عصر بازار

گردشگری در نقشه راه اقتصاد مقاومتی

عصر اعتبار- طی چند روز اخیر موضوع نامه رییس دفتر مقام معظم رهبری به اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوردر خصوص ابلاغ چهار توصیه رهبری برای اجرای موفق برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در رسانه‌های مختلف، از سوی کارشناسان و صاحبنظران کم‌و‌بیش مورد توجه قرار گرفته و جا دارد این توصیه‌ها در زیر بخش‌های گوناگون مورد بررسی قرار گیرد.

گردشگری در نقشه راه اقتصاد مقاومتی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تابناک، البته از آنجایی که نگارنده تاکنون از نگاه کارشناسی مکررا در نشریات و جلسات متعدد، استفاده از ظرفیت ارزشمند گردشگری را به عنوان یکی از شاهراه‌های عبور از اقتصاد نفتی و تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان داشته لذا در این راستا بر آن است تا با تکیه بر توصیه‌های صورت گرفته به دولت از سوی رهبری انقلاب و تطبیق آن با عنایت به اهمیت موضوع و ضرورت توسعه زیرساخت‌های این حوزه در راستای تحقق برنامه ششم توسعه و سند نهایی چشم‌انداز ٢۰ ساله جمهوری اسلامی ایران بپردازد.

    همان‌گونه که در بند ٣ نکات مورد اشاره در جهت اجرای موفق و موثر برنامه‌ها آمده است که «تعیین نقش دستگاه‌های اجرایی و مناطق جغرافیایی، زمان‌بندی اجرایی پروژه‌ها و اهداف کوتاه‌مدت (تاپایان دولت یازدهم)، میان مدت (پایان برنامه ششم) و بلندمدت (انتهای چشم‌انداز ٢۰ ساله) صورت پذیرفته و کلیه دستگاه‌های اجرایی نسبت به آن پاسخگو شوند.»

    همچنین در بند ٢ آن آمده است برنامه اقتصاد مقاومتی نباید برنامه‌ای مجزا از برنامه ششم توسعه باشد. برنامه اقتصاد مقاومتی باید در قالب برنامه ششم توسعه تدوین و پیگیری شود. در ابلاغیه سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه بر این موضوع تاکید شده است.

    هرگونه حرکت شتابزده‌ای از سوی متولیان امر و نگاه سطحی به آن یقیناپسندیده نیست اما امید
    است با بررسی‌های دقیق و کارشناسی هرچه بیشتر اقدامات عملی و تاثیرگذاری را در این خصوص شاهد باشیم، چرا که براساس سند چشم‌انداز ٢۰ ساله کشور ما باید در سال ١٤۰٤ (٢۰٢٥میلادی) توانایی جذب و میزبانی ٢۰ میلیون گردشگر را داشته باشیم. چرا که بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته در این خصوص از این رهگذر درآمدی معادل ٢٥ تا ٣۰ میلیارد دلار نصیب کشور خواهد شد. با توجه به گزارشات سازمان متولی در زمینه گردشگری با گذشت ١۰ سال از دوره سند چشم‌انداز تاکنون تعداد گردشگران ورودی ایران پنج میلیون نفر با درآمدی معادل ٧ تا ٥/٧ میلیارد دلار بوده، بنا براین می‌توان گفت با گذشت نیمی از زمان برنامه چشم‌انداز ٢۰ ساله کشور، صرفا ٥۰ درصد از برنامه سند چشم‌انداز محقق شده است.

    هرچند رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امیدواربه تحقق این مهم در بخش گردشگری با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته در برنامه‌های ششم توسعه و چشم‌انداز ٢۰ سال کشورمی باشد اما لازمه آن را نرخ رشد ١٢ یا ١٣ درصد برنامه‌های این بخش می‌داند و اظهار کرده با فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز، زمینه دستیابی به اهداف را ایجاد کنیم و خبر از رشد سه برابری میانگین رشد جهانی گردشگری طی دو سال گذشته می‌دهد.

    اما همان‌طور که در بند سه توصیه‌های ابلاغی آمده است «تعیین نقش دستگاه‌های اجرایی و مناطق جغرافیایی، زمان‌بندی اجرایی پروژه‌ها و اهداف کوتاه‌مدت (تاپایان دولت یازدهم)، میان مدت (پایان برنامه ششم) و بلندمدت (انتهای چشم‌انداز ٢۰ ساله) صورت پذیرفته و کلیه دستگاه‌های اجرایی نسبت به آن پاسخگو شوند.» می‌طلبد تا دیگر دستگاه‌های متولی در بخش‌های مرتبط با بخش گردشگری همراهی و همکاری بیش از پیش را در این خصوص داشته باشند که الحق و والانصاف در چند وقت اخیر تا حدودی شاهد این همراهی‌ها بوده‌ایم که از جمله این موارد بحث صدور ویزای فرودگاهی و افزایش زمان حضور گردشگران از آن جمله است.

    و حال اینکه توصیه چهارم این نامه و اشاره درست آن به نقش موثر آحاد جامعه در این خصوص که اعلام می‌دارد: «به حرکت درآوردن و تعیین نقش آحاد جامعه جهت مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی و توانمندسازی آنها و به‌کارگیری کلیه ظرفیت‌های کشور به ویژه جوانان مورد توجه قرار گرفته و برنامه‌ها تنها ناظر بر بخش‌های دولتی نباشد.» به درستی این بند به نقش مشارکتی و همراهی آحاد جامعه اعم از بخش خصوصی و... در راستای فعالیت‌های اقتصادی، تولیدی، خدماتی و... توجه داشته و یقینا این مهم در بخش گردشگری نیز کاملا مصداق داشته و می‌توان بدنه جامعه را از دورترین نقاط ایران زمین با فرهنگ، هنر، تمدن کهن، صنایع دستی و. . . در راستای مشارکت در اقتصاد مقاومتی با تکیه بر داشته‌های ارزشمند آنان سهیم کرد و با توان مضاعفی در راستای تحقق هدف‌های تعیین شده در برنامه‌های ششم توسعه، سند چشم‌انداز و دیگر برنامه‌های کشور با عنایت به توصیه‌های رهبری برای خدمت بهتر به شهروندان ایران زمین یاری رساند.

    و در پایان اینکه ایران به عنوان یک کشور در حال توسعه و فارغ از نقد عوامل متعدد موثر در ناکامی‌های گذشته بخش گردشگری، «همدلی و همزبانی» را می‌توان موثرترین عامل موفقیت نه تنها در این بخش، بلکه تمام بخش‌های کاری دانست که می‌تواند تحول شگرفی را در جامعه و تحقق برنامه‌های از پیش تعیین شده کشور ایجاد کند، از این‌رو با تکیه بر توصیه‌های معظم له که یقینا برخاسته از تفکری عمیق است، امید می‌رود تا بخش گردشگری کشور به عنوان یک شاهراه موثر در برنامه‌های اقتصادی کشور بتواند در جایگاه واقعی خود به خوبی بدرخشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی