عصر بازار

مشاور کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور:

راهکار خروج از رکود افزایش مزد است نه وام خودرو

عصر اعتبار- مشاور کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با بیان اینکه عده ای از سرناچاری و برای حل بیکاری اقدام به خرید خودرو کردند گفت:اگر هدف دولت خروج از رکود است راهکار آن افزایش مزد است نه اختصاص تسهیلات.

راهکار خروج از رکود افزایش مزد است نه وام خودرو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، علی خدایی درباره معیشت کارگران گفت: من پرداخت وام خودرو را در راستای حل مشکلات کارگران نمی‌دانم.حتی در راستای حل مشکلات کارگران خودرو سازی ها هم نیست، بلکه حرکت شتاب‌زده ای بود و بحران را کمی به تأخیر انداخت.نتایج وام خودرو می‌‌تواند ما را به فکر فرو ببرد.

    وی ادامه داد: یکی از عواملی که دولت به فکر پرداخت وام 25 میلیونی خودرو بود مباحثی مانند بحث کمپین خودرو بود. بعد از آنکه دولت صحبت از وام خودرو کرد دیگر بحث کمپین پایان پذیرفت و خبری از  افزایش کیفیت خودرو هم نبود. یکی از علت هایی که تا کنون خودرویی خریداری نشده بود، کمبود قدرت خرید مردم بود. زمانی که دولت با پرداخت وام 25 میلیون تومانی قدرت خرید مردم را تحریک کرد، یعنی توانست یک قدرت خرید مصنوعی برای مردم ایجاد کند.

    خدایی تأکید کرد:بسته دولت را نمی‌توان بسته خروج از رکود خواند. چرا که مزد بگیران حداقلی جامعه هدف آن نیستند. این بسته پیشنهادی هیچ بهبودی را در وضع معیشت کارگران ایجاد نمی­‌کند و اگر هدف چاره­ درد و خروج از رکود کشور و بهبود معیشت جامعه است ،افزایش مزد چاره ساز است نه اختصاص تسهیلات. به نظر م در حال حاضر این نگرانی برای آن دسته از حداقل بگیرانی که وام خودرو را دریافت کردند وجود دارد. چرا که یک کارگر با حقوق 1 میلیون تومان چگونه می تواند اقساط500 هزار تومانی پرداخت کند.

    وی با بیان اینکه عده ای از روز ناچاری از بیکاری اقدام به خرید خودرو کردند گفت:عده ای از روی ناچاری و برای اینکه با خرید خودرو صاحب شغلی شوند اقدام به پذیرفتن شرایط دشوار و غیر منطقی تسهیلات خودرو کردند که امیدواریم در بازپرداخت دچار مشکل نشوند.

    مشاور کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشوربابیان اینکه بیش از نیمی از جمعیت کشور ما را کارگران به همراه خانواده‌هایشان تشکیل می‌دهند اظهار داشت: اقتصاد‌دان‌ها معتقدند برای خروج از رکود باید تقویت تولید در دستور کار قرار گیرد. وقتی قرار است تمام تولیدات در داخل کشور به مصرف برسد ،مصرف کننده باید قدرت خرید داشته باشد.

    وی بیان کرد: اگر دستمزد‌ها واقعی شود آن زمان می توانیم منتظر تحول باشیم.  با بسته‌ای که دولت ارائه کرد، فقط موج و دوره رونق موقت پدید می­ آید و اگر مشکلات از ریشه بر طرف نشود و قدرت خرید افزایش نیابد در آینده­ای نزدیک رکود سنگین­ تری را شاهد خواهیم بود.بسته پیشنهادی فقط تصمیمی شتابزده و عجولانه برای نجات کارخانجات دولتی خودروسازی است و تنها به طور موقت می­‌تواند جنبه تسکین دهنده داشته باشد.

    وی با بیان اینکه سال گذشته خط فقر در کشور 2 میلیون و 800 هزار تومان اعلام شد گفت: این درحالیست که در حال حاضر حقوق کارگران 712 هزار تومان است که در خوشبینانه ترین حالت با مزایا و اضافه کاری حقوق آنها به یک میلیون تومان می‌رسد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی