عصر بازار

یک مقام مسوول بازار سرمایه اعلام کرد

راه حل نجات بورس از شرایط رکودی

عصر اعتبار- رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی به ۲ مشکل اصلی بازار سرمایه اشاره کرد و در مورد راه نجات بورس از وضعیت رکودی گفت: تا زمانیکه فضای اقتصاد کشور فضای مناسبی نباشد، نمی توانیم مشکلات اصلی بازار را برطرف کنیم.

راه حل نجات بورس از شرایط رکودی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، علی سنگینیان با حضور در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها به وضعیت رکودی بورس اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 2 مشکل اصلی در بازار سرمایه وجود دارد که اولین مشکل به محدودیت نقدینگی در کشور برمی گردد به طوری که این موضوع موجب شده است تا کسب و کارها دچار رکود شده و همه بازارها غیر فعال شوند که بازار سرمایه نیز به عنوان بخشی از اقتصاد از این وضعت تاثیر می پذیرد.

    وی افزود: از سوی دیگر بازار سرمایه به دلیل شفافیت بیشتر، محدودیت ها و مشکلاتی که در سایر بازارها ایجاد شده است را نشان می دهد به عنوان مثال وجود رکود در بخش مسکن و خودرو اثر خود را در سهام شرکتهای ساختمانی و خودرویی نشان می دهد و اثر مشکلات صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی در بازار سرمایه قابل مشاهده است. لذا بازار سرمایه اثر تجمعی محدودیت ها و مشکلات اقتصاد کشور را نشان می دهد.

    به گفته ی مدیر عامل تامین سرمایه امین، برای از بین بردن این اثر باید مشکلات و محدودیت های صنایع برطرف شده و رونق مورد انتظار ایجاد شود تا این اتفاق بتواند اثر خود را در بازار سرمایه بگذارد.

    این مقام مسئول به مشکل دیگر بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر به دلیل شرایط بی ثبات اقتصادی که در سال گذشته داشتیم، شکل سرمایه گذاری کوتاه مدت در ذهن سرمایه گذاران ایجاد شده است و این ذهنیت باعث می شود که در پروژه های سرمایه گذاری دیدگاه بلندمدتی در بازار سرمایه وجود نداشته باشد و عمدتا به صورت کوتاه مدت به سرمایه گذاری نگاه شود.

    وی تصریح کرد: این در حالی است که اگر کوتاه مدت به سرمایه گذاری نگاه کنیم نمی توانیم نوسانات بازار را تحمل کنیم و خود باعث نوسان می شویم به همین دلیل مشاهده می شود که بازار سرمایه عمدتا یک بازار یک طرفه است، یا روند صعودی دارد و یا نزولی چون همه بازیگران آن به یک شکل بازی می کنند.

    سنگینیان به راه حل نجات بورس از این شرایط اشاره کرد وگفت: در این شرایط به صورت برون زا نمی توانیم مشکلات بازار را برطرف کنیم زیرا درست است که می توانیم با اصلاح ساختار بازار، قواعد معاملاتی، قوانین و مقررات و سامانه معاملاتی کارایی بازار را بهتر می کنیم. اما زمانیکه فضای اقتصاد کشور فضای مناسبی نباشد، نمی توانیم مشکلات اصلی بازار را برطرف کنیم.

    مدیر عامل تامین سرمایه امین همچنین خاطرنشان کرد: علاوه بر این باید منتظر باشیم که با برداشته شدن تحریم ها اثر واقعی آن را در بازار سرمایه مشاهده کنیم. این در حالی است که بهبود وضعیت بورس زمان بر بوده و یک یا دو سال به طول می انجامد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی