عصر بازار

مدیرعامل سابق شبکه بانکی خبر داد

مالیات غیرقانونی یک خودروساز بزرگ بر وام ۲۵ میلیونی

عصر اعتبار- مدیرعامل سابق شبکه بانکی با بیان اینکه اعطای تسهیلات مشمول مالیات نمی‌شود، گفت: دریافت مالیات با عنوان مالیات تسهیلات مغایر با ضوابط پرداخت تسهیلات است.

مالیات غیرقانونی یک خودروساز بزرگ بر وام ۲۵ میلیونی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، در قراردادهای شرکت ایران خودرو مالیات تسهیلات در نظر گرفته شده که تاکنون سابقه نداشته است.

    تعیین مالیات موجب افزایش هزینه مشتری در خرید محصولات شرکت ایران خودرو شده به طوری در برخی خودروها تا یک و نیم میلیون تومان افزایش هزینه داشته است.

    این اخذ مالیات در محصولات ایران خودرو در شرایطی است که شرکت سایپا مالیاتی بابت تسهیلات از مشتری دریافت نمی‌کند.

    در همین باره سید بهاء الدین حسینی هاشمی که حدود 30 سال در شبکه بانکی فعالیت داشته است در گفت‌وگو با فارس اظهارداشت: تسهیلات مالیاتی ندارد و بنده تاکنون چنین چیزی را نشنیده‌ام.

    وی افزود: مالیات بر ارزش افزوده ممکن است به فروش تعلق گیرد و اگر مالیاتی به عنوان مالیات تسهیلات گرفته شود، خلاف ضوابط اعطای تسهیلات است. در هیچ کشوری مالیات تسهیلات گرفته نمی‌شود و چیزی به عنوان مالیات تسهیلات وجود ندارد.

    *جدول شرایط فروش محصولات شرکت ایران خودرو

    *شرایط شرایط فروش محصولات شرکت سایپا

    منشاء منابع تسهیلات خرید خودرو از سوی سیستم بانکی (بانک مرکزی) تامین می‌شود و طبق بند 11 ماده 12 قانون مالیات‌ بر ارزش افزوده خدمات بانکی و اعتباری بانک‌ها، موسسات و تعاونی‌های اعتباری و صندوق های قرض الحسنه مجاز و خدمات معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالا در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس، از معافیت مالیاتی برخودار است.

    در واقع این مالیات بر ارزش افزوده در صورتی وجاهت قانونی داشت که خودروساز هم بابت این تسهیلات به بانک مالیات پرداخت می‌کرد

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی