عصر بازار

دبیرکل کانون عالی شوراهای اسلامی کار خواستار شد

محاسبه تورم اقلام مصرفی کارگران در تعیین مزد

عصر اعتبار- دبیرکل کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور از شورای عالی کار خواست تا نرخ تورم عمده اقلام مصرفی خانوارهای کارگری را محاسبه و در زمان تعیین دستمزد مدنظر قرار بدهد.

محاسبه تورم اقلام مصرفی کارگران در تعیین مزد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا،‌ رحمت الله پورموسی اظهار کرد: در بحث تعیین دستمزد نمی توان تنها به دو مولفه تورم و شرایط اقتصادی بسنده کرد، در کشورهای دیگر11 مولفه تاثیرگذار وجود دارد در حالی که ما قانون کار را داریم اما چون قانون در اجرا ضعیف بوده آن طور که باید تاثیرگذار نبوده است.

    وی ادامه داد: در تبصره یک ماده 41 قانون کار به نرخ تورم اشاره شده و در تبصره دو به سبد هزینه خانوار اشاره شده است اما هیچ سالی دستمزد کارگران متناسب با نرخ تورمی که از سوی مرکز آمار یا بانک مرکزی اعلام شده تعیین نشده و واقعی نبوده است.

    به گفته پورموسی فاصله بین دستمزد واقعی و حداقل حقوقی که کارگران می‌گیرند به دلیل واقعی نبودن دستمزد زیاد شده و وضع معیشت کارگران بهبود نیافته است.

    دبیرکل کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور درباره بالا بردن دستمزد کارگران، گفت: برخی معتقدند که بالا رفتن دستمزد موجب تعدیل و از کار بیکار شدن نیروهای کار می‌شود اما سوال این است که آیا در سال 94 که دستمزد 17 درصد و دو درصد بیشتر از نرخ تورم اعلامی افزایش یافت قدرت معیشت خانوارهای کارگری بالا رفت؟

    وی گفت: امروز بخش اعظمی از درآمد کارگران صرف هزینه مسکن،‌ اجاره بها و خوراک می‌شود و کارگران نمی‌توانند با حداقل حقوق 712 هزار تومانی وزارت کار ارتزاق کنند. مسئولان که از کاهش نرخ تورم خبر می‌دهند بگویند چرا تغییری در وضع معیشت کارگران رخ نداده است.

    این مقام مسوول کارگری در پایان گفت: نرخ تورم اقلام مصرفی سبد هزینه خانوارهای کارگری با تورمی که از سوی مراجع رسمی اعلام می‌شود متفاوت است لذا انتظار می‌رود شورای عالی کار تورم عمده اقلام مصرفی کارگران را در زمان تعیین دستمزد ملاک و مدنظر قرار بدهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو