عصر بازار

گسترش استفاده از یوان نظام مالی جهانی را با ثبات تر می‌کند

عصر اعتبار- در حالی که چین در حال برداشتن بزرگترین گام خود برای تبدیل یوان به ارز مورد استفاده در ذخایر پولی جهانی در کنار دلار و یورو است، اقتصاد جهانی احتمالا یک دوره همراه با ثبات بیشتر را تجربه خواهد کرد.

گسترش استفاده از یوان نظام مالی جهانی را با ثبات تر می‌کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از بلومبرگ، در حالی که چین در حال برداشتن بزرگترین گام خود برای تبدیل یوان به ارز مورد استفاده در ذخایر پولی جهانی در کنار دلار و یورو است، اقتصاد جهانی احتمالا یک دوره همراه با ثبات بیشتر را تجربه خواهد کرد.
    اقتصاددانانی که معتقدند دلار در بزرگترین بحران های مالی جهان در چند دهه اخیر نقشی پررنگ ایفا کرده، طرفدار تبدیل یوان به یک واحد پولی مورد استفاده در ذخایر ارزی هستند.
    در جریان بحران مالی سال 2008، هجوم سرمایه گذاران به سمت دلار به عنوان یک ارز مطمئن، سیاستگذاران جهانی را به چالش کشید و موجب شد تا فدرال رزرو دست به ایجاد خطوط مبادله ای با همتایانش بزند که این خطوط تا به امروز همچنان پابرجا هستند. چین در سال 2009 به این موضع واکنش نشان داد و خواستار کاهش وابستگی به دلار شد. ژو ژیائوچوان، رئیس وقت بانک مرکزی چین در آن زمان ایده ارز ذخیره «فراکشوری» را مطرح کرد.
    پس از آن که این ایده چندان با استقال مواجه نشد، ژو و متحدانش کمپینی را به راه انداختند که هدف آن وارد کردن یوان به واحد پولی صندوق بین المللی پول (حق برداشت مخصوص) بود. حق برداشت مخصوص، نوعی حساب اعتباری برای اعضای صندوق بین المللی پول است که قابل تبدیل به دلار، یورو، پوند و ین است. کارکنان صندوق بین المللی پول روز جمعه گفتند، از این پس حق برداشت مخصوص به یوان نیز قابل تبدیل خواهد بود.
    استفن ژن، از پایه گذاران موسسه ماکرو پارتنرز در لندن و اقتصاددان سابق صندوق بین المللی پول هفته گذشته در یادداشت مشترکی با جوانا فریر نوشت: «ساخت کنونی سیستم پولی-مالی جهانی که بر اساس محوریت و چیرگی دلار آمریکا بنا شده، سیستمی با ثبات یا پایدار نیست.»
    بر اساس تحقیق اخیر بانک اینترنشنال ستلمنتس، حدود 87 درصد معاملات ارزی جهان به دلار انجام می گیرد. این بانک در سال 2013 با اشاره به تضعیف یورو به دلیل بحران بدهی اروپا اعلام کرد: «نقش دلار آمریکا به عنوان ارز رایج جهانی هنوز به چالش کشیده نشده است.»
    اکنون چین، به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان و بزرگترین اقتصاد جهان از نظر حجم مبادلات تجاری، می تواند یک ارز جدید به سیستم پولی- مالی جهانی عرضه کند که مکمل دلار آمریکا باد.
    ژن می نویسد: «چین برای اینکه بتواند جهان را متقاعد کند تا دارایی ها و ارز این کشور را به عنوان ذخایر نگهداری کنند، باید قدرت نرم خود را توسعه دهد.»

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو