عصر بازار

تحلیل یک کارشناس بازارهای مالی از نوسانات نرخ ارز در روزهای اخیر

عصر اعتبار- یک کارشناس بازارهای مالی با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز در روزهای گذشته و روند افزایشی آن، نگرانی هایی در بازار ایجاد کرده است، افزود: وقتی دولتها به کسری بودجه برسند، به ناچار برای تعیین نرخ ارز تسلیم بازار می شوند.

تحلیل یک کارشناس بازارهای مالی از نوسانات نرخ ارز در روزهای اخیر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، بابهاءالدین حسینی هاشمی افزود: با وجود برخی نگرانی ها، دولت نمی تواند تنها منابعی که برای اداره کشور در اختیار دارد را ارزان بفروشد.
    وی افزود: نرخ ارز پیچیدگی هایی دارد و مولفه های متعددی برآن تاثیرگذار است اما بازار ارز پس از برجام واکنش منطقی از خود نشان داد زیرا بازار تابع عرضه و تقاضاست، واقعیت ها در تصمیم گیری معامله گران تاثیرگذار و نیاز بازار نیز مشخص است و عرضه نیز وضعیت روشنی دارد.
    وی ادامه داد: در واقع با ایجاد خوش بینی میان فعالان اقتصادی، فعالیت های اقتصادی رونق می گیرد و این موضوع تقاضا برای ارز را افزایش می دهد.
    وی یادآورشد: با افزایش تقاضا، قیمت ارز بالا می رود به خصوص آنکه با کاهش قیمت نفت، عرضه دلار نیز محدود شده است.
    این کارشناس حوزه بانکی با بیان اینکه در اقتصاد ایران سطح عمومی قیمت ها با نرخ ارز گره خورده است، افزود: وقتی نرخ ارز افزایش می یابد، به سرعت بازار واکنش نشان می دهد و دوره افزایش قیمت در اقتصاد رقم می خورد؛ در نتیجه سیاست کنترل تورم و تک رقمی کردن آن را دچار خدشه می کند.
    هاشمی ادامه داد: از طرفی دولت منابع ریالی برای اداره کشور ندارد و نمی تواند منابع ارزی خود را با نرخ پایین بفروشد از این رو باید به نرخ واقعی بفروشد تا بتواند کسری بودجه را جبران کند.
    وی با بیان اینکه کسری بودجه تورم بیشتری نسبت به اصلاح ساختار ارز ایجاد می کند، افزود: پایین نگاه داشتن نرخ ارز ضررهای بسیاری دارد؛ اگر نرخ ارز واقعی شود صادرات افزایش و واردات کاهش می یابد؛ رقابت اقتصادی ایجاد می شود؛ انحصار از بین می رود و سقف بودجه دولت نیز کنترل می شود.
    وی گفت: دولت برای واقعی کردن نرخ ارز تلاش می کند تا فاصله نرخ ارز مبادله ای و آزاد را کم کند و یکسان سازی و ارزش گذاری واقعی نرخ ارز اتفاق بیفتد.
    این کارشناس بازارهای مالی ادامه داد: نمی توان منتظر ماند تا نرخ بازار به نرخ مبادله ای نزدیک شود، به همین دلیل بانک مرکزی به این موضوع ورود می کند تا بازار را بهتر مدیریت کند زیرا با مدیریت بازار در آینده سبب تقویت ارزش پول ملی خواهد شد.
    به گزارش ایرنا، ولی اله سیف رئیس کل بانک مرکزی پیش از این، با بیان اینکه انتظار داریم در سال 2016 اقتصاد ایران به مسیر فزآینده رشد بازگردد، گفته بود، هرگونه اثرات احتمالی رفع تحریم ها بر سطح تورم، تحولات بودجه و نرخ ارز را «هوشیارانه» رصد می کنیم اما نرخ ارز به عرضه و تقاضا در بازار بستگی دارد؛ گرچه سال گذشته شاهد ثبات نسبی در این بازار بودیم اما باید اجازه دهیم نرخ ارز خود را با واقعیت های اقتصادی تطبیق دهد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی