عصر بازار

عطش آمریکایی‌‌ها برای خرید طلا از کجا ناشی شد؟

عصر اعتبار- ناآرامی‌های بازار در تابستان امسال باعث شد تا آمریکایی‌ها در سطحی بی‌سابقه -که مشابه آن از زمان بحران بزرگ مالی تاکنون مشاهده نشده- به خرید سکه و شمش طلا روی آورند.

عطش آمریکایی‌‌ها برای خرید طلا از کجا ناشی شد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، وقتی مردم نسبت به وضعیت اقتصادی و بازارهای مالی دچار نگرانی می‌شوند، ناخواسته به سمت خرید طلا روی می‌آورند که این اتفاق با مشاهده نگرانی‌های ماه‌های اخیر دور از ذهن نیست.

    شورای جهانی طلا روز پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد: تقاضای بی‌سابقه برای خرید طلا نشان دهنده افزایش میزان علاقه برای سرمایه‌گذاری روی این فلز گرانبهاست که این حجم وسیع علاقمندی برای سرمایه‌گذاری روی طلا از زمان بحران مالی جهان تاکنون مشاهده نشده است.

    بنابر اعلام این شورا، تقاضای آمریکایی‌ها برای خرید شمش و سکه طلا در سه‌ماهه سوم سال جاری، 207 درصد رشد داشته است. ضرابخانه ایالات متحده که از این ارزیابی پشتیبانی می‌کند اعلام کرده که میزان فروش سکه‌های طرح عقاب در آمریکا در سه ‌ماه گذشته 400 هزار اونس افزایش یافته که این افزایش طی پنج سال اخیر بی‌سابقه است.

    ناظران بازار طلا شور و اشتیاق مردم آمریکا به خرید طلا را تحت تاثیر دو عامل می‌دانند: نخست اینکه قیمت طلا در بازار نسبتا ارزان به نظر می‌رسد و دوم آنکه بازرارهای مالی جهان در تلاطم هستند. در ماه جولای، قیمت طلا برای اولین بار طی 5 سال اخیر به پایین‌تر از 1100 دلار در هر اونس رسید و به همین دلیل بسیاری به این نتیجه رسیدند که اکنون بهترین فرصت برای صرفنظر کردن از سرمایه‌گذاری روی طلا است. «باب آلدرمن»، رییس مدیریت جهانی ثروت در موسسه بین‌المللی شمش طلا می‌گوید: بی شک، مردم بی‌محابا اقدام به خرید می‌کردند.

    پس از این اتفاق، در تاریخ 24 آگوست، شاخص داوجونز به میزان بی‌سابقه، یعنی 1000 واحد سقوط کرد و نشان داد سرمایه‌گذاران تا چه اندازه سراسیمه شده‌اند. این سقوط بی‌سابقه منجر شد تا برای نخستین بار از سال 2011 تاکنون، شاخص اس‌اندپی 500 اصلاح شود.

    «اکسل مرک»، موسس شرکت سرمایه‌گذاری مرک می‌گوید: این اتفاق مستقیما با تلاطماتی که در ماه آگوست داشتیم مرتبط است. وقتی بازارهای در شرایط خوبی نباشند، طلا محبوبیت بیشتری می‌یابد. بی‌ثباتی در وال‌استریت با نابسامانی‌های اقتصادی چین و نگرانی‌ها نسبت به گرفتار شدن فدرال‌رزرو در نرخ بهره صفر تشدید شد. اما این درحالی است که در سایر نقاط جهان شاهد شور و شوق حاکم در آمریکا برای خرید طلا نیستیم. حجم تقاضای جهانی برای خرید طلا 33 درصد و در آمریکا و مکزیک حدود 42 درصد افزایش یافته است.

    اما فارغ از اینکه مردم در کدام نقطه جهان زندگی می‌کنند، افرادی که به بازار طلا حجمو آوردند از قیمتها چیزی عایدشان نشد. تجارت‌های ازروی ترس و لرز طی هفته‌های اخیر کاهش یافته است. شاخص «ترس و ریسک‌پذیری» سی‌ان‌ان هم‌اکنون در محدوده خنثی قرار دارد این درحالی است که در ماه‌های آگوست و سپتامبر این شاخص در محدوده ترس شدید قرار داشت. در تاریخ 24 آگوست نیز شاخص اس‌اند‌پی 500 ، نسبت به نقطه افت خود 10 درصد رشد داشته است که در مقایسه، طلا در همین بازه زمانی 6 درصد افت کرده است. درواقع قیمت طلا به کمتر از 1100 دلار در هر اونس رسیده است. مشکل اصلی خوره‌های طلا این است که به‌نظر می‌رسید اقتصاد آمریکا بتواند امواج متلاطم جهان را دفع کند؛ درحالی‌که ماه سپتامبر، با اضافه شدن 271 هزار شاغل جدید، برای گزارش رشد اشتغال در آمریکا بسیار حیاتی بود.

    هم‌اکنون نیز به‌نظر می‌رسد فدرال‌رزرو برای افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر مصمم است تا برای نخستین بار طی حدود یک‌دهه اخیر نرخ بهره بانکی را از پایین‌ترین سطح خود یعنی نزدیک به صفر، افزایش دهد. این برای بازار طلا خبر خوبی نیست چراکه افزایش نرخ بهره بانکی بمنزله قدرتمندتر شدن دلار خواهد بود. اما قیمت طلا تنها در مواقعی شروع به افزایش می‌کند که مردم نسبت به افت ارزش دلار دچار نگرانی می‌شوند که این اتفاق هم‌اکنون رخ نداده و نمی‌دهد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو