عصر بازار

مدیر اداره نظام‌های پرداخت‌ها خبر داد

رفع ناامنی تلفن‌بانک و کدهای دستوری با شناسه کاربر

عصر اعتبار- مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه بستر تلفن بانک هم همانند یو اس اس دی از لحاظ امینت مشکلاتی دارد، گفت: با پروژه‌ جدید بانک مرکزی، کاربر به جای درج اطلاعات خود، از یک شناسه مشخص استفاده خواهد کرد.

رفع ناامنی تلفن‌بانک و کدهای دستوری با شناسه کاربر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، داوود محمد بیگی با بیان اینکه طبق آخرین بررسی‌ها 10 درصد پرداخت‌های قبض در کشور به وسیله تلفن بانک انجام می‌شود، اظهارداشت: در حوزه یو اس اس دی- کدهای دستوری تلفن همراه- 80 درصد تراکنش‌ها مربوط به خرید شارژ است.

    وی در خصوص ناامنی بستر تلفن بانک، گفت: وقتی می‌گوییم ناامن است این به معنای نگران کردن مردم نیست ولی به هر حال بانک مرکزی به عنوان مقام ناظر خطر‌ها و ریسک‌هایی را در هر دو مدل می‌بیند.

    محمدبیگی افزود: در جلساتی که داریم بحث‌هایی شد برای اینکه روی تلفن‌بانک هم محدودیت‌هایی بگذاریم؛ اما اعمال محدودیت روی این ابزارها باید حتما با درایت باشد تا سایر ابزارها بتواند پاسخگو باشد و نکته دوم اینکه برای مردم مشکل به وجود نیاورد.

    مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه امنیت بستر تلفن همراه هم در دست بررسی است، افزود: در تلفن‌های ثابت امکان شنود وجود دارد و یکی از کارهایی که در سال 88 انجام شد این بود که اطلاعات لازم برای استفاده از این بستر را از 4 قلم به 2 قلم کاهش دادیم.

    محمد بیگی با اشاره به بررسی در حوزه پرداخت همراه در بانک مرکزی، گفت: قطعا با آمدن ابزارهای جدید،مردم به استفاده از آنها گرایش پیدا می‌کنند اما به خاطر خطرات احتمالی امنیتی یک دفعه نمی‌شود کل شبکه و خدمات را قطع کرد؛ ولی باید هشدارهای لازم را به مردم بدهیم و از طرف دیگر برای ارتقاء امنیت تلاش کنیم.

    وی با بیان اینکه برای یو اس اس دی پروژه‌ای داریم تا مشتریان به جای ارائه اطلاعات کارت خود، از شناسه استفاده کنند، افزود: کاربران با دریافت یک شناسه‌ از شرکت ارائه دهنده پرداخت می‌توانند از خدمات یو اس اس دی استفاده کنند که البته در حوزه تلفن بانک هم این شناسه قابل استفاده است.

    مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی اظهارداشت: به هر حال دنیا هم گام به گام به این سمت رفته‌اند و ما هم باید با این سیاست جلو برویم. وقتی می‌گوییم ناامن ممکن است این ناامنی در نگاه مردم با آنچه که مد نظر بانک مرکزی است، متفاوت باشد.

    وی در پاسخ به این سوال که با برقراری این شناسه برای مشتریان دیگر محدودیت‌های شبکه یو اس اس دی رفع خواهد شد، گفت: بله؛ با تنظیم شبکه براساس شناسه افراد، محدودیت شبکه یو اس اس دی برطرف خواهد شد.

    محمد بیگی ادامه داد: زمان‌بندی ما برای این پروژه 5 ماه است که کارهای آن از اواخر مهر ماه شروع شده و بنابراین قطعا تا پایان سال این طرح به نتیجه خواهد رسید.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی