عصر بازار

اسدالله عسگراولادی:

هیات های اقتصادی ایران به روسیه سفر می کنند

عصر اعتبار- «اسدالله عسگراولادی» رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه اعلام کرد، هیات هایی از بخش خصوصی ایران در چارچوب توافق های اقتصادی صورت گرفته با روسیه به منظور ارزیابی بازار و افزایش مبادلات تجاری به مناطق مختلف این کشور سفر می کنند.

هیات های اقتصادی ایران به روسیه سفر می کنند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، عسگراولادی که برای شرکت در دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و روسیه به مسکو آمده است، گفت: توافق هایی که در نشست سه روز اخیر کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و روسیه به دست آمد، موجب افزایش حجم مبادلات بازرگانی دو کشور خواهد شد.
    وی افزود: دو طرف در این نشست بسیار روشن و صریح مشکلات موجود را مطرح و برای حل آن ها در روابط اقتصادی پیشنهادهایی ارائه کردند. طرف های ایران و روس در مورد مهم ترین مشکلات در روابط اقتصادی و بازرگانی دو کشور که منجر به کاهش مبادلات تجاری تا سطح حدود یک میلیارد و 600 میلیون دلار شده است، گفت وگو کردند و توافق هایی به دست آمد.
    عسگر اولادی از جمله توافق های به دست آمده را کاهش عوارض گمرکی اعلام کرد و ابراز امیدواری نمود با تحقق و اجرای این توافق، مشکلات بر سر مراودات بازرگانی دو کشور کاهش بیابد.
    رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه همچنین توافق بانکی دو کشور را که در نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و روسیه به دست آمد، بسیار مهم خواند.
    عسگراولادی گفت: ما نیز متعهد شدیم به نوبه خود برای توسعه همکاری های اقتصادی و بازرگانی دو کشور تلاش و برنامه ریزی کنیم. توافق شد چند هیات بازرگانی در ماه های آینده به مسکو، سن پترزبورگ و آستراخان سفر کنند و امیدواریم سفر این هیات ها به آشنایی بیشتر محافل بازرگانی دو کشور از یکدیگر که پیامد آن افزایش روابط بازرگانی است، منجر شود.
    به گفته عسگراولادی، دو کشور توانمندی گسترده ای برای توسعه روابط دوجانبه در عرصه های مختلف دارند که باید از آن استفاده شود و با توجه به این مزیت، تجارت بین دو کشور باید به صورت مستقل از کشورهای مستقل مشترک المنافع نگریسته شود.
    عسگراولادی با ابراز خوشبینی نسبت به گسترش همکاری های اقتصادی ایران و روسیه خاطرنشان کرد: دو کشور در مورد فهرست طرح های مشترک اقتصادی و صنعتی به ارزش 40 میلیارد دلار به توافق رسیده اند که اجرای این طرح ها در سال های آینده تاثیر بسیار مهم و مثبتی بر روند همکاری های دو کشور خواهد گذاشت و امید می رود شرایط مساعد در عالی ترین سطوح سیاسی پشتوانه اجرای کامل توافق ها و ارتقای سطح همکاری ها تا مشارکت راهبردی شود.
    «محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رئیس ایرانی و «الکساندر نوواک» وزیر انرژی و رئیس روسی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی، روز پنجشنبه گذشته پس از سه روز مذاکره فشرده در مسکو موافقتنامه هایی به ارزش حدود 40 میلیارد دلار امضا کردند.
    افزایش همکاری ها در بخش های مختلف از جمله توسعه همکاری های انرژی، نفت، نیروگاهی، صنعتی، بازرگانی، علمی و فناوری، فرهنگی و گسترش فعالیت بخش خصوصی اجزای نقشه راه امضا شده به شمار می رود که می تواند ارزش سطح روابط اقتصادی تهران و مسکو را به سالانه 10 میلیارد دلار برساند.
    واعظی و نوواک همچنین در روز پایانی مذاکرات مسکو، چندین سند همکاری در عرصه های مختلف از جمله در حوزه انرژی، دریایی و بانکی امضا کردند.
    یکی از اهداف این توافق ها که در جریان برگزاری بزرگ ترین مذاکرات اقتصادی ایران و روسیه پس از چند دهه به دست آمد، گذر سریع از تاثیرات منفی رکود در روابط اقتصادی دو کشور است که قبل از آغاز کار دولت یازدهم رخ داد.
    ایران و روسیه پایین ترین سطح روابط تجاری را سال 1392 با سقوط از چهار میلیارد دلار به سطح کمی بیش از یک میلیارد دلار تجربه کردند.
    با وجود اینکه ایران و روسیه بالاترین و نزدیک ترین روابط سیاسی و همکاری های فرهنگی را دارند، نبود شناخت متقابل از توانمندی های اقتصادی، صنعتی و نیازهای بازار هر کشور، سبب شده فقط بخش کوچکی از قابلیت های بازرگانی و روابط تجاری مورد بهره برداری قرار گیرد.
    دو کشور در برنامه جدید توسعه روابط خود با راهبرد اتکا به یکدیگر برای تامین نیاز بازارهای داخلی، درصدد استفاده از مزیت ها و تولیدات در ایران و روسیه هستند تا همزمان با کاهش هزینه تمام شده به دلیل هم مرز بودن، زمینه ارتباط بیشتر بخش های خصوصی را نیز فراهم کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو