عصر بازار

کالاهای پایه تحت فشار ماندند

پذیرش انقباض فدرال در بازارها

عصر اعتبار- هفته جدید بازارهای جهانی با رشد شاخص‌های سهام و افت قیمت‌های بازار کالا آغاز شد، روندی که علائمی از واکنش ملایم بازارها به قوی شدن احتمال افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو را نمایان می‌کرد.

پذیرش انقباض فدرال در بازارها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، صبح دوشنبه همزمان با صعود بازارهای سهام، قیمت طلا و نفت با کاهش روبه‌رو شد. روز گذشته در حالی که معامله‌گران بازار نفت بیش از پیش از نفت کمتر از 40 دلار صحبت می‌کردند، اونس فلز زرد بخش دیگری از ارزش خود را از دست می‌داد. هر اونس فلز زرد که روز جمعه روی قیمت 1077 دلار ایستاده بود، روز دوشنبه تا ساعت 7 شب به وقت تهران به قیمت 1070 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی نخستین روز کاری هفته رقم خورده باشد.

    بیشتر بازارهای سهام آسیایی روز گذشته در پی رشد قوی هفته گذشته وال استریت و اشاره رئیس بانک مرکزی اروپا به احتمال گسترش تدابیر محرک مالی در این منطقه، صعود کردند. به گزارش «ایسنا» ‌هانگ‌سنگ هنگ کنگ تغییر چندانی نداشت و در 63/ 22748 واحد ایستاد درحالی‌که کسپی کره جنوبی با 8/ 0درصد افزایش، به 80/ 2004 واحد رسید. شاخص شانگهای کامپوزیت با 4/ 0 درصد افزایش، به 70/ 3644 واحد و اس اند پی/ ای اس ایکس 200 استرالیا با 4/ 0 درصد افزایش به 40/ 5276 واحد رسید. بازارهای ژاپن به مناسبت تعطیلات رسمی بسته بودند.

    بازارهای سهام تایوان، تایلند، اندونزی و فیلیپین صعود کردند؛ درحالی‌که سنگاپور با افت مواجه شد. سرمایه‌گذاران با اظهارات روز جمعه ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا که عنوان کرد در صورت نیاز برای پشتیبانی از احیای اقتصادی، در گسترش تدابیر محرک مالی تردید نخواهد کرد دلگرم شدند. سخنرانی ماریو دراگی در مجمع بانکی در فرانکفورت، بیانیه‌های قبلی را که از سوی بازارها به‌عنوان چراغ سبز برای تصویب اقدامات جدید بانک مرکزی اروپا در نشست سوم دسامبر این بانک تعبیر شده بود، تقویت کرد.

    سرمایه‌گذاران به‌تدریج برای افزایش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا در دسامبر آماده می‌شوند. نگرانی سرمایه‌گذاران بابت احتمال ریزش قیمت‌های سهام در نتیجه بالا رفتن نرخ‌های بهره بود، اما به‌نظر می‌رسد با این ایده کنار آمده‌اند و افزایش نرخ‌ها را علامت مثبتی ارزیابی می‌کنند که بانک مرکزی آمریکا معتقد است اقتصاد این کشور به اندازه کافی قوی شده است. به گفته تحلیلگران، بازارهای مالی به فراتر از نخستین افزایش نرخ‌های بهره چشم دوخته‌اند و بر این موضوع متمرکز شده‌اند که بانک مرکزی تاکید دارند که روند عادی‌سازی نرخ‌ها بسیار تدریجی انجام خواهد گرفت.

    همین عوامل بازار کالا را نیز تحت‌تاثیر قرار داده است. در حالی که رشد نرخ بهره وجوه فدرال، به ضرر کالاها تمام می‌شود، اشاره به‌تدریجی بودن این روند هم نتوانسته فشار فنی و بنیادی روی این بازار را کاهش دهد. این فشار روز گذشته نیز مشهود بود. روز گذشته بازار فلزهای گرانبها شاهد رفتن اونس به محدوده 1060 دلار نیز رفت. کمترین قیمتی که تا زمان نوشته شدن این گزارش برای اونس ثبت شد، 1066 دلار بود. علاوه‌بر رشد شاخص‌های سهام و افت بهای نفت، تقویت دلار نیز به ضرر فلز زرد تمام شد. شاخص دلار روز گذشته بیش از پیش به مرز 100 واحد نزدیک شد. رشد ارزش دلار ایالات متحده ناشی از چشم‌انداز افزایش نرخ‌های بهره در بزرگ ترین اقتصاد جهان است. جالب اینجا است که بازارهای سهام آمریکا نیز مانند سابق نگران انقباضی شدن سیاست پولی فدرال رزرو نیستند. این امر می‌تواند نشانه‌ای از امید این بازارها به روند احیای اقتصاد آمریکا باشد. بازارهای سهام آمریکا هفته گذشته با صعود شرکت‌های خرده فروشی و فناوری و فروکش کردن هیجان سرمایه‌گذاران پس از حملات تروریستی پاریس، بهترین عملکرد هفتگی را در سال جاری میلادی داشتند.

    روز گذشته همزمان با ادامه رشد دلار، یورو تحت‌تاثیر سخنان دراگی و داده‌های جدید اقتصادی با افت روبه‌رو شد. دوشنبه صبح، دلار در برابر ین ژاپن افزایش یافت، اما یورو تحت‌تاثیر دورنمای تشدید سیاست‌های تحریکی، به کمترین ارزش در هفت ماه گذشته نزول کرد. بر اساس آخرین داده‌ها، فعالیت اقتصادی در 19 کشور اروپایی که عضو منطقه یورو هستند در سه ماه سوم امسال نسبت به سه ماه پیش 3/ 0 درصد رشد کرده که کمتر از حد مطلوب است. بانک مرکزی اروپا در نشست آینده خود ممکن است برنامه 1/ 1 تریلیون یورویی خرید اوراق قرضه را افزایش دهد یا نرخ سپرده بانکی را کمتر کند.


     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو