عصر بازار

فاصله وام ۳میلیونی ازدواج تا وام ۲۵میلیونی خودرو

پراید مهم‌تر است یا ازدواج؟

عصر اعتبار- ۲۵میلیون تومان وام برای خرید خودرو بدون ضامن با چک یا سفته به‌آسانی پرداخت شد اما ۳میلیون تومان وام ازدواج به‌شرط داشتن ضامن از میان کارمندان رسمی دولت پرداخت می‌شود و جوانان هنوز در این ابهامند؛ ازدواج یا خودرو، به‌راستی کدام ضروری‌تر است؟

پراید مهم‌تر است یا ازدواج؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، وام 25 میلیون تومانی خرید خودرو را می‌توان خبرسازترین موضوعی دانست که اغلب افراد جامعه طی هفته گذشته درگیر آن بودند، چه گروهی که اقدام به خرید خودرو کردند و چه گروهی که چشم‌انتظار چنین حمایتی در عرصه‌هایی همچون ازدواج جوانان بودند.

    اعطای تسهیلات 25 میلیون تومانی خرید خودرو طرحی بود که پس از شکل‌گیری کمپین نخریدن خودرو با هدف حمایت از خودروسازان داخلی شکل گرفت و با استقبال عجیب مردم و ثبت‌نام بیش از 110 هزار نفر طی 6 روز رکورد بی‌سابقه‌ای را ثبت کرد.

    با اعلام طرح جدید دولت برای حمایت از خودروسازان و اعطای تسهیلات 25 میلیونی خرید خودرو، این پرسش برای برخی از افراد جامعه که عمدتاً قشر جوان هستند، پیش آمد: چرا این تسهیلات برای حمایت از ازدواج جوانان اعطا نمی‌شود؟

    هم‌اکنون 11 میلیون جوان ایرانی در آستانه ازدواج قرار دارند که بسیاری از آن‌ها برای آغاز زندگی مشترک با مشکلات اقتصادی مواجهند و دلیل اصلی‌شان برای تأخیر در ازدواج ترس از هزینه‌هاست.

    در شرایطی که جوانان در آستانه ازدواج برای آغاز زندگی مشترک نیازمند حمایت هستند، وام ناچیز ازدواج تنها حمایتی است که دولتمردان برای شروع زندگی به جوانان عرضه می‌کنند. وامی که دریافت آن نیز حکایت خاص خود را دارد و دشواری‌های پیش‌ِرو بعضاً منجر شده که جوانان عطای آن را به لقایش ببخشند.

    اندر حکایت سختی‌های دریافت وام ازدواج همین بس که هر زوج برای دریافت وام 3 میلیون تومانی باید یک ضامن از میان کارمندان رسمی دولت داشته باشد و پس از ماه‌ها انتظار (در برخی موارد 9 ماه انتظار) و رفت‌وآمد بسیار در مجموع هر دو نفر مبلغ 6 میلیون تومان را برای شروع زندگی دریافت خواهند کرد، این در حالی است که آغاز زندگی مشترک حتی به ساده‌ترین شکل هزینه‌‌ای را چند برابر این رقم به‌همراه دارد.

    با چند جوان در آستانه ازدواج که متقاضی دریافت وام بودند، هم‌صحبت شدیم تا از چگونگی دریافت وام ازدواجشان مطلع شویم.

    خانم اسماعیلی که مدعی است توانسته با 9 ماه انتظار و آن هم با داشتن آشنا موفق به دریافت وام ازدواج شود،‌ می‌گوید:‌ وام ازدواج اگرچه مبلغ بسیار اندکی است اما می‌تواند به جوانانی که دستشان خالی است برای شروع زندگی مشترک کمک کند. من برای تهیه جهیزیه مجبور شدم ماشینم را بفروشم.

    وی می‌افزاید: دولت طرحی را برای حمایت از خودروسازان داخلی اجرا کرد، این در حالی است که می‌توان تسهیلات حمایتی را برای شروع زندگی مشترک در اختیار جوانان قرار داد و قطعاً چنین طرح‌های حمایتی با استقبال جوانان در آستانه ازدواج مواجه خواهد شد.

    ** دریافت 25میلیون وام خرید خودرو بدون ضامن؛ 6میلیون وام ازدواج به‌شرط دو ضامن

    خانم حسین‌پور جوان دیگری است که نتوانسته وام ازدواج دریافت کند و دلیل آن هم پیدا نکردن ضامن از میان کارمندان رسمی دولت بود.

    این جوان می‌گوید:‌ دولت تسهیلات 25 میلیون تومانی خرید خودرو را بدون ضامن اعطا می‌کند اما برای پرداخت 3 میلیون تومان وام ازدواج، ضامن آن هم از میان کارمندان رسمی دولت می‌خواهند. اگر زوجی هم موفق به دریافت وام ازدواج شود در مجموع مبلغ 6 میلیون تومان چه گره‌ای از مشکلات آنها حل خواهد کرد؟

    آقای امیری که حدود 4 سال از ازدواجش می‌گذرد، از جمله جوانانی است که موفق به دریافت وام ازدواج نشده و طبق گفته‌های خود به‌دلیل نداشتن ضامن از دریافت وام ازدواج بازماند.

    وی معتقد است،‌ مبلغ وام ازدواج اگرچه ناچیز است اما در هزینه‌های متعدد شروع زندگی می‌تواند گره‌ای هرچند کوچک را باز کند.

    امیری می‌گوید:‌ دولت می‌تواند با افزایش میزان وام ازدواج به جوانان کمک کند چرا که بسیاری از دختران به‌دلیل هزینه‌های بالای جهیزیه و بسیاری از پسران نیز به‌دلیل هزینه‌های مراسم ازدواج و اجاره‌خانه و ... ازدواج خود را به تأخیر می‌اندازند.

    نمایندگان مجلس نیز بر این باورند که در شرایط فعلی اعطای تسهیلات برای حمایت از ازدواج جوانان مقدم‌تر بر تسهیلات خرید خودروست، این در حالی است که ازدواج جوانان سال‌هاست با بی‌توجهی مسئولان متولی مواجه است.

    ** خودرو مهمتر است یا ازدواج؟

    محمد اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس:‌ در شرایط نامناسب اقتصادی فعلی باید از ازدواج جوانان حمایت کرد، چگونه است که دولت برای اعطای تسهیلات خودرو اعتبار لازم اختصاص می‌دهد؟ آیا خودرو مهم‌تر از ازدواج جوانان است؟

    ** اعطای وام برای بازکردن گره‌ای از مشکلات مردم باشد نه تخلیه انبار خودروسازان

    زهره طبیب‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی:‌ مخالف اعطای تسهیلات به خودروسازان نیستیم به‌شرط آن‌که کیفیت خودروهای داخلی را بالا ببرند. هم‌اکنون 11 میلیون جوان در آستانه ازدواج داریم که تسهیلات حمایتی برای ازدواج آنها ضروری است. اعطای وام و تسهیلات باید برای بازکردن گره‌ای از مشکلات مردم باشد نه تخلیه انبارهای خودروسازان.

    ** آغاز زندگی مشترک با تحمل هزینه‌های سنگین

    شهروز افخمی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: در حوزه سیاست‌های حمایتی از ازدواج جوانان اقدامات چشمگیری را شاهد نیستیم. جوانان برای آغاز زندگی مشترک محکوم به تحمل هزینه‌های سنگین هستند که باید با اتخاذ سیاست‌های حمایتی به آنها کمک کرد. سیاست‌های حمایتی از ازدواج جوانان به‌ویژه در بخش مسکن را هیچ دولتی نباید تعطیل کند. وام ازدواج به‌لحاظ مبلغ و وضعیت پرداخت، رقمی نیست که بتواند در بحث ازدواج جوانان نقش مثبتی ایفا کند. هزینه‌های ازدواج برای جوانان سنگین است و باید از آنها حمایت لازم به عمل آید.

    بارها و بارها شنیده‌ایم که بزرگترهای فامیل، جوانان را به ازدواج زودهنگام تشویق می‌کنند اما در پاسخ این جواب را می‌شنوند: «‌با کدام پول؟».

    ازدواج به‌هنگام و آسان نیز یکی از سیاست‌هایی است که مجموعه‌های مسئول در امور جوانان آن را تبلیغ می‌کنند اما آیا همان‌قدر که جوانان به ازدواج تشویق می‌شوند به همان میزان از آنها برای ورود به زندگی مشترک حمایت می‌شود؟

    در شرایطی که سن ازدواج روند صعودی پیش گرفته است و ازدواج‌ جوانان عمدتاً به‌دلیل شرایط نامناسب اقتصادی به تأخیر می‌افتد، دولت با هدف حمایت از خودروسازان داخلی اقدام به اعطای تسهیلات 25 میلیون تومانی خرید خودرو کرد، تسهیلاتی که به‌آسانی،‌ بدون داشتن ضامن و با چک و سفته در اختیار متقاضیان قرار گرفت تا انبار خودروسازان داخلی خالی شود.

    کافی است روند دریافت تسهیلات 25 میلیونی خرید خودرو را با روند دریافت وام 3 میلیون تومانی ازدواج مقایسه کنیم،‌ تسهیلات 25 میلیونی بدون ضامن و با سفته و چک پرداخت می‌شود اما وام 3 میلیون تومانی ازدواج تنها درصورت داشتن ضامن آن هم از میان کارمندان رسمی دولت قابل پرداخت است.

    پرسشی که همچنان برای افکار عمومی جامعه به‌ویژه جمعیت 11 میلیونی جوانان در آستانه ازدواج بی‌پاسخ مانده، این است: آیا خرید خودرو ضروری‌تر است یا ازدواج؟

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی