عصر بازار

هشدار بانک مرکزی به استفاده از ussdهای غیرمجاز

عصر اعتبار- مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی نسبت به استفاده از خدمات شرکت‌های ussd غیرمجاز هشدار داد و تعداد کارت‌های صادره در کشور را حدود ۳۴۰ میلیون کارت اعلام کرد.

هشدار بانک مرکزی به استفاده از ussdهای غیرمجاز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، داوود محمد بیگی تعداد کارت های بانکی صادره در کشور را بر اساس آخرین آمارهای دریافت شده از بانکهای کشور حدود 340 میلیون کارت اعلام و تصریح کرد: از این تعداد 67 درصد کارت پرداخت، حدود 32 درصد کارت هدیه و بن کارت و کمتر از یک درصد کارت های اعتباری صادر شده است، این در حالی است که پیش بینی می شود با برنامه جدید بانک مرکزی در طرح فروش اقساطی، تعداد کارت های اعتباری افزایش یابد.

    مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر در کشور شرکت های ussd یا همان Unstructured Supplementary Service Data (ارسال پیام از طریق کد دستوری) غیرمجاز هم مانند موسسات اعتباری غیرمجاز به فعالیت مشغول هستند، عنوان کرد: چنین شرکت هایی در کشور فعال هستند و چندان کوچک هم نیستند.

    وی ضمن اینکه به مردم توصیه کرد از خدمات شرکت های فعال دارای مجوز در این حوزه استفاد کنند، افزود: دریافت خدمات از موسسات غیرمجاز فعال در این حوزه مانند دریافت خدمات از موسسات اعتباری غیرمجاز است. مردم نمی توانند در موسسات غیرمجاز پول خود را سرمایه گذاری کنند و پس از اینکه به مشکل برخورد کردند از بانک مرکزی بخواهند که به آن ورود کند، در این حوزه نیز به همین شکل است.

    این مقام مسئول در بانک مرکزی گفت: اطلاعات شرکت های مجاز در این زمینه در سایت شاپرک وجود دارد و تمام اطلاعات مربوط به بانکها، سرویس ها، وب سایت ها، تلفن بانکها و درگاه ussd مجاز در این زمینه در سایت بانک مرکزی وجود دارد و استفاده کنندگان با یک بررسی می توانند بدون کمترین ریسک و چالش از خدمات آنها استفاده نمایند.

    محمدبیگی با اعلام اینکه بانک مرکزی با شرکت های فعال غیرمجاز در این بخش برخورد می کند، افزود: این در حالی است که برخی از این شرکتهای ارائه کننده خدمات غیرمجاز ussd خدمات خود را تحت نظارت و کنترل بانک مرکزی انجام نمی دهند. متاسفانه این در حالی است که برای دریافت سرویس ها در این بخش هر فردی می تواند به راحتی از اینگونه خدمات استفاده کند بدون اینکه این سرویس به شبکه پرداخت کشور متصل باشد.

    وی گفت: یکسری از خدمات ارائه شده در این بخش ممکن است که از کانال های بانک مرکزی صورت نگیرد و اگر مردم از زیرساخت های آنها استفاده کنند، بانک مرکزی در قبال آن مسئولیتی ندارد. این مانند این است که یکی از آشنایان سرویسی ارائه کند و شما برای استفاده از این سرویس اطلاعات خود را در اختیار وی قرار دهید.

    مدیراداره نظام های پرداخت بانک مرکزی خاطرنشان کرد: بسترهای استفاده از ussd باید از امنیت لازم و کافی برخوردار باشند، اصول بانک مرکزی می گوید که اطلاعات مربوط به شبکه پرداخت باید صرفا در حوزه شبکه پرداخت باشد و نباید به خارج از این حوزه منتقل شود.

    گفتنی است: یکی از امکانات بانکداری الکترونیک استفاده از کدهای ussd بر روی تلفن همراه است که از این طریق بدون نصب هیچگونه نرم افزاری بر روی گوشی تلفن همراه تنها با گرفتن چند عدد قابل استفاده است.

    کدهای  USSD یک روش ارسال پیام در شبکه تلفن همراه یا همان شبکه GSM می‌باشد و به معنای شماره‌هایی مثل *…# است. با کدهای ussd می‌توان کارهایی مثل انتقال وجه، اعلام موجودی، خرید شارژ، پرداخت قبوض و حتی پرداخت کمک‌های خیرخواهانه را انجام داد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی