عصر بازار

دورخیز روسیه و اندونزی برای کنار گذاشتن دلار

عصر اعتبار- طی سال‌های گذشته و با افزایش تهدید تحریم‌های ارزی علیه روسیه، این کشور اقداماتی را در راستای استفاده از دیگر ارزهای بین‌المللی و همچنین روبل در مبادلات خود با کشورها انجام داده است.

دورخیز روسیه و اندونزی برای کنار گذاشتن دلار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از RBTH از زمان بالا گرفتن اختلافات سیاسی بین روسیه و غرب به ویژه آمریکا و افزایش تهدید اعمال محدودیت‌های مبادلات ارزی علیه روسیه، این کشور اقدامات چشمگیری را در راستای کاهش وابستگی خود به دلار انجام داده است.

    روسیه در این مدت با 11 کشور خریدار گاز خود به توافق رسیده است تا هزینه گاز صادراتی به این کشورها را به روبل و یا ارز آن کشورها دریافت کند.

    از سوی دیگر، روسیه اقدامات قابل توجهی را در راستای کنار گذاشتن دلار از مبادلات خود با چین، هند، اندونزی و کشورهای جنوب شرق آسیا صورت داده است.

    این کشور طی ماه‌های گذشته تلاش‌های متعددی را برای پایه‌ریزی استفاده از روبل و روپیه اندونزی در مبادله با این کشور انجام داده است.

    در ماه آوریل سال جاری، روسیه و اندونزی قراردادی را در راستای مبادلات تجاری براساس ارزهای خود به امضاء رساندند.

    بنا به گفته صوفیان جلیل وزیر امور اقتصاد اندونزی اعلام کرده است که این کشور نیز تمایل دارد وابستگی خود به دلار در مبادلات بین‌المللی را کاهش دهد.

    از سوی دیگر طی ماه‌های گذشته، روبل روسیه و روپیه اندونزی هردو روند کاهشی ارزش را در برابر دلار تجربه کرده‌اند.

    حجم مبادلات سالانه تجاری بین روسیه و اندونزی، حدود 7 میلیارد دلار برآورد می‌شود که صادرات منابع طبیعی سهم کمی را از این حجم صادرات دارد.

    در صورتیکه روسیه و اندونزی این توافق خود را عملی کنند و استفاده از روبل و روپیه در مبادلات دو جانبه این کشورها کلید بخورد، روابط اندونزی با آمریکا نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

    این تغییر روابط اندونزی با آمریکا در حالی هست که اندونزی از تمایل خود برای پیوستن به قرارداد تجاری "شراکت ترنس پسیفیک" با آمریکا خبرداده است.

    به اعتقاد ولادیمیر بورلاخکوف استاد دانشگاه اقتصاد پلاخانوف روسیه، به طور کلی اینگونه اقدامات از سوی مقامات آمریکایی و کاخ سفید به عنوان یک تهدید تلقی می‌شود.

    از سوی دیگر، اندونزی نیز تمایل دارد تا مبادلات خود با روسیه را افزایش دهد.

    به اعتقاد کارشناسان اقدام اندونزی و روسیه برای نزدیک شدن به یکدیگر حاصل تمایلات سیاسی این دو کشور است که می‌تواند فرصت مناسبی را برای گسترش همکاری‌های اقتصادی دو جانبه فراهم کند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو