عصر بازار

کاهش ارزش ریال؛ خروج منابع از بانک های ریاض را کلید زد

عصر اعتبار- در حالی که عربستان از سال ۱۹۸۶ ارزش ریال خود را در برابر دلار ثابت نگه داشته است افت ۴۰ درصدی قیمت نفت از سال گذشته فشار زیادی را به دولت این کشور وارد کرده و این در حالی است که کاهش ارزش ریال می تواند پیامدهای مهمی برای ریاض داشته باشد.

کاهش ارزش ریال؛ خروج منابع از بانک های ریاض را کلید زد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، تنظیم ارزش ریال عربستان بر حسب نوسانات دلار آمریکا موجب شده تا عربستان گزینه چندانی برای مقابله با کاهش درآمدهای نفتی اش نداشته باشد. این سیستم غیرمنعطف تعیین ارزش دلار بدان معناست که ریاض نمی تواند برای جبران کاهش قیمت نفت، ارزش ریال خود را کاهش دهد.

    ارزش هر ریال عربستان از ژوئن 1986 تاکنون معادل 3.75 دلار تعیین شده، و این سیاست به ریاض کمک کرده تا نرخ تورم و هزینه های استقراض را کنترل کند. اما کاهش 40 درصدی قیمت نفت برنت در طی سال گذشته محدودیت های این ارزش گذاری غیرمنعطف ریال را آشکار ساخته و تحلیلگران را به این اعتقاد رهنمون ساخته که این شیوه تنظیم ارزش ریال عربستان به زودی تغییر خواهد کرد.

    عربستان سعودی با مشکلات اقتصادی متعددی روبروست. صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده که کسری بودجه این کشور در سال جاری به 20 درصد تولید ناخالص داخلی اش برسد. از آنجایی که دولت حقوق کارمندان را به ریال پرداخت می کند، کاهش دادن ارزش ریال می تواند ضرورت کاهش جدی هزینه های دولتی را که اقدامی سخت به لحاظ سیاسی خواهد بود، کاهش دهد.

    عربستان همچنین اولین اقتصاد نفتی ای نخواهد بود که ارزش پول ملی خود را کاهش می دهد. قزاقستان در 20 اوت تعیین ارزش تنجه (پول ملی قزاقستان) بر مبنای دلار آمریکا را متوقف کرد. تحلیلگران بانک آمریکا مریل لینچ اکنون پیش بینی می کنند که عربستان اولین اقتصاد نفتی باشد که در سال 2016 تعیین ارزش پول ملی خود بر مبنای دلار را متوقف می کند.

    با این اقدام عربستان می تواند برای چند سال کسری بودجه خود را بدون افزایش قابل توجه میزان استقراض ها، حتی اگر قیمت نفت پایین هم باقی بماند، تامین کند. کاهش دادن ارزش ریال ریسک افزایش نرخ تورم در عربستان را نیز افزایش خواهد داد، زیرا ریاض بخش عمده ای از مواد غذایی و کالاهای تجاری خود را از خارج وارد می کند.

    مشکل دیگر، خروج سرمایه از بانک های سعودی خواهد بود که ممکن است بعد از کاهش ارزش ریال اتفاق بیافتد. پس از آنکه چین در 11 اوت، تعیین ارزش یوان بر مبنای دلار را متوقف کرد، میلیاردها دلار سرمایه از این کشور خارج شد. چند هفته پس از این اتفاق، مقامات بانک مرکزی عربستان تاکید کردند که متعهدند ارزش ریال را همچنان بر مبنای دلار تعیین کنند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو