عصر بازار

جهش یوان برای پیوستن به سبد ارزی صندوق بین‌المللی پول

عصر اعتبار- یوان چین در پی حمایت کارشناسان صندوق بین المللی پول و کریستین لاگارد، یک گام دیگر به گنجانده شدن در سبد ارزی این نهاد مالی نزدیک شد.

جهش یوان برای پیوستن به سبد ارزی صندوق بین‌المللی پول
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، توصیه‌های کارشناسان راه را برای هیات اجرایی صندوق بین‌المللی پول که برای اضافه شدن یوان به سبد ارزی متشکل از دلار آمریکا، ین ژاپن، پوند انگلیس و یورو حرف آخر را می‌زنند، هموار می‌کند.

    پیوستن به سبد حق برداشت مخصوص یا اس دی آر یک پیروزی برای پکن خواهد بود که برای تحقق یافتن این امر به سختی تلاش کرده است و ممکن است تقاضا برای یوان را در میان مدیران ذخایر ارزی افزایش دهد.

    کریستین لاگارد، رییس صندوق بین المللی پول اظهار کرد: طبق نظر کارشناسان این سازمان یوان که به رنمینبی هم معروف بوده، از معیار "راحتی استفاده" برخوردار است.

    وی در بیانیه خود از توصیه کارشناسان صندوق برای گنجانده شدن یوان در سبد ارزی حمایت کرد که با استقبال بانک مرکزی چین روبرو شد. این بانک ابراز امیدواری کرد جامعه جهانی هم از این اقدام پشتیبانی کند.

    هیات اجرایی صندوق بین المللی پول که نماینده 188 عضو این سازمان مالی است، بعید است علیه توصیه کارشناسان اقدام کند. کشورهایی شامل فرانسه و انگلیس پیش از این حمایت خود را از چنین تغییری اعلام کرده اند. چنین تغییری در اکتبر سال 2016 که چین عهده‌دار ریاست گروه 20 متشکل از اقتصادهای پیشرفته و نوظهور می‌شود، به اجرا درخواهد آمد.

    چین اخیرا اصلاحات متعددی را برای آزادسازی بازارهایش و کمک به یوان برای برآورده کردن معیارهای صندوق بین المللی پول از جمله حذف سقف برای نرخهای سپرده، صدور اوراق خزانه سه ماهه به صورت هفتگی و بهبود شفافیت آمار اجرا کرده است.

    به گفته اقتصاددانان، اکنون که پیوستن یوان به عنوان ارز ذخیره به سبد صندوق بین المللی پول یک کار تشریفاتی به نظر می‌رسد، چین باید تلاشهایش را برای اعتمادسازی میان سرمایه گذاران جهانی و سیاستگذارانش افزایش دهد.

    با این همه دخالتهای سنگین چین برای مهار ریزش بازار سهام در طول تابستان و کاهش یکباره ارزی یوان در اوت، تردیدهایی را نسبت به تعهد پکن برای انجام اصلاحات برانگیخته است.

    سخنگوی وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد این کشور که بزرگترین سهامدار صندوق بین المللی پول است، از پیوستن یوان به سبد ارزی در صورتیکه مطابق با معیارهای صندوق باشد، حمایت می‌کند.

    بر اساس گزارش رویترز، اگر افزودن شدن یوان به سبد ارزی صندوق 70 درصد یا بیشتر رای کسب کند، برای نخستین بار خواهد بود که شمار ارزهای سبد حق برداشت مخصوص افزایش پیدا می‌کند.

    حق برداشت مخصوص از نظر تکنیکی یک ارز نیست، اما به کشورهای عضو صندوق بین المللی پول که آن را در اختیار دارند اجازه می‌دهد از ارزهای این سبد که در حال حاضر دلار، یورو، ین و پوند هستند برای تامین نیازهای تراز پرداختشان برداشت کنند. ارزش حق برداشت مخصوص در حال حاضر بر مبنای نرخ این چهار ارز است.

    به گفته کارشناسان ارزی، تایید یوان به عنوان پنجمین ارز این سبد منجر به تقاضای جهانی برای این ارز به ارزش بیش از 500 میلیارد دلار خواهد شد.

    بانک مرکزی چین در بیانیه ای اعلام کرد حمایت از پیوستن یوان به سبد ارزی صندوق بین المللی پول منعکس کننده پیشرفتی است که چین در انجام اصلاحات و گشایش اقتصادش داشته است. چین به تصمیم هیات اجرایی احترام گذاشته و به اصلاحات اقتصادی عمقی ادامه خواهد داد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو