عصر بازار

(۸۳) Kish Invex ۲۰۱۵

مدیر عامل تامین سرمایه آرمان: لزوم استفاده از انواع اوراق در بازار ایران

عصر اعتبار- مدیر عامل تامین سرمایه آرمان گفت : ابزار های مبتنی بر بدهی درواقع اوراق صکوک،اوراق مشارکت ،اوراق گواهی سپرده و اوراق منفعت هستند.

مدیر عامل تامین سرمایه آرمان: لزوم استفاده از انواع اوراق در بازار ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، محمود رضا خواجه نصیری در پنل تخصصی روش های تامین مالی در صنعت گردشگری با بیان اینکه ابزار های تامین مالی در بازار سرمایه ایران را میتوان به دو خانواده ابزار های مبتنی بر بدهی و ابزار های مبتنی بر سرمایه طبقه بندی کرد ،افزود :

    ابزار های مبتنی بر بدهی درواقع اوراق صکوک،اوراق مشارکت ،اوراق گواهی سپرده و اوراق منفعت هستند. همچنین ابزار مبتنی بر سرمایه تشکیل شرکت سهامی عام ، تبدیل شرکت سهامی خاص به عام و عرضه عمومی سهام ،صندوق پروژه ،صندوق های زمین و ساختمان و افزایش سرمایه است .

    وی به اوراق اجاره اشاره و تشریح کرد: اوراق اجاره اوراق بهاداری است که دارنده آن بصورت مشاع مالک بخشی از دارایی موضوع انتشار ائراق اجاره است . این اوراق به دو نوع اوراق اجاره تامین دارایی واوراق اجاره تامین نقدینگی تقسیم می شود .

    خواجه نصیری در بخش دیگری از سخنانش به بررسی اوراق مرابحه پرداخت و بیان کرد : یکی از انواع قراردادبیع ، بیع مراحبه است که از زمان های قدیم  بین مردم رایج بوده است . اوراق مرابحه اوراق بهاداری است که دارندگان آنها به صورت مشاع، مالک دارایی مالی (دینی) هستند که بر اساس قرارداد مرابحه حاصل شده است و دارندۀ ورق مالک و طلبکار آن دین است.

    این اوراق بازدهی ثابت داشته و قابل فروش در بازار ثانویه هستند.

    وی در  خصوص اوراق منفعت نیز اینچنین بیان کرد :اورق منفعت سند مالی بهاداری است که بیانگر مالکیت دارندة آن بر مقدار معین خدمات یا منافع آینده از یک دارایی بادوام است که در ازای پرداخت مبلغ معینی به وی منتقل شده است .

    مدیر عامل تامین سرمایه آرمان در خصوص بازار ثانویه اوراق منفعت گفت : هر زمان که دارندة اوراق منفعت نیازبه نقدینگی پیدا کند یا از استفاده از منافع و خدماتصرف نظر کند می‌تواند اوراق منفعت را به دیگری واگذارکند. بنابراین باعث می‌شود برای اوراق بهادار منفعت،عرضه و تقاضا و به دنبال آن بازار شکل بگیرد و هرچهاوراق منفعت منافع و خدمات شفاف‌تر و انتشار کنندگاناوراق در ارائه منافع و خدمات پایبندتر به حقوق دارندگاناوراق باشند بازار ثانوی از رونق بیشتری برخوردارخواهد بود.

    قیمت اوراق بهادار منفعت و سود حاصل از خرید و فروشآنها (نرخ بازدهی) به عوامل زیادی چون اعتبار صاحباندارایی و شرکت‌های خدماتی، قیمت اسمی منافع وخدمات، نرخ بازدهی ابزاهای مالی مشابه، زمان و مکانارائه منافع و خدمات بستگی دارد.

    خواجه نصیر در ادامه این پنل در خصوص مفهوم صندوقسرمایه گذاری پروژه اینطور توضیح داد : این صندوق ها نهاد مالی هستند که با اخذ مجوز از سازمان بورس واوراق بهادار تأسیس شده و به جمع آوری سرمایه از عمومو تخصیص آن به سرمایه گذاری در ساخت و تکمیل پروژهمعین اشاره شده در اساسنامه صندوق، می پردازد.

    وی همچنین افزود : اهداف این صندوق به سه دسته تقسیم می شود . تأمین منابع مالی مورد نیاز برای پروژه ، بهره‌مندی سرمایه‌گذاران خرد از سود ناشی از اجرایپروژه و مصونیت سرمایه‌گذاران خرد از ریسک هایسرمایه گذاری در یک پروژه اعم از نقدشوندگی در طیدوره، نظارت بر حسن اجرای طرح و پیشرفت فیزیکیپروژه .

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی