عصر بازار

داستان کلاهبرداری میلیاردی یک مربی در شمیران

عصر اعتبار- فساد همچنان گریبان‌گیر فوتبال است و این بار شاهد بعد جدیدی از آن هستیم.

داستان کلاهبرداری میلیاردی یک مربی در شمیران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از  ساعت 24، چندی پیش بود که خبر رسید یک مربی تهرانی در تهران می‌خواهد مانند هر دوره تیمی را در چهار رده راهی رقابت های دسته یک تهران کند. مربی که نزدیک به چهل سال در شمیران کار می‌کرد و حتی مدتی هم در هیئت فوتبال شمیران حضور داشت.

    وی می‌خواست امسال هم در مسابقات حضور یابد این مربی که ادعا می‌کرد دوران جوانی و فوتبالی خود را همراه بازیکنان بزرگ در تیمی مانند پرسپولیس سپری کرده است، کارنامه درخشانی هم در امر مربیگری در شمیران داشت، وی موفق شده بود همراه با یکی از تیم‌های شمیران حتی تا دسته دو کشوری هم پیش رود و چندان مدال رنگارنگ از قهرمانی در مسابقات تهران و حتی کشوری دیده می‌شد. به گفته بسیاری این مربی سال‌های زیادی را به تیم‌داری مشغول بوده و همواره سعی می‌کرده خود را با دانش روز جلو ببرد.

    تمام این اتفاقات از جایی شروع شد که این مربی تصمیم گرفت بعد از نزدیک به 3 سال که در هیچ مسابقه‌ای شرکت نکرده بود با ساختن یک تیم قدرتمند و استفاده از استعدادهای محلی راهی مسابقات دسته یک تهران شود.

    ابتدا شواهد نشان دهنده‌ی آن بود که قرار است تیمی در حد بسیار عالی برای حضور در دسته یک تهران بسته شود. این مربی می‌گفت که درچهار رده سنی نوجوانان، جوانان، امید و بزرگسالان می‌خواهد سهمیه دسته یک خریداری کند و تیمی قدرتمند راهی مسابقات کند. پس از همان ابتدا تمام بازیکنانی که در سایر تیم‌های شمیران حضور داشتند و قصد جدایی داشتند را جذب این تیم کرد. علاوه بر این بازیکنان عده‌ای از بازیکنان قدیمی این مربی هم درتیم حضور داشتند و عده‌ای هم برای تست در تمرینات شرکت می‌کردند، در همان ماه اول بود که چند بازی دوستانه برگزار شد و تمرینات به طور منظم برگزار می‌شد و به دلیل تعداد زیاد بازیکنان تصمیم بر آن بود که زمین تغییر بکند و برای بالا رفتن کیفیت تمرینات هر رده سنی به صورت جداگانه تمرین کند. حتی صحبت‌هایی از برگزاری اردوهای آماده‌سازی در شهرهای دیگر شنیده می‌شد ولی چندی نگذشت که مربی مربوطه درخواست کمک مالی از بازیکنان کرد. اتفاقی شاید عادی که در فوتبال امروزه در کشور ما به دلیل کمبود امکانات و ترافیک بد مالی و اقتصادی امری عادی به نظر می‌رسد.

     

    به گفته مدیر عامل تیم و مربی تیم هزینه اجاره زمین در هر سانس هشتاد هزار تومان بود و علاوه بر آن برای رفتن به اردو و استفاده از مربی پول لازم بود.

    نزدیک به 50 بازیکن در تیم حضور داشتند و از هر کدام از بازیکنان مبالغی بین 150 تا 250 هزار تومان دریافت شد تا تنها هزینه زمین و مربی پرداخت شود. در حالی که ادعا می‌شد هزینه زمین برای هر یک ساعت و نیم هشتاد هزار تومان است، مشخص شد که برای هر یک ساعت و نیم تنها چهل هزار تومان به مجموعه ورزشی پرداخت می‌شود، که البته به گفته مسئولان زمین، در پایان، هزینه‌ای پرداخت نشد.

    اما ماجرا به همین جا ختم نشد و در ماه دوم تمرینات، در نامه‌ای رسمی از بازیکنان خواسته شد تا مبلغ 5 میلیون تومان برای تهیه لباس، خرید سهمیه تیم، هزینه مربی و زمین پرداخت شود. همین صحبت‌ کافی بود تا تعداد زیادی از بازیکنان قصد جدایی از تیم را داشته باشند. زیرا تعدادی از آن‌ها معتقد بودند که با سطح بازی که دارند می‌توانند با پرداخت یک سوم این هزینه به لیگ آسیا ویژن، لیگ دسته سوم و دسته دوم کشوری بروند، به همین دلیل بازیکنان معترض به این موضوع به درخواست مدیر عامل از این تیم جدا شدند و تصمیم بر آن شد که تا فاصله دو ماه مانده به مسابقات این تیم با بازیکنان قدیمی به تمرینات ادامه دهند تا بازیکنان دیگری به تیم اضافه شوند.

    یک ماه دیگر به همین منوال گذشت تا درخواست دیگری از بازیکنان صورت گرفت و آن هم این بود که هزینه‌های پرداخت شده 150 الی 250 هزار تومان هر بازیکن برای 3 ماه تمرین بوده و بازیکنان باید هزینه ثابت 250 هزار تومان را برای 3 ماه حق حضور در تیم پرداخت کنند. علاوه بر آن از بازیکنان خواسته شد به دلیل آنکه شرایط اقتصادی مناسب نیست و هیچ اسپانسری حاضر به حمایت نیست هر بازیکن در حد توانش مبلغی را برای تیم پرداخت کند.

    همچنین در ادامه از بازیکنانی که نمی‌توانستند به دلایل فنی در تیم‌های دیگر بازی کنند،‌ خواسته شد تا مبلغ بیشتری را پرداخت کنند تا بتوانند در تیم حضور داشته باشند در غیر این صورت از تیم جدا شوند.

    در نتیجه عده‌ای این مبلغ را پرداخت کرده و عده‌ای هم هزینه‌های کمتری از یک میلیون تومان تا 5 میلیون تومان را به این مربی پرداخت کردند.

    اما زمانی که دیگر قرعه‌کشی مسابقات انجام شده بود و دیگر خبری از حضور در مسابقات امید دسته یک تهران نبود این مربی به بازیکنان گفت: تصمیم بر آن شده که تنها تیم جوانان و بزرگسالان به کار خود ادامه بدهند و بازیکنان امید در بزرگسال و نوجوانان در رده جوانان بازی کنند.

    این صحبت‌ها در حالی مطرح بود که هنوز از زمین بهتر و تمرین رده‌های سنی مختلف هم خبری نبود، لباس تهیه نشده و هیچ امکاناتی مهیا نشده بود. چهار ماه پس از شکل‌گیری این تیم شمیرانی تنها 25 بازیکن همچنان باقی مانده بودند و امیدوار به بازی بودند.

    اواخر شهریور ماه بود که بار دیگر درخواست پول از بازیکنان صورت گرفت. این بار خواسته شد تا برای برگزاری اردوی آماده‌سازی در شمال کشور بازیکنان مبلغ یک میلیون تومان دیگر پرداخت کنند ولی این بار قضیه متفاوت بود.

    یکی از بازیکنان این تیم که در مدت کوتاهی کاپیتان رده امید این تیم بود به خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مربی از ما خواسته بود تا مبلغ یک میلیون تومان را پرداخت کنیم تا همراه تیم به شمال برویم زمانی که خود من به این قضیه معترض شدم از برخی بازیکنان قدیمی خواسته شد تا 300 هزار تومان پرداخت کنند و برای گرفتن این پول از خود من اصرار زیادی صورت گرفت و به خاطر دارم زمانی که صبح قصد رفتن به محل کارم را داشتم با من تماس گرفته شد و این مربی از من خواست هرچه زودتر این مبلغ را به حساب وی واریز کنم، زیرا می‌گفت که در شمال است و احتیاج به پول برای بیعانه محل اقامت بازیکنان دارد.

    پس از چندی که خبری از اردوی آماده‌سازی نشد مربی شروع به فروش اجناس تیم به بازیکنان کرد و با دادن هر توپ به بازیکنان مبلغ 100 هزار تومان دیگر دریافت کرد.

    ** دلالی بازیکنان

    زمانی که با چند نفر از قدیمی‌های این تیم صحبت کردیم آن‌ها مدعی شدند که این مربی با دریافت مبالغ بالا و نزدیک به صد میلیون به آنها وعده تیم‌های لیگ برتری و دسته یک می‌داده در حالی که چنین چیزی هیچ‌گاه به مرحله عمل نمی‌رسیده است.

    یکی دیگر از بازیکنان که نزدیک به 12 میلیون تومان به این مربی پرداخت کرده، می‌گوید: پس از چندی این مربی مدعی شد که همسرم دچار بیماری شده و احتیاج به کمک مالی دارد، پس بار دیگر به صورت جداگانه با بازیکنان شروع به صحبت کرد و از هر کدام از آنان هر مبلغی که توانست بین یک میلیون تا ده میلیون تومان دریافت کرد.

    وی در ادامه گفت: پس از چندی این مربی دیگر به سر تمرین نیامد و تمرینات تیم را به کاپیتان تیم محول کرد.

    همچنین دستیار وی هم در تمرینات حاضر نشد، پس از مدتی که بازیکنان گیر ماجرا شدند این مربی خود ادعا کرد که سکته قلبی را رد کرده و نمی‌تواند در تمرینات حاضر شود، زیرا دکتر از وی خواسته تا به خود استرس وارد نکند و حتی فوتبال هم تماشا نکند پس به همین دلیل عده‌ای دیگر به تمرینات نمی‌آمدند و عده‌‌ای هم گیر پول‌هایی که پرداخت کرده بودند، شدند.

    پس از چندی دوباره این مربی به سراغ بازیکنان نزدیک خود رفت و از آنان خواست که برای درمان خودش و انجام آنژیو پول بدهند، عده‌ای این کمک را هم انجام دادند.

    پس از مدتی مسئولین زمین به بازیکنان گفتند که دیگر حق استفاده از زمین را ندارند، زیرا هزینه‌ای برای این زمین پرداخت نشده است پس همه به دنبال این مربی راه افتادند و دیگر هیچ‌کس موفق به یافتن این مربی نشد. پس از پیگیری‌ها مشخص شد که این درخواست‌ها تنها از بازیکنان صورت نگرفته بلکه ماجرا فراتر از این صبحت‌ها است.

     

    بازیکنان تنها بخش کوچکی از این کلاهبرداری را تشکیل می‌دادند. بسیاری از بازیکنان تیم و دوستان این مربی تنها از روی اعتماد و شناختی که سال‌های زیادی بود که از وی داشتند مبالغی را پرداخت کرده بودند.

     

    مبلغی که این مربی به بازیکنان و دوستان خود بدهکار است بین 700 تا 900 میلیون تومان است و تنها بخش کوچکی از این مبلغ به تیم فوتبال و بازیکنان مربوط بوده و بقیه مبلغ دریافتی مربی در خارج از مسائل ورزشی بوده است.

     

    در ادامه تصمیم گرفتیم به سراغ دستیار وی که مدتی در تمرینات حاضر می‌شد، برویم و از وی سؤالاتی بپرسیم.

     

    این مربی جوان که خود علاوه بر کار فوتبال معلمی هم می‌کرد در پاسخ به این سؤال که آیا تاکنون از این شخص دریافتی داشته‌ای یا خیر، عنوان کرد: بنده نه تنها از این مربی پولی به عنوان دستیار نگرفته‌ام بلکه خودم نزدیک به 6 میلیون تومان به عنوان قرض پرداخت کرده‌ام.

     

    همان‌طور که پیش از این اشاره شد این مسئله فراتر از موضوعات ورزشی است و دامنه آن بسیار گسترده است، حتی برخی معتقدند که این مربی ربا انجام می‌داده و به دلیل مشکلاتی که برای وی به وجود آمده نتوانسته پول‌ها را بازگرداند.

     

    برخی دیگر می‌گویند این شخص اقدام به دریافت پول حتی از نزدیکان خود کرده است و حالا کسی موفق به پیدا کردن وی نمی‌شود.

     

    یک نفر از بستگان وی مدعی شد که مسئله بیماری همسر وی دروغ بوده و اصلاً چنین چیزی مطرح نبوده است.

    شنیده شده است که نزدیکانی که وی اقدام به دریافت پول از آن‌ها کرده است شامل فرزند، همسر، برادر و ... هم می‌شدند. به هر صورت مسئله‌ای که در این جا اهمیت دارد این است که اول از همه باید توجه شود که بسیاری از خانواده‌ها بدون دریافت مدرک مثل رسید و یا حتی چک اقدام به پرداخت این مبلغ کرده و بیش‌تر از درب اعتماد وارد شده‌اند.

    مسئله‌ی دیگری که وجود دارد این است که برخی که مدرکی مثل چک در اختیار دارند و هنوز زمان پاس شدن چکشان نرسیده هم از این مسئله ترسیده و به دنبال پیگیری‌های قانونی آن هستند.

    در ادامه تصمیم گرفتیم به سراغ چند تن از طلبکاران برویم تا بتوانیم اطلاعات جامع‌تری در این خصوص بدست آوریم، در همین خصوص تصمیم گرفتیم با یکی از طلبکاران وی که علاوه بر همکاری در زمینه‌ی کاری غیر از فوتبال، در دوران جوانی و نوجوانی شاگرد این مربی بوده و در تیم آن بازی کرده صحبت کنیم و از داستان آگاه شویم،

    وی در خصوص چگونگی این رخداد برای خودش عنوان کرد: من از دوران کودکی تا چند سال پیش در تیم این مربی بازی می‌کردم و به همین جهت اعتماد زیادی به وی داشتم.

    این شخص در ادامه افزود: چندی پیش به من گفت که بیا تا کار خرید و فروش ماشین انجام دهیم. من هم یک ماشین گرفتم و تحویل دادم و در ازای آن یک چک دریافت کردم که آن چک متأسفانه پاس نشد و به من گفت که تعویض پلاک انجام دهم و بعد پولم را بگیرم. من این کار را کردم و از پول خبری نشد بعداً متوجه شدم که شخص خریدار، پول ماشین را تحویل وی داده ولی این مرد به من پولی نداده است. پس از آن به من گفت تا یک ماشین دیگر خریداری کنم و پول هر دو ماشین را با هم دریافت کنم.

    من هم از دوستم درخواست کردم تا این کار را انجام دهد، دوباره همان اتفاق‌ها رخ داد و از پول هم خبری نبود و ما هم مدرکی نداشتیم تا چندی پیش که به من چک دیگری بابت هر دو خرید داد ولی چک‌ها پاس نشد و حالا دیگر خبری هم از وی نیست، حالا هم دوستم که این پول را داده می‌خواهد از من شکایت کند.

    وی در ادامه در خصوص مبلغ طلبش گفت: یک چک به مبلغ 13 میلیون 800 هزار تومان و یک چک به مبلغ 15 میلیون و 100 هزار تومان در دست دارم که هر دو برگشت خورده است.

     

    ** برای کار خیر پول دادم

     

    یکی دیگر از طلب‌کاران این مربی که نزدیک به 50 میلیون تومان طلب کار است در خصوص این اتفاق گفت: من 8 ماه پیش بود که 30 میلیون تومان پول به این شخص دادم پس از آن چند ماه پیش به من چکی نشان داد به مبلغ 50 میلیون تومان که از وی بگیریم ولی پول دیگری جهت ثبت تیم فوتبالش به وی بدهم.


    این مرد با کلی اصرار و التماس 15 میلیون تومان دیگر از من گرفت تا 2 ماه که خبری از وی نبود. بعد از آن دوباره به سراغم آمد و در خصوص این موضوع عذرخواهی کرد و گفت که مدتی به مسافرت رفته بوده است.

    وی در ادامه افزود: دوباره پس از مدتی این شخص نزد من آمد و مدعی شد که همسرش سرطان دارد و برای تیکه‌برداری احتیاج به پول دارد، من هم از طریق دوستانم در بازار برای انجام کار خیر توانستم هشت میلیون پول جمع‌ کنم و تحویل بدهم تا کار این مرد پیش برود اما بعد از مدتی دیگر خبری از این مربی نشد.

    وی در ادامه در خصوص این که آیا از این مربی مدرکی دارد یا خیر، افزود: بنده بابت مبلغ 30 میلیون تومان و 15 میلیون از وی چک گرفته‌ام. ولی بابت کمک مالی چون گفته بود یک هفته‌ای برمی‌گرداند، چکی نگرفتم. به هر حال من از این مربی شناخت داشتم و دوستانم هم این مرد را می‌شناختند.

    ** بابت خرید سهمیه از ما پول گرفت

    در ادامه گفت‌وگوها به سراغ کاپیتان رده سنی امید تیمی رفتیم که مربی آن حالا متهم به کلاهبرداری است.

    وی در خصوص مسائل پیش ‌آمده، اظهار داشت: این آقا به بهانه‌ی خرید سهمیه تیم فوتبال برای مسابقات دسته یک استان تهران از بازیکنان پول گرفته بود ولی تیمی نخرید. آن طور که شنیده‌ام افراد دیگری هم بودند که به این مربی پول داده بودند و من به تازگی خبردار شدم متأسفانه هیچ ردی هم از این مربی وجود ندارد.

    وی در ادامه افزود: من از این مربی چکی هم دریافت کردم و این شخص بارها از من برای پاس شدن چک زمان گرفته در حالی که هیچ وقت پاس نشده است.

    وی در خصوص مقدار پولی که سایر بازیکنان پرداخت کرده‌اند، گفت: دقیقاً از همه اطلاع ندارم ولی می‌دانم از بازیکنان 5 میلیون، 7 میلیون، یک میلیون و 9 میلیون هم دریافت کرده است.

    ** خانواده‌ها آگاه باشند

    در انتها یکی از افرادی که این مربی را می‌شناخته در خصوص این اتفاقات گفت: تشکر می‌کنم که با پیگیری این اخبار خانواده‌ها را آگاه می‌کنید که گرفتار این دام‌ها نشوند.

    وی در ادامه افزود: این مربی در این مجموعه ورزشی زمین اجاره کرده بود و یک تیم فوتبال داشت. علاوه بر آن خرید و فروش ماشین هم انجام می‌داد، وی مبالغ زیادی از دوستان و همکاران دریافت کرده بود و به طوری که من آگاه هستم از یکی از آشنایانش مبلغی نزدیک به 100 میلیون تومان دریافت کرده بود.

    وی در ادامه افزود: این شخص ربا انجام می‌داده است و در آخر به دلیل پول‌هایی که گرفته بود، کم آورده و برای پرداخت سود پول‌هایی که گرفته با این کلک که می‌خواهد تیمی راهی مسابقات دسته یک تهران بکند سراغ تعدادی جوان رفته و به این بهانه از آن‌ها کلاهبرداری کرده است و متأسفانه این جوان‌ها به دام این مربی افتادند.

    من از خانواده‌ها خواهش دارم تا نسبت به افرادی که فرزندانشان برای ورزش نزد آن‌ها می‌روند، می‌خواهم یک مقدار حساسیت بیشتری داشته باشند.

    ** داستان ناتمام

    در پایان مصاحبه‌ها ما با چند طلبکار دیگر روبه‌رو شدیم که ما را آگاه ساختند که این ماجرا ناتمام است و هر چقدر هم که در خصوص آن‌ها بنویسم کم است.

    به طور مثال: زمانی که قصد بازگشت از محل مربوطه را داشتم مدیر مجموعه ورزشی به ما گفت: بابت اجاره زمین ما مبلغ 3 میلیون 500 هزار تومان طلب داریم که هنوز به ما چیزی پرداخت نشده است.

    یا مدیر یک سالن ورزشی می‌گفت: بابت برگزاری یک سری مسابقات ورزشی مبلغ یک میلیون تومان طلب دارم.


    یا از همه جالب‌تر دریافت مبلغ یازده میلیون از یک مغازه‌دار است.

    حتی برخی از افراد که در محل حاضر بودند، می‌گفتند که این مربی به اعتبار این افراد خریدهای میلیونی از مکان‌های مختلف انجام داده است.

    در پایان تنها می‌توان به این موضوع بسنده کرد که این موضوعات نشان دهنده وجود یک فساد عمیق در ورزش است. فسادی که در عمق ورزش نفوذ کرده و بسیاری از امیدها، جوانان و نوجوانان برای فوتبالیست شدن را می‌کشد و چه بسا بسیاری را به گرفتاری‌های زیادی در زندگی دچار می‌کند. البته باید همه بدانیم چه ورزشکاران و چه خانواده‌ها، دیگر زمانه مانند گذشته نیست که بتوان به همه اعتماد کرد و باید برای انجام کاری به همه شک داشت.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی