عصر بازار

کسری ۵۶هزار میلیاردی بودجه ۹۴

وعده دولت برای ارائه همزمان لوایح برنامه ششم و بودجه ۹۵ تا ۱۵آذر

عصر اعتبار- عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه کسری بودجه سال جاری ۵۶ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، گفت: دولت قول داده لایحه برنامه ششم را با بودجه ۹۵ تا ۱۵ آذر ارائه کند.

وعده دولت برای ارائه همزمان لوایح برنامه ششم و بودجه ۹۵ تا ۱۵آذر
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، جعفر قادری با اشاره به وضعیت بودجه 94 با توجه به کاهش قیمت نفت و میزان کسری بودجه دولت،‌ اظهار داشت: در وهله اول باید توجه داشت کسری بودجه یعنی هزینه‌ واقعی یا غیر واقعی بیشتر از درآمد باشد و میان این دو مقوله توازنی برقرار نشود.

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مورد اینکه دولت با چه مکانیزمی مشکل کسری بودجه را حل می‌کند، تصریح کرد: یک روش از طریق انتشار اوراق مشارکت، صکوک و یا استقراض از بانک مرکزی است تا بتواند درآمد را به هزینه‌ها نزدیک کند. شیوه دیگر، استفاده از مکانیزم تخصیص برای هزینه‌ها بوده که به میزان درآمدها، پرداخت می‌شود.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر درآمدهای دولت فقط پاسخگوی هزینه های جاری است، یادآور شد: بخش قابل توجهی از بودجه مربوط به هزینه‌های جاری بوده که نمی‌توان آن را کاهش داد اما به دلیل کمبود درآمدها، هزینه‌های عمرانی کاهش می‌یابد و در سالهای اخیر استفاده از شیوه تخصیص با توجه به کاهش درآمدها مرسوم شده است.

    این نماینده مجلس با اشاره به اینکه در بودجه امسال منابع عمومی 236 هزار میلیارد تومان بوده است، تأکید کرد: اگر دولت خیلی زرنگ باشد حدود 180 میلیارد تومان این منابع قابل تامین است، و مابقی آن کسری بودجه می‌شود. اکنون نیز اطلاع درستی از عملکرد بودجه در دست نیست.

    به گفته قادری، هزینه‌های جاری طبق روال با تاخیر پرداخت می‌شود، اما مشکل در اعتبارات عمرانی بوده و با توجه به گزارش دولت، سال گذشته 27 هزار میلیارد تومان به این موضوع اختصاص یافت، امسال نیز مسئولان معتقدند 15 هزار میلیاردتومان تاکنون پرداخت شده و بعید به نظر می‌رسد تخصیص امسال به طرح های عمرانی بیشتر از سال گذشته باشد، زیرا وضعیت درآمدها مساعد نیست.

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه دریافتی درآمدهای مالیاتی و نفتی مناسب نبوده، بیان داشت: طبق بودجه امسال، 17 تا 18 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه برای تهاتر بدهی و مطالبات پیش‌بینی شده و پیمانکاران به جای طلب خود، این اسناد را دریافت می‌کنند.

    وی حلقه مفقوده شرایط کنونی را عدم واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی به بخش خصوصی دانست و گفت: عزم و اراده‌ای از سوی دولت در این زمینه دیده نشده در صورتی که امکان تحقق درآمد کامل نفتی و مالیاتی وجود نداشته و بورس نیز اوضاع مساعدی ندارد، بنابراین راه‌حل واگذاری این طرح‌ها است که می‌تواند منجر به تحرک اقتصاد و گردش مالی شود.

    این نماینده مجلس با بیان اینکه در قانون رفع موانع تولید بودجه 94 و قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت واگذاری طرح‌های عمرانی پیش‌بینی شده است، بیان داشت: در سال 10 هزار میلیارد تومان می‌توان طرح‌های نیمه‌تمام را به بانکهای دولتی واگذار و ارزش طرح به عنوان سرمایه دولت در بانکها تلقی شده و بانکها نیز پس از تکمیل طرح، آن را به بخش خصوصی واگذار می‌کنند.

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به جلسه هفته گذشته اعضای کمیسیون با مسئولان دولتی تصریح کرد: طبق قول مسئولان دولتی، بودجه 95 و برنامه ششم تا 15 آذرماه سال جاری به مجلس ارائه خواهد شد و در گام اول لایحه برنامه ششم بررسی و تصویب و پس از آن، بودجه 95 در دستور کار قرار می‌گیرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی