عصر بازار

۳۰ درصد سالمندان در دهک اول درآمدی

لزوم استقرار "بیمه سالمندی"

عصر اعتبار- رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان ضمن بیان اینکه فقرسالمندی در کشور وجود دارد گفت: حدود ۳۰ درصد جامعه سالمند در دهک اول درآمدی بوده و فقیرترین قشر جامعه هستند؛ این درحالیست که حدود دو میلیون نفر از سالمندان کشور از هیچ بیمه و حمایت اجتماعی در کشور برخوردار نیستند.

لزوم استقرار "بیمه سالمندی"
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، فرید براتی سده ضمن اشاره به آنکه در حال حاضر حدود یک سوم جمعیت سالمندان کشور از نظر معیشتی در فقر و محرومیت به سر می‌برند اظهار کرد: در حال حاضر حدود 28 درصد سالمندان از نظر معیشتی در وضعیت بدی قرار داشته و واقعا نیازمند حمایت‌های دولت هستند زیرا این افراد در دهک‌ اول قرار داشته و متاسفانه از سال 1390 به بعد تعداد سالمندان در این دهک همواره رو به افزایش بوده است.

    وی ادامه داد: زمانی که هزینه‌های زندگی اجتماعی بالا رفته و وضعیت معیشتی افراد مساعد نباشد و از طرف دیگر سالمندی در خانواده حضور داشته باشد هزینه‌های زندگی به شکل چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد؛ در تمام دنیا تجربه نشان می‌دهد که در چنین شرایطی افراد، سالمند خود را رها می‌کنند و این خطری است که در حال حاضر به دلیل وضعیت نامساعد معیشتی در خانواده‌ها احساس می‌شود.

    رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان در ادامه ضمن اشاره به آنکه در حال حاضر در کشور حمایت از سالمندان به تامین اجتماعی، بیمه بازنشستگی لشکری و کشوری و یا حمایت نهادهای حمایتی چون بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) محدود شده است عنوان کرد: این موارد کل حمایت‌های رفاهی دولت از سالمندان است که از این بین نیز تعداد تحت پوششان تامین اجتماعی و بیمه بازنشستگی لشکری و کشوری حدود دو میلیون و 500 هزار نفر، تحت پوششان کمیته امداد امام خمینی (ره) یک میلیون و 500 هزار نفر (به طور عمده در طرح شهید رجایی) و تحت پوششان سازمان بهزیستی نیز 600 هزار نفر هستند.

    براتی افزود: به این ترتیب تعداد کل جمعیت سالمند تحت پوشش خدمات رفاهی و حمایتی کشور حدود چهار میلیون نفراست؛ در واقع 30 درصد آنها از هیچگونه حمایتی برخوردار نبوده و در زمره قشر آسیب‌پذیر کشور هستند اما به طور دقیق مشخص نیست که این 30 در صد از لحاظ درآمدی در چه وضعیتی قرار دارند اما نیاز است که از آنها حمایت شود.

    استقرار "بیمه سالمندی" شاید در آینده نه چندان دور

    رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان هم چنین به تدوین مسائلی چون بیمه سالمندی و بیمه منزلت در سند "ملی راهبردی سالمندان" توسط سازمان بهزیستی کشور اشاره کرد و گفت: در بیمه سالمندی به دنبال آن هستیم تا چنانچه هر فرد به 60 سالگی رسید، حتی در صورت بهره‌مندی از مستمری بازنشستگی، از این بیمه برخوردار شود.

    براتی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر تمامی سالمندان در کشور شناسایی نشده‌اند تا در صورت تصویب این طرح مشمول مزایای آن شوند اما آنچه اکنون مسئله ما در کشور است، شناسایی این افراد نیست بلکه آنست که بودجه و اعتبارات کشور اجازه استقرار و تصویب این بیمه را دهند، زیرا در حال حاضر لزوم چنین حمایت‌هایی از سالمندان به شدت احساس می‌شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی