عصر بازار

داستان مردی که ۱۴ سال پیش تمام صورتش سوخته بود و با عمل یک میلیون دلاری تغییر شکل داد

عصر اعتبار- ۱۴ سال پیش تمام صورت مردی آتش نشان سوخت، او در طی این مدت ۷۰ عمل جراحی انجام داد. به نظر می رسد آخرین عمل پیوند صورت او که ۱ میلیون دلار هزینه داشت نتیجه بخش بوده است.

داستان مردی که ۱۴ سال پیش تمام صورتش سوخته بود و با عمل یک میلیون دلاری تغییر شکل داد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، 14 سال پیش پاتریک هاردیسون به عنوان یک آتش نشان داوطلب در شهر مادری اش کار می کرد، با او  تماسی پر از دردسر گرفتند؛ خانه ای در آتش بود و زنی در آن گیر کرده بود. دقایقی قبل از اینکه سقف خانه ریزش کند، او وارد خانه شد. کلاهش افتاد و احساس کرد که ماسک اش آب می شود. او چشمانش را بست و از پنجره خودش را به بیرون انداخت.

    هاردیسون ابرو ها، گوش ها، لب، بیشتر قسمت های بینی هایش و موهایش را به علت آن آتش از دست داد. همچنین تمام صورت، سر، گردن و نیم تنه بالایی او دچار سوختگی درجه سه (در این نوع سوختگی، تمام لایه های پوست تخریب می شوند و باعث آسیب دائمی بافت می شود) شده اند. دکتر رودریگز رئیس جراحی پلاستیک از دانشگاه نیویورک به عنوان اولین واکنش دهنده به این داستان گفت: از آن روز، 5 سپتامبر 2001، هیچ بافت طبیعی در صورتش وجود نداشت.

    در کنفرانس خبری دوشنبه، بیمارستان اعلام کرد که هاردیسون که الان 41 سال دارد و پدر 5 کودک است گران ترین پیوند صورت تاریخ را انجام داده است. اهدا کننده دوچرخه سوار جوانی به نام دیوید رودباغ بود، که خانواده اش کبد، کلیه و هر دو چشم او را برای کمک به دبگر بیماران اهدا کرده بودند. مادر رودباغ بدون هیچ دریغی اهدا کردن صورت فرزندش را قبول کرد و فرزندش را "روحی آزاد که عاشق زندگی بود" نامید.

    دیوید وقتی 26 سال داشت، به علت ضربه خوردن به سرش در هنگام دوچرخه سواری در بروکلین کشته شده بود.

    سال های پس از حادثه آتش سوزی برای آتش نشان جوان پر از تاریکی بود.

    او بیش از 70 عمل جراحی صورت انجام داد که شامل پیوند های متعدد از پا تا صورتش بود، با این حال هنوز صورت او شکل مناسبی نداشت و به هر جایی می رفت صورتش را با عینک آفتابی و کلاه از دیگران پنهان می کرد. صحبت کردن یا غذا خوردن منجر به دردی شدید برای او شد.

    یک دوست از کلیسا هاردیسون، کاری که دکتر رودریگز با یکی از بیماران کرده بود حرف هایی را شنید بود، او از سمت خودش به دکتر رودریگز زنگ زد و هاردیسون تبدیل به بیمار رودریگز شد.

    عمل جراحی پیوند صورت 23 مرداد انجام شد و به تخمین بیمارستان از 850 هزار تا یک میلیون دلار هزینه داشت.

    در عمل 26 ساعته، رودریگز و تیمی بیش از 100 دکتر، پرستار و دستیاران فنی توانستند به هاردیسون صورتی جدید بدهند. برعکس عمل های قبلی اجزا پوست، لب، استخوان ها و عروق خونی شخص دیگری وارد بدن این بیمار نشد.

    تیم عمل جراحی به 2 گروه در 2 اتاق مجاور تقسیم شدند، یک گروه وظیفه کار روی صورت اهدا کننده داشتند و گروه دیگر وظیفه کار روی صورت هاردیسون.

    جراحان که نشانه هایی از تغییر در صورت پاتریک در هنگام عمل دیدند در این باره گفتند: صورت جدید پاتریک، مخصوصا لب و گوش های او رنگ گرفتند. به این معنی که گردش خون در صورت او آغاز شده است.

    مدت کوتاهی بعد مو های سر و صورت او  شروع به رشد کردند، بعد از یک هفته او توانایی این را داشت که بر روی صندلی بنشیند.

    سه ماه بعد از این عمل جراحی بیمارستان گزارش داده که هاردیسون حالش خوب است و کم کم دارد کار های روزانه قبلی را انجام می دهد.

    هاردیسون در بیانیه ای گفت: من از خانواده خود و اهدا کننده ام عمیقا سپاسگزارم، با اینکه نمی دانستم آنها کیستند، هر روز برایشان دعا کردم، سختی ای که آنها برای کمک به من تحمل کردند را می دانم. امیدوارم آنها ببینند که من ارزش تصمیمشان را دارم.

    رودریگز در رابطه با کمک به پاتریک هاردینسون گفت: وقتی من داستان پاتریک را شنیدم، فهمیدم که باید همه تلاشم را می کردم تا بتوانم به او کمک کنم.

    او همچنین گفت که یکی از تکان دهنده ترین لحظات برای او وقتی بود که پاتریک از بیمارستان خارج شد، تا لباس بخرد. " برای او بسیار خوب بود که کسی به او نگاه نکرد،این برایمان یک تغییر بسیار احساسی بود."

    علم پیوند اعضاء در سال های اخیر به سرعت پیشرفت کرده است، بیماران نتایج معجزه آسایی در پیوند رحم، دست و زبان دیده اند.

    اولین عمل پیوند صورت در سال 2005 روی زنی که در فرانسه انجام شد، این زن لبش، گونه ها، چانه اش و بینی اش را به علت حمله شگش از دست داد. اولین عمل کامل پیوند صورت هم در سال 2010 انجام شد.

    در سال 2012 دانشگاه مریلند در آن زمان کاملترین عمل پیوند صورت روی مرد 37 ساله انجام داد، این عمل 36 ساعت طول کشید و 150 دکتر و پرستار در آن شرکت داشتند. این مرد در نامه ای به واشینگتون پست گفت: همه چیز از جمجمه تا گردنم تغییر کرده بود، این یعنی بخشی از زبانم، دندان هایم، عضلاتم و اعصابم. تنها کاری که می توانستیم انجام دهیم بغل کردن دکتر رودریگز بود.

    در مجموع در کل جهان 35 بیمار عمل پیوند صورت انجام دادند، خطر عوارض و حتی مرگ در اینگونه عمل ها بسیار زیاد است. حتی اگر عمل جراحی که بسیار خطرناک است خوب پیش برود ممکن است در آینده بیمار دچار مشکل شود، برای همین دکتر ها می گویند این بیمار ها دارو های ایمنی مصرف می کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    نویسنده: نیو صدر
    برچسب ها
    پورسعید خلیلی