عصر بازار

درآمد سالیانه قاچاقچیان ایران معادل بودجه عمرانی ۲ سال کشور است

عصر اعتبار- رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور گفت: درآمد سالیانه قاچاقچیان از جابجایی کالاهای قاچاق در ایران معادل بودجه عمرانی ۲ سال کشور است و وجود این بازار ناسالم، مشکل های فراوان دیگری را نیز برای کشور ایجاد می کند.

درآمد سالیانه قاچاقچیان ایران معادل بودجه عمرانی ۲ سال کشور است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، حبیب الله حقیقی در نشست کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان گلستان افزود: بر اساس بررسی های انجام شده، این درآمدها که با وارد و خارج کردن برخی کالاها به دست می آید، از 20 میلیارد دلار در سال فراتر رفته است.
    رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور بیان کرد: یکی از پیامدهای قاچاق گسترده کالاها، حذف نزدیک به 2 میلیون فرصت شغلی در کشور است.
    حقیقی افزود: بر پایه نظر کارشناسان اقتصادی با هر یک میلیارد دلار می توان برای یکصد هزار نفر شغل مستقیم ایجاد کرد اما این فرصت های مناسب با وارد شدن پول های کشور به مسیر قاچاق از بین می رود.
    وی ادامه داد: یکی دیگر از آسیب های بزرگ قاچاق کالا، تهدید سلامت مردم با مصرف داروهای تاریخ گذشته و فاسد و لوازم آرایش غیراستاندارد و آلوده است.
    رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور گفت: متاسفانه آسیب های وارد شده به مردم در این بخش جبران نشدنی است و اثرهای سوء مصرف آنها ممکن است هیچ وقت از بین نرود.
    حقیقی تغییر سبک زندگی ایرانیان را یکی دیگر از عیب های ورود کالاهای قاچاق به کشور دانست و گفت: رواج مدگرایی و مصرف گرایی، نتیجه قابل پیش بینی مصرف کالاهای قاچاق است که امیدواریم با کنترل ورود این گونه کالاها، از گسترش این فرهنگ ناپسند جلوگیری کنیم.
    وی نقص سامانه های کنترلی مرزها را یکی از عوامل موثر در ورود و خروج کالاهای قاچاق دانست و گفت: به عنوان نمونه در یکی از بزرگ ترین پایانه های کشور که شاهد ورود روزانه چهار هزار کانتینر به کشور است، فقط یک دستگاه ایکس ری (دروازه ورود) وجود دارد که با این دستگاه فقط می توان 200 کانتینر را بازرسی کرد.
    رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور بیان کرد: این آمار نشان می دهد روزانه بسیاری از کانتینرهای وارد شده به کشور دارای قابلیت وارد کردن کالاهای قاچاق است.
    حقیقی به تلاش گسترده این ستاد برای مبارزه با قاچاق انواع کالا در کشور اشاره کرد و گفت: چند کالای اساسی مانند سوخت، لوازم خانگی، پوشاک و تلفن همراه بیشترین کالاهای مورد تقاضای قاچاقچیان است.
    وی بیان کرد: یکی از بخش های مورد توجه ویژه برای جلوگیری از قاچاق کالا، مبارزه با قاچاق سوخت بود و باطل کردن 6 میلیون کارت سوخت انواع موتورسیکلت و خودرو، بخشی از برنامه ممانعت از خروج سوخت کشور را تشکیل می داد.
    رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور افزود: در نتیجه اجرای این برنامه ها، روزانه نزدیک به هشت میلیون لیتر در مصرف سوخت کشور صرفه جویی شد.
    حقیقی به شرایط قاچاق کالا در گلستان نیز اشاره کرد و گفت: اگرچه گلستان منشا قاچاق کالا نیست اما به عنوان بازار مصرف و مسیر حرکت این گونه کالاها شناخته می شود و باید برنامه های پیشگیرانه برای جلوگیری از جابجایی کالاهای قاچاق در این استان با جدیت بیشتری اجرا شود.

    ** مهاجر پذیری و نرخ بالای بیکاری دلیل اصلی قاچاق در استان گلستان
    استاندار گلستان در کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان گفت: مهاجرت، رویه تاریخی استان گلستان در دوره های گوناگون تاریخی بوده و این در حالی است که حضور قوم های مختلف به یکی از زمینه های اصلی قاچاق انواع کالا در این استان تبدیل شده است.
    حسن صادقلو افزود: گلستان هم اینک بازار ورود و خروج کالای قاچاق نیست اما راه اندازی کریدور شمال– جنوب، ایجاد منطقه آزاد، بحث مهاجرت و نیز نگاه ویژه کشورهای حاشیه دریای خزر به این استان، زمینه قاچاق کالا به گلستان را فراهم کرده است و نگاه ویژه برای کنترل و ساماندهی آن را می طلبد.
    استاندار گلستان تاکید کرد باید تقویت مرزها در دستور کار قرار بگیرد.

    ** مشکل های حوزه مبارزه با کالاهای قاچاق در گلستان
    رئیس پلیس آگاهی استان گلستان از بی توجهی سازمان ها به کشف کالاهای قاچاق انتقاد کرد و گفت: اینک کشف بیش از 90 درصد کالاهای قاچاق به دست ماموران نیروی انتظامی انجام می شود.
    محمدرضا اکبری افزود: مشخص نشدن تکلیف کالاهای قاچاق کشف شده، اعلام نشدن احکام صادره قاچاقچیان به نیروی انتظامی برای تکمیل بانک اطلاعاتی و بسنده کردن برخی سازمان ها فقط به حضور در نشست ها، بخشی از مشکل های حوزه مبارزه با کالاهای قاچاق در گلستان است.
    وی بیان کرد: یکی از مسیرهای اصلی ورود کالای قاچاق به گلستان، از سمت غرب استان است که برای جلوگیری از ورود این گونه کالاها باید بازرسی در این منطقه فعال شود.
    رئیس پلیس آگهی استان گلستان افزود: کشف یک هزار گوشی تلفن همراه، 75 هزار لیتر سوخت، 166 هزار نخ سیگار، هشت تن داروی دامی و بیش از 15 هزار لیتر مشروبات الکلی، بخشی از تلاش گروه های ویژه کشف کالاهای قاچاق استان گلستان از آغاز امسال است.
    استان مرزی گلستان واقع در شمال کشور یک میلیون و 850 هزار نفر جمعیت دارد که از قوم های مختلف ایرانی اند.
    این استان با کشور ترکمنستان، دریای خزر و استان های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.
    بر پایه آمارها، اینک نرخ بیکاری در استان گلستان به بالاتر از 12درصد رسیده است که کارشناسان آن را به دلیل فعالیت نداشتن صنایع بزرگ در استان، محدود شدن صنعت در قالب واحدهای کوچک و با اشتغال کم، سنتی بودن بخش کشاورزی و مشکل های ناشی از کم آبی و خشکسالی رسانده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی