عصر بازار

دولت تا کجا بر رویه عدم دخالت در بازار باقی می ماند؟

دلار امروز هم افزایشی شروع کرد

عصر اعتبار- بازار آزاد خرید و فروش ارز امروز را با نرخ های بالاتری نسبت به دیروز شروع کرد تا مشخص شود عوامل مؤثر بر افزایش قیمت همچنان فعال اند.

دلار امروز هم افزایشی شروع کرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، سامانه رسمی بانک مرکزی نرخ آغاز فروش دلار را در روز یکشنبه 35674 ریال نشان می دهد. به این ترتیب نرخ شروع فروش نسبت به دیروز 12 تومان بیشتر بود. اگرچه این قیمت به تدریج در ساعات بعدی کمی نوسان پیدا کرد ولی نهایتا میانگین قیمتی فروش دلار از ساعت 8 تا 11 امروز به 35660 ریال رسید که 10 تومان از متوسط نرخ دیروز بیشتر است.

    تحلیلگران بازار و کارشناسان ارز، افزایش قیمت روزهای اخیر را نتیجه افزایش تقاضا در بازار بابت سفر می دانند ولی مشخص نیست در این فصل علت اصلی افزایش سفرهای خارجی چیست؟

    این در حالی است که مدیر اداره صادرات بانک مرکزی چند روز قبل در اظهاراتی که مثل همیشه به شدت مبهم، سربسته و تقریبا غیرقابل درک است، درباره علت ثبات قیمت ارز مبادله ای با وجود افزایش نرخ در بازار آزاد گفته بود:« اگر نرخ ارز مبادله‌ای در طول هفته‌های گذشته ثابت مانده به دلیل بررسی متغیرهای پیچیده ای است که بانک مرکزی از آنها استفاده می کند. اگر که این نرخ در طول هفته های گذشته ثابت مانده در نتیجه بررسی‌های دقیق بانک مرکزی از شرایط اقتصادی کشور، نرخ ارزهای بین المللی شرایط بانکی و وضعیت بازار بوده است. در طول ماه‌های گذشته نیز که این نرخ حرکت داشته کاملا ملایم بوده و روند طبیعی خود را پشت سر گذاشته است».

    از سوی دیگر برخی کارشناسان بانکی پیشتر گفته بودند که در صورت کاهش نرخ سود سپرده های بانکی باید منتظر افزایش قیمت ارز در بازار باشیم؛ اتفاقی که در روزهای ابتدایی هفته گذشته رخ داد و قیمت ها رو به افزایش گذاشت.

    در چنین شرایطی باید منتظر ماند و دید بانک مرکزی و دولت در برابر انتقاد برخی رسانه ها مبنی بر تعلل برای مداخله در بازار چقدر تاب می آورد؟ فشار این انتقادات زمانی بیشتر می شود که برخی دولت و بانک مرکزی را به رضایت از افزایش قیمت ها برای کسب درآمد و جبران بخشی از کسر بودجه متهم می کنند.

    اگرچه مسئولان بانک مرکزی بارها این اتهام را رد کرده اند اما به نظر می رسد منتقدان تا نشانه هایی از دخالت دولت در بازار مشاهده نکنند، فضا را برای تکرار این موضوع مساعد می بینند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی