسول بلبل که یک زعفران کار است، می‌گوید: «ما قادر هستیم تا محصولی سالم و ارگانیک تولید کنیم اما متاسفانه این محصول توسط دلالان صادر می‌شود. آنها محصول ما را با برند خود به کشورهای دیگر صادر می‌کنند.»

    بازار زغفران ایران فعال است اما این کشور می‌تواند از این صنعت با استفاده از روش‌های ویژه خود برای تولید محصولات ارزش افزوده از طریق پالایش و تصفیه بیشتر درآمد داشته باشد. قطعا پولی که سرمایه گذاران را جذب می‌کند اینجا است. سود و بازدهی (در ایران) بیش از پوشش سرمایه‌گذاری لازم برای جبران رقابت‌ها است.

    هادی موحدیان رئیس انجمن خشکبار و زعفران تربت حیدریه در این‌باره گفت : «اکنون که قرار است تحریم ها برداشته شود، ما می‌توانیم برنامه‌ریزی دقیقی برای صادرات زعفران‌های بسته‌بندی شده با برند خود داشته باشیم و بسته‌بندی‌های زعفران را مستقیما از اینجا به کشورهای مقصد صادر کنیم.»

    بر اساس این گزارش، ایران کیفیت و کمیت لازم برای تاثیرگذاری بر بازار جهانی زعفران را دارد همچنانکه در دوره باستان، ایران به همراه امپراتوری مغول بر بازار زعفران تسلط داشت.

    زعفران می‌تواند به عنوان یک کالای صادراتی پرسود در کنار پسته و فرش برای ایران باشد که قصد دارد اقتصاد خود را متنوع و تقویت کند. این صنعت توانایی تغییر شکل و بهبود وضعیت زندگی بسیاری از خانواده‌های ایرانی را دارد.

    به گزارش یورونیوز، طلای سرخ ایران که در جهان شناخته شده است هنوز سهم شایسته خود در بازارهای بین‌المللی با برندهای ایرانی را به دست نیاورده است. با این حال، تولیدکنندگان ایرانی امید دارند که بتوانند برندهای خود را پس از لغو تحریم‌ها در جهان معرفی کنند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی