عصر بازار

عضو هیات مدیره سازمان بورس مطرح کرد

قابلیت اوراق بهادار شدن کالاها با معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالا

عصر اعتبار- عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به آغاز معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالا گفت: گواهی سپرده کالایی به دارندگان کالا این امکان را می‌دهد، کالای خود را به سپرده و اوراق بهادار تبدیل کنند.

قابلیت اوراق بهادار شدن کالاها با معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، قاسم محسنی توضیح داد: معامله این اوراق بهادار در واقع معامله همان کالاها محسوب می‌شود.با این امکان که نگهداری آن کالاها در انبارهای مورد تایید بورس کالا فراهم شده و شرایط راحتتری را برای تولیدکنندگان رقم می‌زند.

    وی با بیان اینکه امکان تامین مالی و اخذ تسهیلات از نظام بانکی به پشتوانه گواهی سپرده کالایی نیز وجود دارد، گفت: بورس کالای ایران با راه‌اندازی ابزارهای نوین معاملاتی که مبتنی بر کالا هستند، در جهت تامین مالی تولیدکنندگان حرکت می‌کند و امیدواریم که ابزارهای مشتقه‌ای که هم اکنون بر روی بعضی کالاها وجود دارد گسترش بیشتری پیدا کند.

    رئیس کمیته برنامه‌ریزی،سیاست‌گذاری و ریسک سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: یکی از مزایای ابزارهای مشتقه مبتنی بر کالا برای مصرف کننده و تولید کننده آن کالا، بهره‌مند شدن از مزیت پوشش نوسانات نرخ کالا است.

    عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بورس‌های کالایی با شفافیت معاملاتی، پوشش نوسان نرخ محصولات و کالاها و تامین مالی نقش مهمی در اقتصاد کلان جامعه بازی می کنند.

    محسنی با اشاره به نقش بورس کالا در شفاف سازی قیمت‌ها گفت: بورس کالا با کشف قیمت کالاهایی که در زنجیره تولید استفاده می شوند،اثر گذاری زیادی در اقتصاد کشور دارد و کشف قیمت این کالاهای اساسی در بورس، مشخص کننده قیمت بسیاری از کالاهای دیگری است.

    عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان اظهارکرد: این اطلاعات شفاف بورس‌های کالایی است که به سرمایه گذاران این امکان را می دهد بر روی کدام صنعت سرمایه گذاری کنند.

    بر اساس مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار گواهی سپرده کالایی اوراق بهاداری است که مؤید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالا است و پشتوانه آن قبض انبار استانداردی است که توسط انبارهای مورد تایید بورس صادر می‌گردد.

    گفتنی است در فرآیند اجرایی سیاست قیمت تضمینی، پس از تودیع محصول از سوی کشاورز و یا مالک کالا به یکی از انبارهای پذیرش شده از سوی بورس کالای ایران، گواهی سپرده کالایی (قبض انبار) از سوی انباردار، صادر شده و در اختیار کشاورز و یا مالک کالا قرار می گیرد . پس از صدور گواهی سپرده کالایی، کشاورز و یا مالک کالا می تواند با مراجعه به یکی از کارگزاران دارای مجوز معاملات در بورس کالای ایران و ارائه گواهی سپرده کالایی، درخواست فروش محصول خود را در بورس کالای ایران ارائه کند. همچنین امکان تامین مالی و اخذ تسهیلات از نظام بانکی به پشتوانه گواهی کالایی صادرشده وجود دارد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی