عصر بازار

بازی سه روزه با مستمری بازنشستگان؛

آیا تامین اجتماعی نباید جریمه دیرکرد بپردازد؟

عصر اعتبار- بعد از پرداخت نا‌منظم یارانه‌های نقدی این بار مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی هر ماه با سه روز تأخیر حقوق‌شان را دریافت می‌کنند.

آیا تامین اجتماعی نباید جریمه دیرکرد بپردازد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از نسیم،  جمعیت تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی شامل حدود 13میلیون نفر بیمه‌شده اصلی و بیش از 2.5 میلیون نفر مستمری‌بگیر بازنشسته، ازکارافتاده و بازمانده است که با احتساب افراد تحت تکفل آن‌ها، بالغ‌بر 39 میلیون نفر می‌شود. این تعداد، دربرگیرنده دوسوم جمعیت شهرنشین و بیش از 50 درصد جمعیت کل کشور و شامل بیمه‌شدگان اجباری، حرف و مشاغل آزاد، رانندگان، مقرری‌بگیران بیمه بیکاری و بیمه‌شدگان اختیاری و افراد تحت تکفل آنان است.

    امیرعباس تقی‌پور مشاور مدیرکل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی در این زمینه می‌گوید: بر اساس آخرین آمار‌ها تا پایان آذرماه سال 93 تعداد افراد تحت پوشش تأمین اجتماعی در سراسر کشور به بیش از 40 میلیون نفر رسیده است که نشان می‌دهد بیش از نیمی از جمعیت کشور از خدمات این سازمان برخوردار هستند.

    «محمدحسن زدا» معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی نیز در این زمینه بیان داشته است: در حال حاضر حداقل حقوق مستمری‌بگیران 712 هزار تومان و حداکثر 5 میلیون تومان در این سازمان است. بر اساس آمارهای سال گذشته 60 درصد بازنشستگان «حداقل‌بگیر» بودند.

    در سال‌های اخیر با افزایش فزاینده مشکلات اقتصادی که متأثر از آثار تحریم‌ها و رکود اقتصادی بوده است طبیعی است که وضعیت معیشتی اقشار ضعیف جامعه تنگ‌تر شده باشد. به ادعای وی، حقوق بازنشستگان از اردیبهشت 94 در سراسر کشور افزایش‌یافته است و کلیه مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی 15 درصد حقوقشان اضافه‌شده است و حداقل 712 هزار تومان دریافت می‌کنند.

    با در نظر گرفتن اینکه حداقل 60 درصد مستمری‌بگیران «کف حقوق» را دریافت می‌کنند، سازمان تأمین اجتماعی از ابتدای آبان حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران را در هرماه سه روز از موعد قبلی دیر‌تر واریز می‌کند و این روند تا پایان سال ادامه خواهد داشت!

    جدا از اینکه افزایش حداقلی حقوق این طبقه از جامعه نمی‌تواند تأثیر چشمگیری در وضع زندگی آن‌ها داشته باشد اما پرداخت‌های نامنظم و با دیرکردهای چندروزه، متأسفانه بر مشکلات این قشر محترم که سال‌ها چرخ‌های تولید و اداره کشور را به حرکت درآورده‌اند نیز می‌افزاید. طبقه‌ای از جامعه که دیگر امکان فعالیت اقتصادی و معیشتی نداشته و غالباً با بالا رفتن سن دچار بیماری‌ها و عوارض کهولت سن هستند و علاوه بر تحمل مشکلات خود لاجرم بار مشکلات فرزندانشان را در این شرایط به دوش می‌کشند.

    چنین رویه‌هایی سؤالاتی را ایجاد می‌کند:

    - اگر افراد تحت پوشش تأمین اجتماعی حق بیمه‌شان را با تأخیر واریز کنند دچار جریمه‌هایی می‌شوند، حال که چنین رویه‌ای از سوی سازمان تأمین اجتماعی اتخاذشده، آیا این سازمان هم جریمه دیرکرد پرداخت حقوق را به مستمری‌بگیران پرداخت می‌کند؟

    - به دلیل دامنه گسترده افراد تحت پوشش این سازمان، سود حاصل از دیرکرد پرداخت حقوق به کجا واریز خواهد شد و چه سرنوشتی خواهد داشت؟

    به نظر می‌رسد رایج شدن چنین رویه‌هایی در پرداخت یارانه‌ها و اکنون در حقوق مستمری‌بگیران از سوی دولت، نتیجه‌ای جز بی‌اعتمادی برای مردم در سالی که مزین است به شعار هم‌دلی و هم‌زبانی دولت و ملت، در بر نخواهد داشت. لذا مسئولان محترم سازمان تأمین اجتماعی اعتماد مردم را که بزرگ‌ترین موهبت در نظام جمهوری اسلامی است موردتوجه قرار دهند و علاوه بر پاسخ‌گویی از اتخاذ چنین رویکردهایی اجتناب ورزند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو