عصر بازار

دکترابراهیمی در کنفرانس ملی مدیریت ریسک سازمانی:

پویایی نظارت و کنترل بانک انصار باعث مدیریت پیش نگرانه ریسک سازمانی شده است

عصر اعتبار- اولین کنفرانس ملی مدیریت ریسک سازمانی (ERM) با هدف تبادل دیدگاه ها، ارائه تجارب، موردکاوی و ارائه دستاوردهای پژوهشی و فنی در حوزه مدیریت ریسک سازمانی و حضور مدیران ارشد، اساتید دانشگاه‌ها، دانشجویان، مشاوران، مدرسان و پژوهشگران، از سوی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد و دکتر ابراهیمی مدیرعامل بانک‌انصار با ارایه مقاله‌ای تحت عنوان «پیاده‌سازی حسابرسی‌داخلی مبتنی برریسک در بانک‌انصار» دستاوردهای نظام جامع کنترل و نظارت بانک را تشریح کرد.

پویایی نظارت و کنترل بانک انصار باعث مدیریت پیش نگرانه ریسک سازمانی شده است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، دکتر ابراهیمی در مقاله خود، ابتدا به اهمیت موضوع کنترل های داخلی و محیطی سازمان‌ها پرداخت و با اشاره اهمیت موضوع مدیریت ریسک بنگاه گفت: بهره گیری از اطلاعات و مدیریت ریسک، سازمان را جهت نیل به اهداف خود کمک نموده و حسابرسی داخلی مبتنی بر ریسک، با استفاده از اطلاعات مدیریت ریسک به کنترل و مدیریت ریسک خصوصا ریسکهای عملیاتی خدمات مشاوره ای ارائه می نماید. وی افزود: ما در فرایندهای نظارت و کنترل خود، ضمن شناسایی نقاط‌ ضعف پر اهمیت بخشهای مختلف، با استفاده از فناوری‌های نوین به کمک متخصصان و نوآوری و خلاقیت کارشناسان داخلی توانستیم هم سطح ریسک بانک را کنترل و هم مشاوره های پیش نگر از این حوزه دریافت کنیم.

    مدیرعامل بانک‌انصار پس از آن، به اقدامات این بانک در این حوزه پرداخت و گفت: حسابرسی مبتنی برریسک، نیازمند تعیین ریسک‌های کلیدی، انجام فعالیت‌های کنترلی وتمرکز بر مواضع دارای ریسک زیاد است.

    وی سپس به مراحل استاندارد اجرایی حسابرسی داخلی اشاره و اقدامات بانک در این خصوص را تشریح نمودند: شناسایی‌واستاندارد سازی فرایندهای بانک در سطح شعب، مدیریت شعب و ستاد، تعیین اهداف، شاخص‌ها ومعیارهای ارزیابی، ارتقای آگاهی ومهارت های فنی حسابرسان، توجیه مدیران ارشد در پذیرش مدل جدید، یکپارچه‌سازی اطلاعات و جمع آوری داده‌های مرتبط با ریسک و همچنین یکپارچه سازی سامانه‌های حوزه نظارت و کنترل، مراحلی است که با تلاش چندین ساله همکاران بنده در بانک انجام شد.

    ایشان در بخش دیگری از این مقاله، ‌به ‌تشریح‌ سامانه‌ یکپارچه نظارت و کنترل بانک پرداختند و سامانه های حسابرسی‌داخلی، نظارت‌سیستمی، بازرسی، رسیدگی‌به‌تخلفات، رسیدگی‌به‌شکایات ومبارزه‌باپولشویی را که در قالب یک سامانه یکپارچه و بر بستر بانک جامع کنترلها و ارزیابی ریسک استقرار یافته است را توضیح دادند.

    عضوهیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) پس از آن، به تشریح نحوه «محاسبه ریسک کنترل» و نحوه محاسبه ریسک در سطح فرآیند، شعبه، مدیریت شعبه و کل بانک پرداخت.

    دکترابراهیمی در ادامه چگونگی انجام حسابرسی مبتنی بر ریسک را تشریح نموده و نتایج حاصل از استقرار سامانه یکپارچه کنترل و نظارت برشمردند که از آن جمله می توان به تهیه داشبورد جامع کنترل ها و امکان شناسایی فعالیتهای فاقد کنترل، امکان ارائه خدمات مشاوره پیش نگر به مدیریت، ارتباط یافته ها و بندهای بازرسی و حسابرسی به کارکنان/ فرآیندها/ شعب و حفظ سوابق، امکان داده کاوی و پیش بینی حوزه های پر خطر، حذف کاغذ و کاهش هزینه ها در رسیدگی ها و پیگیری ها  اشاره نمود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    پورسعید خلیلی