عصر بازار

مدیرعامل بیمه نوین:

سودآوری بیمه های عمر و سرمایه گذاری در رقابت با بانک ها

عصر اعتبار- هم آمار و هم تجربه ثابت کرده بیمه‌های عمر و سرمایه گذاری در سال های گذشته همیشه بیش از بانک ها سودآوری داشته اند.

سودآوری بیمه های عمر و سرمایه گذاری در رقابت با بانک ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، حسین کریمخان زند مدیر عامل شرکت بیمه نوین و عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه در گفت‌وگو با سایت تحلیلی خبری آیین به تشریح وضعیت بیمه زندگی و سرمایه‌گذاری در بین سایر انواع بیمه‌ها پرداخت و گفت: این نوع بیمه‌ها از نظر فروش وضعیت بهتری نسبت به گذشته دارند ولی آنچه در ایران بیشتر ارائه می‌شود تنها شامل یک نوع از بیمه‌های عمر است که شرکت‌های بیمه باید علاوه بر تجدیدنظر در نوع خدمات، با توجه به نیازهای روز جامعه بیمه‌های جدید ارائه دهند.
    وی افزود: اکنون یکی از بخش‌های بیمه‌های عمر یعنی سرمایه‌گذاری فروش خوبی دارد ولی شرکت‌های بیمه باید بیمه‌های عمر را با تنوع زیاد و متناسب با خواسته‌های مشتریان ارئه دهند.

    سهم 70 درصدی بیمه زندگی از بازار بیمه در کشورهای پیشرفته
    مدیر عامل بیمه نوین به تبیین تفاوت‌ها در فعالیت و جذب مشتری در انواع بیمه‌های زندگی و سرمایه‌گذاری در خارج از کشور پرداخت و اظهار داشت: حدود 45 تا 50درصد پورتفو (سبد سهام) صنعت بیمه در این کشور‌ها مربوط به بیمه‌های عمر است و جالب اینکه حتی در برخی کشورهای پیشرفته این رقم به 70 درصد هم می‌رسد.
    وی افزود: این بدان معنی است که بیمه‌های عمر در این کشور‌ها به تنهایی 70 درصد بازار بیمه را به خود اختصاص می‌دهد که خود شامل انواع مختلف بیمه‌های مستمری، بیمه عمر به شرط فوت به هر علت و بیمه عمر به شرط حیات است که متناسب با نیازهای مختلف افراد و میزان درآمدشان تعیین می‌شود.

    ایراد در سیستم‌های فروش بیمه ایران
    کریمخان زند در توضیح دلایل این تفاوت بین ایران و این کشور‌ها تاکید کرد: واقعیت این است که در ایران بر روی بیمه‌های عمر زیاد کار نشده و تنها بخشی از جامعه مدنظر قرار گرفته است. همچنین بیشترین ایراد بر روی سیستم‌های فروش است.
    وی اضافه کرد: نکته دیگر که به آن کمتر توجه شده موضوع میزان اعتماد مردم است. که برای رسیدن به دلیل آن می‌توان این سئوالات جدی را طرح کرد که چند درصد مردم بیمه‌های بازنشستگی دارند؟ آیا همه تحت پوشش تامین اجتماعی یا صندوق‌های بازنشستگی یا سایر صندوق‌ها هستند؟ اگر به دنبال پاسخ این سئوالات باشیم شاید به رقم 50 به 50 برسیم؛ یعنی 50 درصد مردم مثل کسبه یا افرادی که شغل آزاد دارند به نحوی تحت پوشش اجباری تامین اجتماعی قرار نگرفته‌اند.

    لزوم اعتمادسازی مردم
    این عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه به عوامل دیگر تمایل کمتر ایرانی‌ها به بیمه‌های زندگی اشاره کرد و اظهار داشت: مقداری هم شرکت‌های بیمه خود را محدود به جامعه‌های خاص کرده‌اند و در شبکه فروش هم «فروش آسان» را مدنظر قرار داده‌اند.
    وی ادامه داد: اکنون بیمه عمر به شرط فوت به هر علت خیلی کمتر از بیمه‌های سرمایه‌گذاری فروخته می‌شود و معمولا به صورت گروهی به فروش می‌رود که مشتری‌هایش هم شرکت‌ها و کارخانجات هستند؛ دلیلش این است که ارائه مناسبی توسط نمایندگی‌ها نداریم و روی شبکه فروش کار نشده یا فروشنده حرفه‌ای تربیت نشده است و شرکت‌های بیمه روی این موضوع تحقیق حرفه‌ای نکرده‌اند.
    کریمخان زند به نقش اعتمادسازی در جذب مردم به بیمه‌های سرمایه گذاری نیز اشاره کرده و اظهار داشت: وقتی یک شرکتی به مشتری خود می‌گوید که اگر شما در ماه یا در سال این مبلغ را به من بدهید بعد از 20 تا 30 سال مستمری به شما یا خانواده‌ات تعلق می‌گیرد یا می‌گوید تا زمانی که زنده هستی خدمات مختلف را ارائه خواهم داد؛ اینجا زمانی شرکت بیمه موفق است که اجتماع این وضعیت را قبول و به شرکت اعتماد کند.

    سیر مثبت گرایش مردم به بیمه‌های زندگی
    وی البته سیر گرایش مردم به بیمه‌های زندگی و سرمایه گذاری را مثبت ارزیابی کرده و گفت: اکنون نسبت به 20 سال یا 40 سال پیش باور و اعتماد مردم به شرکت‌های بیمه بیشتر شده است ولی باید فعالیت‌هایی انجام شود تا به این بخش بیشتر از شرایط کنونی اعتماد شود و مردم مطمئن باشند که در بلند مدت شرکت‌های بیمه به آن‌ها پاسخ خواهند داد
    مدیر عامل بیمه نوین افزود: یک شعار داریم که می‌گوید «بیمه فروختنی است نه خریدنی»؛ در این شرایط و با توجه نسبت پایین نیروی تربیت شده، شرکت‌ها فروش خوبی دارند و نسبت به ?? سال قبل که بیمه کارآفرین برای اولین بار بیمه عمر و سرمایه گذاری را شروع کرد، اکنون خیلی از شرکت‌های دیگر وارد این عرصه شده‌اند و فروش خوبی می‌کنند.
    وی ضعف اطلاع رسانی و تبلیغات ضعیف را هم در تمایل کمتر مردم به بیمه‌های زندگی موثر دانسته و تصریح کرد: تبلیغات خیلی موثر است ولی اطلاع رسانی مفصل‌تر باید از طریق شبکه فروش باشد چون این نوع بیمه‌ها نیازمند توضیحات بیشتر است.

    تبدیل سرمایه‌های کوچک به سرمایه‌های بزرگ
    کریمخان زند تاکید کرد: تبلیغات می‌تواند جاذبه‌های زیادی داشته باشد وقتی ما می‌گوییم شبکه فروش؛ انتظار این است که این شبکه اطلاعات کافی و وافی را به مردم بدهد. باید طوری باشد که مردم بتوانند اطلاعات مفید را از عوامل فروش اخذ کنند و با جزئیات مطمئن شوند در صورت اتفاقی برای آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان خسارت به خانواده فرد خسارت دیده پرداخت می‌شود.
    وی درباره مزیت‌های بیمه‌های زندگی و سرمایه گذاری برای مردم یادآور شد: این بیمه‌ها برای مردم جامعه می‌تواند جمع پس انداز آن‌ها باشد و اگر فوتی اتفاق می‌افتد خطر را پوشش دهد یا سرمایه‌های کوچک را جمع می‌کند و به سرمایه بزرگ تبدیل می‌کند.
    این عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه در پایان درباره دیگر مزیت بیمه اضافه کرد: تجربه ثابت می‌کند بیمه‌های عمر و سرمایه گذاری در سال‌های گذشته همیشه پیش از بانک‌ها سودآوری داشته‌اند. از طرف دیگر و در سطح کلان، چرخه اقتصاد با سرمایه گذاری شرکت‌های بیمه بهتر می‌چرخد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی