عصر بازار

نگاهی به نرخ دلار در سال ۱۳۰۱

عصر اعتبار- میلسپو در سال ۱۳۰۱ برای ریاست اداره مالیه ایران به ریال حقوقی معادل ۲۱۰ هزار ریال یا ۲۱ هزار تومان دریافت می کرد که رقمی قابل توجه با توجه به شرایط کشور بود .

نگاهی به نرخ دلار در سال ۱۳۰۱
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، بررسی های تاریخی نشان می دهد میلیسپو مستشار آمریکایی که با ماموریت ساماندهی وضعیت مالیاتی ایران و ریاست بر اداره مالیه به این کشور اعزام شد، در ابتدای سده کنونی 53 میلیون و 775 هزار تومان طلب کرد .

    آرتور میلیسپو که در سال 1301 به ایران امد تا  سمت ریاست اداره مالیه را برای مدت پنج سال عهده دار شود، طبق مصوبه مجلس مجاز به دریافت سالانه 15 هزار دلار به عنوان حقوق بود که با نرخ امروز دلار دستمزد وی در سال 1301 برابر با 53 میلیون و 775 هزار تومان می شود . به این ترتیب وی هر ماه 4 میلیون و 481 هزار و 250 تومان با قیمت های امروز حقوق دریافت می کرد . حقوق دریافتی وی در سال 1321 به قیمت امروز 64 میلیون و 530 هزار تومان برآورد می شود . نرخ دلار امروز 3585 تومان در نظر گرفته شده است.

    وی که تبعه آمریکا بود ، طبق مصوبه مجلس امکان برخورداری از منزلی در شان خود را نیز از ایران دریافت کرده بود .

    نرخ دلار بر اساس مذاکرات مجلس که در سال 1301 گزارش شده است، 14 ریال اعلام شده است . به این ترتیب میلسپو در سال 1301 برای ریاست اداره مالیه ایران به ریال حقوقی معادل 210 هزار ریال یا 21 هزار تومان دریافت می کرد که رقمی قابل توجه با توجه به شرایط کشور بود . در متن مصوبه مجلس در سال 1301 تاکید شده بود: " رییس کل مالیه تحت تعلیمات قانونی و نظارت وزیر مالیه و با مراعات اصول مسئولیت وزراء کلیه امور مالیه ایران را عهده خواهد داشت. ‌مشارالیه تحت هدایت قانونی و تصویب وزیر مالیه اختیار تام خواهد داشت که بودجه را تهیه کرده تشکیلات وزارت مالیه و تمام شعب آن و ادارات‌دیگر دولتی را که مستقیماً با جمع و محاسبه و پرداخت وجوه عمومی مربوط است اصلاح نماید دولت ایران قبول می‌کند مطابق نظریات مشارالیه دایر ‌به ترقی و تنزل و انتقال و عزل مستخدمین وزارت مالیه و تمام شعب تابعه آن و همچنین مستخدمین ادارات دیگر دولتی که مستقیماً با جمع و محاسبه ‌و پرداخت وجوه عمومی مربوط است رفتار نماید. دولت ایران قبل از آن که راجع به کلیه مسائل مالی ایران اقدام و تصمیمی بکند با رییس کل مالیه‌مشورت خواهد کرد و در هر مجلس با کمیسیونی که مربوط به اداره مالیه یا مسائل مالی منعقد شود مشارالیه بعد از وزیر مالیه مقدم خواهد بود و در‌کمیسیون یا مجلس بین‌المللی که راجع به امور مالیه تشکیل گردد بعد از وزیر مالیه مقام نمایندگی ایران را خواهد داشت. در باب امتیازات تجارتی و‌صنعتی رییس کل مالیه طرف شور بوده می‌تواند عقاید خود را کتباً یا شفاهاً به دولت اظهار نماید.

    وی هر چند در سال 1306 ایران را ترک کرد اما دوباره در سال 1321 تحت عنوان رییس کل دارایی به ایران بازگشت. مجلس با پرداخت دستمزد 18 هزار دلاری در هر سال به وی موافقت کرد. بر اساس مصوبه مجلس در سال 1321 خانه مسکونی متناسب با شغل مشارالیه با سوخت و روشنایی به عهده دولت قرار گرفت.  هزینه مسافرت به ایران و مراجعت آقای دکتر میلیسپو و خانواده بلافصل ایشان از طرف دولت ایران تأدیه می‌شود و همچنین هزینه‌مسافرت مشارالیه در ایران برای انجام خدمت به عهده دولت بود.  نکته قابل توجه این بود که به دلیل نرخ بالای تورم در ایران در سال 1321، هزینه ریالی حضور وی در ایران اول سال نسبت به پایان سال افزایش قابل توجهی تجربه کرد .

    نرخ برابری دلار با ریال در ابتدای سال 16.35 ریال بود که این رقم در سال 1322 به 32.25 ریال افزایش یافت به این ترتیب هزینه ریالی حضور میلسپو در ایران در سال 1321 برابر با 29 هزار و 430تومان بود که در سال 1322 به 58 هزار و 50 تومان رسید .

    افزایش قابل توجه نرخ ارز تحت تاثیر رشد فزاینده تورم اتفاق افتاد ، تورم در سال 1322 بیش از 110 درصد گزارش شده است . حضور متفقین و اشغال ایران مهمترین دلیل رشد تورم در ایران اعلام شده است .

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی