عصر بازار

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی:

مقام بانک مرکزی ۷ دلیل کاهش نرخ ارز در آینده را اعلام کرد

عصر اعتبار- مدیر اداره صادرات بانک مرکزی از افزایش عرضه ارز در آینده به بازار خبر داد و هفت دلیل این بانک برای کاهش قیمت ارز در آینده را اعلام کرد.

مقام بانک مرکزی ۷ دلیل کاهش نرخ ارز در آینده را اعلام کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، صمد کریمی افزود: با توجه به مثبت بودن تراز بازرگانی کشور، انجام مذاکرات اقتصادی با کشورهای طرف عمده تجاری جهت برقراری روابط تجاری و کارگزاری بانکی، بهره گیری از ابزارهای پرداخت بین المللی، امکان برقراری خطوط فاینانس کوتاه، میان و بلندمدت، افزایش سرمایه گذاری خارجی، کاهش هزینه نقل و انتقال و تبدیل ارز و افزایش تعداد بانک های عضو در شبکه سوئیفت، بازار ارز به نقطه تعادلی خود براساس عوامل بنیادین باز می گردد.
    وی ادامه داد: عوامل یادشده قدرت شبکه بانکی و بانک مرکزی را برای تامین مالی کالا و خدمات افزایش داده و موجب تسهیل تجارت با کشورهای هدف می شود، به طوری که بازار ارز در نهایت به سمت نقطه تعادلی خود حرکت کرده که این مساله بیانگر تقویت پول ملی نسبت به زمان کنونی است.
    این مقام مسئول در بانک مرکزی تاکید کرد که بانک مرکزی با توجه به وظایف و مسئولیت های قانونی خود و همچنین اصول حرفه ای و تخصصی نسبت به تحولات بازار ارز از حساسیت لازم برخوردار است.
    وی افزود: افزایش تقاضای ارز مسافرتی و حجاج و به تازگی تقاضای ارز از سوی زائران اربعین حسینی، افت جهانی قیمت طلا، افزایش معاملات فردایی (معاملات کاغذی، غیرقانونی، اعتباری و شناوری، 24 ساعته و هفت روز هفته، بخصوص در فضای مجازی)، افزایش تقاضای سفته بازی، آربیتراژ(بهره گرفتن از تفاوت قیمت بین دو یا چند بازار برای کسب سود) دلار آمریکا و هیجانات و انتظارات و الگوهای خاص سرمایه گذاری (خرید و فروش) فعالان غیر رسمی بازار ارز با استراتژی ایجاد نوسان و افزایش حاشیه سود از دلایل نوسانات نرخ ارز در هفته های اخیر بوده است.
    کریمی با تاکید بر اینکه برخی از این عوامل غیر بنیادین و کوتاه مدت بوده است، ادامه داد: نوسانات اخیر در میان و بلندمدت از سوی عوامل بنیادین اقتصادی، حمایت نشده و طبیعی است با خنثی شدن تأثیرات آن در آینده ای نه چندان دور، نرخ ارز در مسیر صحیح و اصلی خود قرار گیرد که این روند از روز یکشنبه هفته جاری آغاز شده است.
    وی با تاکید بر اینکه با وجود شوک های ارزی در دو سال اخیر، بازار ارز کشور از سال 1392 تاکنون از ثبات نسبی خوبی برخوردار بوده است، اظهار کرد: از 23 تیرماه امسال که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اعلام شد، تاکنون عواملی را که تقاضای بازار ارز را تحت تاثیر قرار داده و منجر به افزایش نرخ ارز شده اند را شناسایی کرده ایم که البته این عوامل پایدار نبوده و زود گذرند.
    این مقام مسئول در بانک مرکزی ادامه داد: هرچه به روز اجرایی شدن برجام نزدیک تر می شویم، انتظارات خانوارها و صاحبان کسب و کار نسبت به آثار توافق هسته ای (برجام) با سرعت بیشتری تعدیل شده، هیجانات فروکش کرده و با از بین رفتن عوامل غیربنیادین ناشی از انتظارها و تصورها و آشکار شدن آثار عملی برجام شامل برقراری روابط کارگزاری جدید بانکی، به کارگیری ابزارهای پرداخت بین المللی شامل LC، افزایش خطوط اعتباری کوتاه مدت و بلندمدت، کاهش هزینه های نقل و انتقال و تبدیل ارز با تقویت کانال بانکی، افزایش تامین مالی صادرات، آزاد شدن دارایی های ارزی سیستم بانکی و افزایش صادرات غیرنفتی بر عرضه ارز افزوده شده و روند نرخ ارز تغییر می یابد.
    وی ادامه داد: هم اکنون بانک های تجاری و تخصصی و بانک مرکزی مذاکرات خود را با بانک های خارجی آغاز کرده اند و اکنون در مرحله تبادل اسناد هستند.
    کریمی، از اتصال برخی بانک ها به شبکه سوئیفت خبر داد و گفت: بانک های غیرتحریمی به سوئیفت وصل شده اند و بعد از توافق برجام همه بانک ها به این شبکه وصل خواهند شد.
    وی افزود: با توجه به اینکه عمده تحولات روزهای اخیر در بازار ارز موقتی بوده و براساس داده ها و تحلیل های تکنیکی این بانک به مرور عرضه ارز با کشش تر شده و با اجرای توافقات بر تقاضای ارز غلبه خواهد کرد، از این رو توصیه می شود فعالان اقتصادی نسبت به امور سرمایه گذاری خود در بازار ارز دقت لازم را داشته و تقاضای خود را بر اساس عوامل مذکورشکل دهند.

    **رد فرضیه ایجاد نوسانات ارزی برای تامین یارانه نقدی
    مدیر صادرات بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که گفته می شود نوسانات اخیر نرخ ارز برای تامین یارانه توسط دولت انجام شده است، اظهارداشت: منابع درآمدی دولت عمدتاً از درآمد های ارزی ناشی از صادرات نفت و گاز و بر اساس نرخ بازار بین بانکی (مبادله ای) بوده و دارای نوسانات محدودی است، بنابراین این فرضیه که نوسانات بازار ارز برای تامین یارانه پرداختی است رد می شود.
    وی ادامه داد: علاوه بر این باید یادآور شد که بانک مرکزی در تعامل با دولت همواره خواستار ثبات بازار ارز است.
    کریمی با اشاره به وجود معاملات فردایی در بازار ارز گفت: حجم این معاملات بالاست و امسال افزایش چشمگیری داشته، ضمن اینکه برخی از سایت های اعلام نرخ ارز، بویژه در فضای مجازی نیز با این معاملات همسو هستند که البته این امر تأثیر معناداری در افزایش نرخ ارز در بازار ارز کشور در هفته های اخیر داشته است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی