عصر بازار

چراغ سبز مجلسی‌ها به دلار ۲۸۵۰ تومانی در بودجه ۹۵

عصر اعتبار- در پی اعلام نرخ ۲۸۵۰ تومانی در بودجه سال ۹۵ توسط رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی برخی از نمایندگان مجلس نسبت به تعیین این نرخ از سوی دولت اظهار نظر کردند.

چراغ سبز مجلسی‌ها به دلار ۲۸۵۰ تومانی در بودجه ۹۵
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، چند روز پیش، محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت با بیان اینکه در روزهای آینده نرخ دلار کاهش می بابد، گفت: نرخ ارز در بودجه سال 95 همانند نرخ سال گذشته خواهد بود. بنابر این گزارش، بر اساس لایحه بودجه دولت و تصویب نمایندگان، نرخ ارز در بودجه سال 1394 معادل 2850 تومان بسته شد.

    با توجه به سخنان محمدباقر نوبخت در ارتباط با نرخ 2850 تومانی در بودجه سال 95، ارزیابی نمایندگان مجلس نسبت به تعیین این نرخ در سال آینده چیست؟

    در همین مورد هادی قوامی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به اقتصادنیوز می‌گوید: نرخ ارز در بودجه نرخ محاسباتی است، ما در بودجه نرخ ارز را تعیین نمی‌کنیم اما به دلیل آنکه بخشی از درآمدهای بودجه‌ای از طریق فروش نفت است و این نفت را به فروش می‌رسانیم و صادر می‌کنیم، این مساله مهم به نظر می‌رسد.

    قوامی خاطرنشان می‌کند: حاصل این صادرات نیز ارز است، این ارز را در بودجه می‌آوریم و نشان می‌دهیم یک نرخ محاسباتی می‌گذاریم که حدود همین نرخ 2850 تومانی است. نرخی که در بودجه اعلام می‌شود به این معنا نیست که نرخ ارز را از قبل به این میزان تعیین کرده‌باشند.

    در این میان جعفر قادری، دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز به اقتصادنیوز می‌گوید: نرخی که دولت در بودجه اعلام می‌کند به جز اثرات روانی خاصیتی دیگری ندارد. به این دلیل که دولت ارز را در بازار بر مبنای نرخ روز به فروش می‌رساند و این نرخ معمولا برای واردات بخشی از کالاها مانند ارزیابی سود گمرکی و بازرگانی کاربرد دارد.

    قادری ادامه می‌دهد: نرخ ارز در در‌آمدهای دولت تاثیر به‌سزایی ندارد، ارزی که خود دولت از محل فروش نفت به دست می‌آورد آن را در بازار بر اساس نرخ روز به فروش می‌رساند، از طرفی افزایش درآمد دولت بیشتر می‌شود اما همین افزایش اثرات روانی دارد و ممکن است به انتظارات تورمی دامن بزند.

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح می‌کند: اگر دولت بتواند از نرخ ارز دفاع کند، نرخ مناسبی است، اگر نرخ نظام تک نرخی بود و اگر نرخی اعلام می‌شد و دولت از آن نرخ امکان دفاع داشت قطعا این موضوع در مجلس با حساسیت‌های بیشتری برخوردار می‌شد و مستندات بیشتری از دولت می‌خواستیم. اما به این دلیل که نظام ما نظام تک نرخی نسیت بنابراین زیاد در این موضوع حساسیت به خرج نمی‌دهیم.

    همچنین ابراهیم نکو، دبیر اول کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره به اقتصادنیوز می‌گوید: به عقیده بنده تصمیم صحیحی که دولت در در ارتباط با نرخ ارز گرفته‌است همین نرخ ارز 2850 تومانی بود. این نشان می‌دهد که دولت با نظرات کارشناسی و مطالعات خوب این تصمیم را گرفته‌است.

    نکو اظهار می‌کند: برخی انتظار داشتند که نرخ ارز بالاتر از نرخ سال گذشته منظور شود اما این را نیز باید لحاظ کنیم که شرایط فعلی با شرایط سال گذشته متفاوت است. به عبارتی در سال گذشته شاهد فشارهای بین‌المللی و تحریم‌های پولی و بانکی بودیم اما در حال حاضر با توافقاتی که صورت گرفت شرایط به گونه‌ای شکل گرفت که ما شاهد تقویت پول ملی باشیم.

    دبیر اول کمیسیون اقتصادی تصریح می‌کند: ما در آینده می‌توانیم شاهد ارتقا و قدرت پول ملی کشور باشیم شاید اگر تحریم‌ها برداشته نمی‌شد و با شدت ادامه پیدا می‌کرد ما شاهد رقم بالاتر از شرایط فعلی بودیم اما در حال حاضر این رقم، رقم مناسبی است و قطعا به دنبال اجرایی شدن توافقات هسته‌ای ما شاهد تقویت پول ملی خواهیم بود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی