عصر بازار

افزایش وام خرید مسکن سال آینده در دستور کار

خروج مسکن از رکود از نیمه اول سال ۹۵

عصر اعتبار- مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با تشریح اینکه بخش مسکن در برنامه ششم توسعه هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده اما به لحاظ تولید در برنامه ششم سالانه به یک میلیون واحد مسکونی نیاز است گفت: تولید یک میلیون مسکن به نرخ رشد اقتصادی بستگی دارد.

خروج مسکن از رکود از نیمه اول سال ۹۵
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، علی چگنی در پاسخ به این سئوال که بخش مسکن در برنامه ششم توسعه چه تفاوتهایی با بخش مسکن در برنامه پنجم خواهد داشت،گفت:هنوز سیاست‌های بخش مسکن در برنامه ششم توسعه به جمع‌بندی نهایی نرسیده است اما چارچوب اصلی برنامه ششم همان چارچوب طرح جامع مسکن است.

    *نرخ رشد اقتصادی نقش اصلی در میزان تولید مسکن دارد
    وی ادامه داد: اما اینکه میزان تولید مسکن در برنامه ششم توسعه تا چه حد است باید منتظر ماند اما چارچوب طرح جامع مسکن اعلام می‌کند که سالانه یک میلیون واحد مسکونی نیاز است که ساخته شود این که چه چیزی تعیین می‌کند ما چه میزان تولید مسکن داشته باشیم نرخ رشد اقتصادی است.

    چگنی خاطر نشان کرد:نرخ رشد اقتصادی که فعلاً در برنامه ششم توسعه تعیین شده است نرخ رشد 8 درصد است حال اگر نرخ رشد 8 درصد باشد احتمالاً همان سالانه ساخت یک میلیون واحد مسکونی در برنامه ششم توسعه در کشور طراحی و اعلام می‌شود.
    مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به این سئوال که چه تغییراتی در بخش مسکن در برنامه ششم توسعه نسبت به برنامه پنجم رخ خواهد داد گفت: برنامه پنجم که کنار گذاشته شده است و محور برنامه ششم هم براساس نرخ رشد اقتصادی، مقدار سرمایه‌گذاری در کل اقتصاد است اما برنامه‌هایی که می‌خواهد اجرا شود برنامه‌هایی است که به محورهای اصلی مثل کنترل تورم، توسعه کسب و کار و توجه به بخش خصوصی اشاره خواهد داشت و در واقع رشد خانوار هم اگر در حدی که یک مقدار افزایشی باشد در برنامه ششم دیده خواهد شد.

    *خروج مسکن از رکود از نیمه اول سال 95
    چگنی در پاسخ به این سئوال که آیا بخش مسکن در سال 95 از رکود خارج می‌شود، گفت: امیدواریم که در نیمه اول سال 95 بخش مسکن از رکود خارج شود. به هرحال خروج اصلی از رکود مستلزم خروج کلان اقتصاد از رکود است.

    وی ادامه داد: اما در کنار سیاستهای کلان باید سیاست‌های بخشی هم مثل مسکن بتواند با کمک و حمایت از سمت تقاضا فضا را باز کند و در نیمه اول سال 95 شاهد رونق بخش مسکن باشیم.
    وی به اقدامات مورد نیاز برای خروج مسکن از رکود اشاره کرد و گفت: افزایش سقف تسهیلات ساخت و خرید، توجه به صندوق‌ها و تخصیص اعتبارات یارانه‌ای برخی از اقداماتی هستند که برای خروج از رکود باید انجام داد.

    به گفته وی، در بخش نظام بانکی نیز به افزایش سرمایه‌ بانک‌‌ها، تقویت نقش توسعه‌ای بانک مسکن و تکمیل موسسه پس‌انداز نیاز داریم.
    وی با بیان اینکه صنعت ساختمان با 120 صنعت رابطه پسین و پیشین دارد گفت: یک درصد رشد در ارزش افزوده مسکن، 1.5 تا 2.5 درصد در تولید ناخالص داخلی رشد ایجاد می‌کند و از سوی دیگر سرمایه‌گذاری در بخش مسکن در ادوار تجاری می‌تواند شوک مثبت ایجاد کند.

    *افزایش سقف تسهیلات سال آینده در دستور کار

    چگنی در پاسخ به این سئوال که آیا افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن باز هم سال آینده در دستور کار قرار می‌گیرد، گفت: در برنامه ما افزایش سقف تسهیلات مسکن قرار دارد اما به هر حال مابقی دستگاه‌های تصمیم گیرنده نیز باید بپذیرند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو