عصر بازار

کارشناس شرکت «آی جی» خبر داد

تاثیر شدید بر اقتصاد ترکیه در صورت تحریم از سوی روسیه

عصر اعتبار- کارشناس شرکت «آی جی» گفت: مسلما اگر روس ها به اعمال تحریم‌ها روی آورند تاثیر مستقیمی روی اقتصاد ترکیه خواهد داشت.

تاثیر شدید بر اقتصاد ترکیه در صورت تحریم از سوی روسیه
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از یورونیوز، سرنگونی یک فروند هواپیمای جنگنده روسیه توسط ارتش ترکیه می‌تواند در روند روابط تجاری بازرگانی این دو کشور تاثیر منفی گذارد.

    دو کشور در بخشهای انرژی، گردشگری، نساجی و مواد غذایی مبادلات تجاری زیادی دارند. در سال 2014 درآمد مسکو از معاملات با ترکیه به رقم 25 میلیارد دلار رسیده است. در مقابل ترکیه نیز درآمدی معادل 5 میلیارد و 900 میلیون دلار از روابط تجاری بازرگانی خود با روسیه بدست آورده است.

    کریس بوشام، کارشناس شرکت «آی جی» گفت: «مسلما اگر روس ها به اعمال تحریم ها روی آورند تاثیر مستقیمی بر روی اقتصاد ترکیه خواهد داشت. آنها از توافقات مقدماتی سخن به میان آورده اند که ممکن است با این واقعه منتفی شوند. اما شخصا اعتقاد دارم این موضوع در بلند مدت تاثیری بر روی روابط بین طرفین نخواهد داشت.»

    گردشگران روسی در رونق صنعت گردشگری ترکیه نقش مهمی را ایفا می کنند. در سال 2014 بیش از 3 میلیون گردشگر روس به ترکیه سفر کرده است.

    از سوی دیگر پروژه احداث خط لوله انتقال گاز بین ترکیه و روسیه به ارزش 11 میلیارد یورو در سال 2014 آغاز شده و بدلیل اختلافات بین طرفین متوقف مانده است. با وجود تنشهای موجود پیش بینی می شود از سرگیری فعالیتهای این پروژه منتفی شود.

    به گزارش المیادین «السکاندر تکاشف» وزیر کشاورزی روس‌ها قطع واردات یک محصول کشاورزی پرمصرف یعنی «گوجه‌فرنگی» ترکیه‌ای را خواستار شده و پیشنهاد داده که مصرف بازار داخلی کشورش از طریق واردات از ایران و مراکش تأمین شود.

    روسیه و ترکیه هر دو عضو سازمان تجارت جهانی‌اند و قاعدتاً باید از تحریم کالاهای یکدیگر اجتناب کنند ولی تحریم روسیه پس از بحران اوکراین و پیروی ترکیه از دستورالعمل‌های اتحادیه اروپا (که آنکارا آرزوی پیوستن به آن را دارد) و بی‌نتیجه ماندن اعتراضات و شکایات روس‌ها، بنایی برای تحریم‌های سیاسی گذاشت.

     جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی