عصر بازار

جعل ۲۴ فقره سند توسط این متهم

بابک زنجانی ۵ شناسنامه با هویت مختلف دارد

عصر اعتبار- وکیل شرکت نفتی HK با بیان این که بابک زنجانی ۵ شناسنامه با هویت مختلف دارد، گفت: این متهم ۲۴ فقره سند صورتحساب بانکی سوئیفت و امثال آن را جعل کرده است.

بابک زنجانی ۵ شناسنامه با هویت مختلف دارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، غلامحسین صادقی قهاره روز چهارشنبه در هشتمین جلسه رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی که به صورت علنی در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران و به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار شد، این مطالب را عنوان کرد.
    وکیل شرکت نفت HK پس از صحبت های اولیه قاضی صلواتی و به دستور او برای طرح شکایت در جایگاه حاضر شد که وی در مقدمه طرح شکایتش اظهار داشت: وظیفه خود و پرسنل شرکت نفت می دانم تا از زحماتی که در تشکیل و تکمیل این پرونده به عمل آمده است، تشکر کنم؛ بازپرسی، دادستانی و معاون دادستانی تهران در این پرونده زحمات بسیاری متقبل شده اند و از ضابطان دستگاه قضا، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، معاون حقوقی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بانک مرکزی به منظور مطالعه پرونده 209 جلدی نیز تشکر می کنم.

    ** دفاعیات مطرح شده متهم نفتی بیشتر حواشی بود
    صادقی قهاره با بیان این که ابتدا به دفاعیات روزهای گذشته متهم پاسخ می دهم و سپس شکایت اولیه را مطرح می کنم، گفت: در مقام پاسخگویی به دفاعیات متهم، به نظرم رسید ماهیتی که بشود روی آن دفاع نام گذاشت؛ مشاهده نکردم و بیشتر مسایل جنبی و حواشی بود.
    وی اضافه کرد: در این جا به مسایل حاشیه ای توجه نمی کنیم و مهم اصل کیفرخواست و دفاع در برابر کیفرخواست قرائت شده است.

    ** بحث اصلی شرکت نفت وصول بیت المال است
    وکیل شرکت نفت بحث اصلی این شرکت را وصول بیت المال عنوان کرد و ادامه داد: هیچ طلبکاری خوشش نمی آید مالی را در اختیار بگیرد که ده ها معارض دارد چون وجود ده ها معارض موجب می شود آن مال کلی مسایل جنبی و حاشیه ای داشته باشد.

    ** قرائت طرح شکایت
    صادقی قهاره با شروع قرائت طرح شکایت اظهار کرد: کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا و به بهانه واهی منع غنی سازی برای ساخت سلاح های اتمی، حکومت حقه جمهوری اسلامی ایران را هدف تحریم های ظالمانه خود قرار دادند.
    به گفته وی، شرکت ملی نفت ایران، شرکت های تابعه، بانک مرکزی و سایر بانک ها در تاریخ 11 خرداد 1390 برابر با 23 ژانویه 2012 میلادی مشمول تحریم قرار گرفتند که با وجود این تحریم، حمل و نقل محموله های نفتی و مشتقات آن، بیمه نفت، فروش آن در بازار جهانی و انتقال ارز به داخل کشور با اختلالات جدی روبه رو شده است.
    وکیل شرکت HK خاطرنشان کرد: انباشت نفتی با توجه به تهدیدات نظامی آمریکا و وجود مخاطرات زیست محیطی نگران کننده و بررسی این موضوع حتی در شورای عالی امنیت ملی موجب شد افراد فرصت طلبی را وارد میدان کند.
    وی با بیان این که تحریم بیشتر فرصتی برای افراد فرصت طلب شد تا به جای خدمت به غارت بیت المال بپردازند، ادامه داد: بابک زنجانی در آن زمان با کمک شرکای خود و با ادعای توانایی دور زدن تحریم و خود را قهرمان نشان دادن، مدارک جعلی تهیه کرده و مدیران شرکت نفت را به وجود شرکت های موهوم امیدوار کرده است و توانست بیش از دو میلیارد یورو از اموال بیت المال را به یغما ببرد.
    صادقی قهاره با تاکید بر این که خیانت ارزش فرد را تنزل می دهد و با استناد به قانون درخصوص کلاهبرداران، تصریح کرد: این فرد با ایجاد شرکت های تقلبی و خیانت به کشور و در زمانی که مملکت در تنگنا و محاصره اقتصادی قرار گرفته بود، بیش از دو میلیارد یورو از اموال بیت المال را تصاحب کرد.
    وی ادامه داد: آنچه بابک زنجانی از قبل در خلال مراودات با سازمان های دولتی و غیردولتی در زمان بازداشت ادعا داشته است، مبتنی بر دو نکته اساسی می باشد؛ یکی این که او خود را یکی از پاکیزه ترین، دل سوخت ترین و مخلص ترین نظام جمهوری اسلامی معرفی کرده و به تعبیر خود بسیجی مخلص بوده است که در برهه ای از زمان که مملکت با مشکل مواجه بوده، مال و جان خود را برای نجات کشور به خطر انداخته است.
    صادقی قهاره با اشاره به نکته دوم ادعاهای بابک زنجانی، اضافه کرد: این فرد خود را دارای چنان شرایط مالی فوق العاده و امکانات مالی چه در داخل کشور و چه در خارج دانسته که برای مشکلات ارزی و تمکن مالی توانسته راهگشا باشد.
    وکیل شرکت HK به اعترافات تعدادی از دوستان و همکاران بابک زنجانی درخصوص شخصیت این متهم اشاره کرد و گفت: ر . م مدیر بازرگانی لوازم آرایشی سورینت قشم بابک زنجانی در اظهاراتش آورده است: از سال 82 با بابک زنجانی آشنا شدم و این فرد دو شناسنامه به نام محمد بابک روغنی زنجانی و بابک زنجانی داشته است.
    وی اضافه کرد: ن . ح یکی دیگر از دوستان بابک زنجانی می گوید؛ بابک زنجانی در کوچه روبه روی مغازه اینجانب یک دستگاه آپارتمان اجاره می کرد. او یک موتور داشت و کار سیم کشی انجام می داد و من از آنجا که بخشی از کار طلاکاری را نمی دانستم، او را با موتور برای انجام کارم به آن دفتر مدنظر می فرستادم؛ بابک زنجانی دوران آموزشی را در پادگان اردکان یزد و دوران خدمت را در پادگان سپاه گذراند که خودم با موتور او را به پادگان برده و بعدازظهرها او را برمی گرداندم و این ادعا که بابک زنجانی هنگام سربازی پول های هنگفتی جابه جایی ارزی می کرده است را قبول ندارم.

    ** گزارش پلیس فاتب در رابطه با چند هویتی بودن بابک زنجانی و سوابق کیفری او
    صادقی قهاره سپس بخشی از گزارش پلیس آگاهی فاتب که در سال 93 ارسال شده بود را قرائت کرد و گفت: بر اساس این گزارش، بابک زنجانی فرزند مرتضی چندین شناسنامه و هویت مختلف را جعل کرده و با استفاده از این شناسنامه ها اقداماتی انجام می داد.
    وی اضافه کرد: این شناسنامه ها بدین صورت بود؛ بابک زنجانی فرزند علی به شماره شناسنامه 1200 ، بابک زنجانی فرزند مرتضی به شماره شناسنامه 52 ، بابک زنجانی فرزند مرتضی به شماره شناسنامه 1564 و محمدبابک روغنی زنجانی فرزند مرتضی به شماره شناسنامه 1618 و محمد بابک روغنی زنجانی فرزند مرتضی به شماره شناسنامه 1627هویت های جعلی این متهم عنوان شده است.
    وی به صدور چند چک بی محل و جعل سند براساس گزارش فاتب اشاره کرد و ادامه داد: صدور چک بلامحل در تاریخ 23 تیرماه سال 77، قبول چک مسروقه در تاریخ 22 فروردین سال 80 ، جعل و استفاده از سند مجعول در تاریخ 10 دی ماه سال 80 و صدور چک بی محل در مردادماه سال 84 از جمله سوابق قبلی مجرمانه این متهم است.
    صادقی قهاره با بیان اینکه متهم قبلا گفته نباید نبش قبر کرد و درمورد گذشته ها حرف زد، گفت: باید بگویم در دادگاه کیفری نیستم بلکه در دادگاه حقوقی هستیم و در دادگاه حقوقی سوابق متهم دارای ارزش و قابل توجه است.
    وکیل شرکت اچ کی، با قرائت بخشی از گزارش معاونت حقوقی سپاه پاسداران اسلامی در خصوص شخصیت حقوقی بابک زنجانی، اظهار کرد:براساس این گزارش، زنجانی جوانی 40 ساله است که شرکت واردات لوازم آرایشی در کیش را در سال 88 به ثبت رسانده و دارای سابقه قاچاق ارز از مرزهای غربی است؛ وی در سال های اخیر تونسته در حوزه پتروشیمی فعالیت های گسترده ای داشته باشد؛ این فرد در چهار سال گذشته کمترین سرمایه را داشته و با رانت های ایجاد شده در وزارت نفت امروز خود را به عنوان سرمایه دارترین مرد ایرانی معرفی می کند.
    وی اضافه کرد: متهم از سال 65 تا 68 در مغازه طلافروشی «ن.ح» مشغول بود و سپس وارد شرکت سالامبور شد و بعد از آن به کار واردات لوازم آرایش از ترکیه روی آورد که متهم خود پیشتر در مصاحبه با یک خبرگزاری گفته است، دوران سربازی هر روز 20 میلیون دلار ارز می فروختم و از سال 1379 به صورت حرفه ای شروع به ایجاد شرکت کردم؛ بیش از شش کشور سرمایه گذاری انجام دادم و درحال حاضر در مجموع در داخل و خارج از کشور، 64 شرکت دارم از این رو برای کنترل شرکت ها به یک هلدینگ نیاز داشتم و هلدینگ سورینت را ایجاد کردم.

    ** بابک زنجانی هرگز راننده رئیس بانک مرکزی نبود
    وکیل شرکت نفت خاطرنشان کرد: بابک زنجانی هرگز راننده مرحوم نوربخش نبوده و هرگز مسئولان بانک مرکزی چنین وجوهی را در اختیار وی قرار ندادند؛ او هرگز سرمایه کلان نداشته است و بیشتر شرکت هایش مانند اس سی تی بنکرز با سرمایه اندک تاسیس شدند و از این شرکت ها به عنوان ابزار متقلبانه استفاده می کرد.

    ** بانک اف آی آی بی یک وسیله برای کلاهبرداری است
    وکیل شرکت اچ کی با بیان اینکه طرف ما بابک زنجانی است نه بانک اف آی آی بی، اظهار کرد: این بانک یک وسیله و ابزار برای کلاهبرداری است و برای اعمال رفتار کلاهبردارانه از آن استفاده می شد.
    برخلاف ادعای بابک زنجانی مسئولان نفت هرگز سراغ بابک زنجانی نرفتند بلکه متهم با اصرار از طریق متهم دیگر پرونده به مدیران نفتی معرفی شد.
    غلامرضا صادقی قهاره در ادامه قرائت شکایت شرکت اچی کی از متهمان پرونده نفتی اظهار کرد: برخلاف ادعای متهم، مسئولان نفتی هرگز سراغ او نرفتند بلکه متهم با اصرار از «م.ش» متهم دیگر پرونده می خواهد وی را به مدیران نفتی معرفی کند؛ «م.ش» نیز به لحاظ آشنایی با «الف.و.د» مدیرعامل صندوق بازنشستگی شرکت نفت، بابک زنجانی را به او معرفی می کند و می گوید زنجانی در خارج از کشور چند بانک دارد، می تواند ارز جا به جا کند و متقاضی خرید نفت است.
    به گفته وی، طبق توافق مدیران نفتی مقرر می شود سه محموله به قیمت 300 میلیون یورو به شرکت ایزو متعلق به بابک زنجانی داده شود که در این خصوص «الف.و.د» می گوید بابک زنجانی را اواسط اردیبهشت ماه سال 91 از طریق «م.ش» به صندوق بازنشستگی کارکنان نفت بدین صورت معرفی کرد که او شرکت های بسیاری دارد و در حوزه نقل و انتقالات ارزی توانمند است و اکنون نیز آمادگی دارد نفت خام و نفت کوره را بخرد.
    وی افزود: بعد از واریز وجه به مبلغ 300 میلیون یورو قرارداد سه محموله نفتی بین بابک زنجانی و صندوق بازنشستگی امضا می شود و این مسئله سرآغاز فریب مدیران نفتی توسط بابک زنجانی است.
    صادقی قهاره با بیان اینکه متهم با واریز پیش پرداخت به حساب شرکت نیکو، موجب انعقاد قرارداد می شود، اضافه کرد: متهم در حقیقت این پول را به دروغ واریز کرده و پول به یک حساب ساختگی واریز شده است.

    ** به رسمیت شناختن بانک اف آی آی بی قبل از تحقیق غیرمنطقی است
    وکیل شرکت اچ کی در ادامه با اشاره به گزارش سازمان بازرسی، گفت: براساس این گزارش به رسمیت شناختن بانک اف آی آی بی از سوی سه وزیر و رئیس وقت بانک مرکزی بدون بررسی و تحقیق کامل، کاملا غیرمنطقی بود و علی رغم اینکه سررسید اعتبار اسناد 26 مردادماه سال 91 بود و چند ماه بعد یعنی دوم دی ماه سال 91 بابک زنجانی از سوی اتحادیه اروپا تحریم شد، اما او همواره با تاخیر عامدانه، پول ها را پرداخت نمی کرد و بعد از تحریم نیز به بهانه تحریم این کار را انجام نمی داد و این خود دلیل محکمی است که از فشار تحریم ها به نفع خود و به ضرر منافع ملی استفاده کند.
    وی اضافه کرد: مدیر عامل سابق شرکت نیکو به بابک زنجانی گفته بود که تحریم می شود و متهم نیز پاسخ داده به شرکت نفت اعلام کنید اصلا نگران نباشند پول ها را در یک شرکت ژاپنی گذاشتم و در آنجا برای شما محفوظ است.
    صادقی قهاره از انعقاد 11 فقره قرار داد توسط شرکت اچ کی با بابک زنجانی خبر داد و خواست تا جزئیات این قراردادها را قرائت کند.
    قاضی صلواتی از بابک زنجانی سئوال کرد آیا متهم تمایل دارد قردادها با جزئیات خوانده شود یا نه که زنجانی پاسخ داد قرارداد وجود ندارد که قرائت شود.
    سپس وکیل اچ کی، جزئیات کامل قرادادهای منعقد شده با بابک زنجانی را قرائت و اظهار کرد: جمع کل نفت کوره واگذار شده به بابک زنجانی از جهت مقدار، 13 میلیون و 156 هزار بشکه به ارزش یک میلیارد و 326 میلیون و 626 هزار و 807 دلار بوده است که البته چهار فقره محموله میعانات نفتی داشتیم که چون این محموله ها مسترد شده هیچ ادعایی نداریم و مطالبات ما بابت نفت خام و نفت کوره است.
    به گفته وی، جمع کل نفت کوره و نفت خام تحویل شده به بابک زنجانی، یک میلیارد و 500 میلیون و 737 هزار 726 دلار است که علاوه بر آن یک میلیارد و 427 میلیون 500 هزار یورو از وجوه شرکت نیکو از طریق بانک مرکزی جهت پرداخت به پیمانکاران به حساب شرکت اس سی تی بنکرز متعلق به بابک زنجانی واریز شده است؛ از این مبلغ یک هزار 350 میلیون یورو با درخواست شرکت نیکو صورت گرفته و 77 میلیون 500 هزار یورو با دستور شرکت نیکو به بانک کوندونگ چین واریز شده است.

    ** متهم نفتی وجوه حاصل از فروش نفت را صرف سرمایه گذاری کرد
    صادقی قهاره در ادامه به دستورهای پرداخت داده شده به زنجانی اشاره کرد و گفت: جمع کل دستور پرداخت ها دو میلیارد و 700 میلیون یورو بوده که متهم بدون توجه به دستورات مکرر و شرکت نفت مبنی بر پرداخت پول به پیمانکاران وجوه دریافت کرده را صرف خرید اموال، دارایی، کشتی و هواپیما کرد.

    ** کل تراز مالی بانک اف آی ای بی 98 میلیون دلار است
    کارشناس بانک مرکزی با اشاره به ترازنامه مالی بانک اف آی آی بی گفت: ترازنامه مالی این بانک در سال 2012، 98 میلیون دلارگزارش شده؛ در حالیکه تنها یک فقره از مبالغ واریز شده به این بانک از سوی موسسه اچ کی به مبلغ 2میلیارد و 66 میلیون یورو بوده است.
    وی ادامه داد:: زنجانی قسمتی از وجوه دریافت کرده از بانک مرکزی به مبلغ یکهزار و 370میلیارد دلار را به متقاضیان ارز در داخل کشور از جمله شرکتهای سامسونگ و ال جی فروخته و پول آنها را به ریال صرف ساخت و ساز و خرید اموال و املاک در داخل کشور کرده است.
    به گفته وی، متهم همچنین یک هزار و 190 میلیارد وون کره جنوبی را به بانک ملت بابت بازخرید 60 درصد از سهام بانک اف آی آی بی پرداخت و 53 میلیارد را بابت خرید سهام بانک پارسیان به ایران خودرو داده است که این معامله انجام نمی شود و در نهایت 300 دستگاه خودرو سمند و یک تعداد چک از ایران خودرو دریافت می کند.

    ** تعطیلی منطقه پارس جنوبی و ایجاد فرصت فشار برای عربستان و قطر
    صادقی قهاره با بیان اینکه به واسطه پرداخت نشدن وجوه از سوی بابک زنجانی و عدم نقل و انتقال پول، متاسفانه وقفه ای در کار پیمانکاران در پاس جنوبی ایجاد شد، گفت: این کار ضرر بزرگی به جمهوری اسلامی ایران وارد و تعطیلی کار ایران در منطقه پارس جنوبی فرصت مغتنمی برای فشارهای عربستان و قطر ایجاد کرد.

    ** ادعای کارمزد هفت در هزار متهم، خلاف است
    صادقی قهاره، ادعای بابک زنجانی در دریافت کارمزد هفت در هزاری را کذب و خلاف عنوان و اظهار کرد: چندین شرکت از دریافت کارمزد بالای بابک زنجانی معترض بودند؛ طوری که شرکت ملی نفت نسبت به کارمزد چند میلیون دلاری اعتراض داشت.
    وی اضافه کرد: اس سی تی بنکرز خود این نقل و انتقالات را در داخل کشور انجام می داد نه بانک اف آی آی بی در خارج از کشور؛ با وجود انجام کار در داخل کشور، کارمزد بالایی نیز دریافت می کرد.
    به گفته وی، منابع ارزی بانک مرکزی نه تنها به پیمانکاران پرداخت نشد بلکه صرف سرمایه گذاری های داخلی و بخشی از آن به حساب سفیرآذین به نام رضا ضراب واریز می شد و با بخشی دیگری از پول حاصل از فروش نفت نیز هواپیما، کشتی، سهام هواپیمایی اونور ایر ترکیه خریداری کرد.
    صادقی قهاره گفت: برخلاف ادعای متهم مبنی بر صالح و پاک بودن و همچنین برخورداری از تمکن بالای مالی، او دارای سوابق کیفری است و این تمکنی که دارد همه از منابع مالی شرکت نیکو و شرکت نفت بوده که صرف بلندپروازی های خود کرده است.
    کلاهبرداری از شرکت نفت بخش دوم طرح شکایت وکیل شرکت اچ کی بود که با استناد به قانون در تعریف کلاهبرداری، اظهار کرد: یکی از راههای متقلبانه زنجانی تمسک به تایید اشخاص ثالث است.
    وی ادامه داد: بابک زنجانی برای جلب اعتماد شرکت نفت به گواهی اشخاص ثالث مورد اعتماد این مجموعه متوسل شد؛ وزرای وقت نفت، اقتصاد و صنعت عدن و تجارت و رئیس وقت بانک مرکزی مصوبه ای برای پرداخت وجوه مربوط به شرکت نیکو نزد بانک اف آی آی بی امضا کردند.

    ** بابک زنجانی از حسن نیت مقامات دولت قبل در تائید او سوء استفاده کرد
    وی تاکید کرد: تایید این مقامات عالی خالی از هرگونه غرض و با حسن نیت برای کم کردن فشارها بوده اما متاسفانه بابک زنجانی از آن سوء استفاده کرده است.
    وکیل شرکت اچ کی تصریح کرد: اولین تشکیلات برای شرکت ملی نفت برای جابه جایی پول در بانک پوشالی اف آی آی بی بود که این بانک فاقد توانایی های لازم به استانداردهای یک بانک بود؛ چون متهم سهام بانک مذکور را در منطقه لابوان به مبلغ چهار میلیون دلار خریداری کرده و در اولین حرکت برای جلب اعتماد 20 میلیون یورو از شرکت اچ کی دریافت می کند.
    وی ادامه داد: بانک اف آی آی بی اجازه تاسیس شعبه و فعالیت در خارج از لابوان را نداشته و نمی توانست ال سی را تایید و تضمین کند و درحقیقت تمام فعالیت این بانک در دفتر تهران خلاصه می شده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو