عصر بازار

تحلیل عضو هیات علمی پژوهشکده بانک مرکزی از رسیدن دلار به ۳۶۰۰تومان:

دلار از این بالاتر هم می‌رود

عصر اعتبار- ندری : بعید می‌دانم قیمت ارز کاهش یابد و به سطح قبلی برگردد.

دلار از این بالاتر هم می‌رود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از نسیم،کامران ندری عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در خصوص افزایش قیمت ارز در هفته های اخیر اظهار کرد: عمده ترین عرضه کننده ارز در بازار بانک مرکزی است و این نهاد اگر بخواهد می تواند در افزایش و یا کاهش نرخ ارز دخالت کند.

    وی با اشاره به کاهش عرضه ارز توسط بانک مرکزی در چند هفته اخیر عنوان کرد: این احتمال وجود دارد که بانک مرکزی به این علت عرضه ارز را کاهش داده، که این نوسانات اخیر را زودگذر می داند. البته به نظر می رسد که بانک مرکزی قصد دارد نرخ ارز را مقداری تعدیل کند.

    این اقتصاددان با اشاره به ادعای صرافی ها در خصوص افزایش قیمت ارز به نسیم گفت: صرافی ها معتقدند که عرضه کم شده که اگر این ادعا صحت داشته باشد در حال حاضر اصلی ترین نقش را دولت در افزایش قیمت ارز بازی می کند.

    ندری به احتمال ارتباط میان افزایش قیمت ارز و بسته خروج از رکود دولت اشاره و بیان کرد: در حال حاضر در شرایط رکود به سر می بریم و یکی از راههای خروج از رکود صادرات است. ممکن است به دنبال همین بسته خروج از رکودی که دولت چند هفته پیش ارائه کرد، بانک مرکزی قصد داشته باشد با کاستن از ارزش پول ملی، صادرات را تقویت کند.

    وی تصریح کرد: علت اصلی اینکه نرخ ارز در چند ماه اخیر حدود 400-300 تومان افزایش یافته است را بانک مرکزی بهتر از هر نهاد دیگری می داند اما متاسفانه این نهاد سیاستهای خود را خیلی شفاف اعلام نمی کند.

    عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی بر همین اساس گفت: بنابراین تحلیلگران اقتصادی براساس حدس و گمان در خصوص نوسانات نرخ ارز قضاوت می کنند و معلوم نیست که در پس ماجرا چه اتفاقاتی در خصوص این اتفاق در حال رخ دادن است.

    ندری تصریح کرد: با توجه به رکودی در بازار وجود دارد افزایش قیمت ارز اجتناب ناپذیر است, بنابراین اگر بانک مرکزی تصمیم داشته باشد که عرضه را کاهش دهد تا قیمت ارز برای تقویت صادرات افزایش کند، مسئله چندان عجیبی نیست.

    وی با پیش بینی بازار ارز در روزهای آینده به نسیم عنوان کرد: بعد می دانم قیمت ارز کاهش یابد و به سطح قبلی برگردد، زیرا منطق اقتصاد با این مسئله سازگار نیست، بنابراین قیمت ارز احتمالا باز هم افزایش پیدا می کند.

    این اقتصاددان خاطرنشان کرد:  البته پیش بینی من این نیست که قیمت ارز خیلی افزایش پیدا کند، اما این تغییر نرخی که اتفاق افتاد با توجه به شرایط رکودی فعلی منطقی به نظر می رسد و با بسته خروج از رکود دولت سازگاری دارد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو