عصر بازار

رییس بیمه مرکزی :

همه زائران اربعین بیمه هستند

عصر اعتبار- رئیس کل بیمه مرکزی ایران گفت:با توافق بیمه مرکزی و مشارکت بزرگترین شرکت های بیمه ای کشور همه زائران اربعین حسینی زیر پوشش بیمه قرار گرفته اند.

همه زائران اربعین بیمه هستند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، محمدابراهیم امین درحاشیه نشست بررسی صنعت بیمه در پساتحریم درمصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود : زائران حسینی برای استفاده از پوشش بیمه ای نیاز به اقدامی ندارند و همگی زیرپوشش هستند.


    وی گفت : شرکت های بیمه گر نیز در زمینه سقف پوشش بیمه های درمان ، حوادث و عمر برای زائران حسینی اطلاع رسانی کرده اند و خواهند کرد.

    در دوران تحریم از خروج سالانه 110 تا 130 میلیون دلار حق بیمه اتکایی جلوگیری شد


    رییس کل بیمه مرکزی گفت : تحریم صنعت بیمه ایران علاوه بر خودکفایی شرکت های بیمه در پوشش ریسک های داخلی سبب شد سالانه از خروج 110 تا130 میلیون دلار حق بیمه اتکایی برای شرکت های خارجی جلوگیری شود


    محمدابراهیم امین در نشست بررسی فرصت های صنعت بیمه در پساتحریم افزود :خارجی های بیشتر دنبال این هستند که سهمی را از بازار به صورت اتکایی به آنها منتقل کنیم و سالی 30 تا 40 میلیون دلار از بازار ما عایدشان شود اما باید بدانند ایران  بازار سابق نیست.


    وی گفت : در دوران تحریم با تاسیس صندوق بیمه اتکایی و اختصاص سرمایه یک میلیارد دلاری برای این صندوق همه ریسک های بزرگ داخلی مانند بیمه کشتیرانی ، هواپیمایی و نفت و گاز زیرپوشش قرار گرفت و متخصصان صنعت بیمه ایران به دانش ارزیابی این نوع ریسک دست یافته اند.


    رییس کل بیمه مرکزی همچنین ادامه داد : اگر چه که تحریم دستاوردهای قابل توجهی برای صنعت بیمه داشت اما در عین حال ما را از فرصت های بی شماری از جمله ورود فناوری روز و ضرورت رتبه بندی شرکتهای بیمه محروم کرد.


    وی  تاکید دارد که با لغو تحریم ها نباید انتظار تحول شگرف در صنعت بیمه داشته باشیم چرا که بسیاری از مشکلات ما از درون صنعت است و تا زمانیکه این چالش ها بر طرف نشود حتی خارجی ها هم نمی توانند چندان اثرگذار باشند.


    آقای امین گفت: پیام تحریم ها این بود که همه ریسک های باید در درون کشور مدیریت شود این در حالی است که پیش از تحریم ها ریسک های بزرگ مانند پتروشیمی ، گاز ، نفت ، هواپیمایی و ... به بیمه گران خارجی منتقل می شد.


    رئیس کل بیمه مرکزی  افزود :  البته نه بدین دلیل که شرکتهای داخلی آمادگی پوشش ریسک نداشتند بلکه بدین دلیل که صاحبان ریسک ها و بیمه گذاران علاقمند بودند مستقیم از خارجی ها خدمات بگیرند.


    آقای امین ادامه داد :  مباحث ریسک امنیتی و مقدماتی (security risk)را در خارج انجام می دادند و بعد بیمه گر ایرانی را واسطه می کردند که در عمل بیمه گر ایرانی نقش دلالی ایفا می کرد و در این چارچوب این انتقاد وارد بود که چرا ریسک ها را در بازارهای خارج از ایران پوشش می دهند.


    وی با بیان اینکه این اختلاف نظر ها در خصوص انتقال کامل ریسک های بزرگ به خارج از کشور تا زمان اعمال تحریم ها وجود داشت ، خاطرنشان کرد: سرانجام با اعمال تحریم های یک جانبه نیروگاهها ، خطوط حمل و نقل ، کشتیرانی و .. بدون بیمه نامه ماندند که این شرایط به مصوبه دولت انجامید و با توجه به کفایت نداشتن توانگری شرکتهای ایرانی ، یک میلیارد دلار اعتبار در اختیار بیمه مرکزی قرار گرفت تا منابع کافی جهت پوشش این حوزه ها تامین شود.


    رییس کل بیمه مرکزی با اشاره به  مسیر سه لایه صنعت بیمه جهت پوشش ریسک های بزرگ شامل ایجاد کنسرسیوم ها ، ظرفیت مشترک بازار و صندوق اتکایی گفت :‌ در یک لایه ، کنسرسیومی از شرکتهای بیمه ایرانی که توانایی پوشش ریسک ها را داشتند ، تشکیل شد که بخشی ازین ریسکها توسط این کنسرسیوم که بعضا نیز راهبری ان بیمه ایران بود ، پوشش داده شد و هر کدام از شرکتهای موجود در این کنسرسیوم سهمی را پذیرفتند و مازاد ان  در یک ظرفیت مشترک بازار و همچنین صندوق اتکایی تحریم قرار گرفت.


    رییس کل بیمه مرکزی همچنین به کلوپ های P&I  به عنوان راهکار دیگر پوشش ریسک های بزرگ در دوره تحریم اشاره کرد و افزود: با کمک صاحبان کشتی به رهبری کشتیرانی ایران و شرکت ملی نفت کش دو باشگاه و کلوپ P&I کیش و قشم تاسیس شد و نهاد ناظر کمک کرد تا این دو باشگاه به صدور بیمه نامه بپردازند اما از انجا که سرمایه مکفی نداشتند بیمه مرکزی در قالب کنسرسیوم ، ظرفیت مشترک بازار و همچنین صندوق اتکایی تحریم ، ریسک ها را توزیع کرد.


    وی البته در ادامه این نشست بر این نکته نیز صحه گذاشت و گفت: به لحاظ منطق بیمه گری تجمیع ریسک ها در داخل کشور کار خطرناکی است و لطف خداوند بود که کشور با خسارت سنگینی روبرو نشد.


    امین با اشاره به دستاوردهایی که تحریم برای صنعت بیمه برجای گذاشت ، اظهار داشت: در حالی که قبل از اعمال تحریم ها صنعت بیمه حدود 110 تا 130 میلیون دلار حق بیمه اتکایی به خارج پرداخت می کرد و در عین حال دانش صدور بیمه نامه و ارزیابی ریسک هم د راختیار خارجی ها بود اما تحریم این فرصت را در اختیار صنعت بیمه قرار داد تا کارشناسان و بیمه گران بر دانش ارزیابی ریسک و صدور بیمه نامه برای ریسک های بزرگ تسلط پیدا کنند.

     

    فقدان رتبه بندی نشدن  شرکت ها بزرگترین رنج صنعت بیمه است


    رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه با اشاره به اینکه رتبه بندی نشدن شرکت های بیمه بزرگترین مشکلی بود که تحریم ها ایجاد کرد ، گفت : با ورود 24 شرکت بیمه غیر دولتی و واگذاری سه شرکت دولتی ، ایفای تعهدات به دولت محدود نمی شود و بخش خصوصی نیز باید به اندازه توانگری و سرمایه اش ریسک بپذیرد.


    محمدابراهیم امین در نشست بررسی فرصت های صنعت بیمه در پساتحریم افزود : نداشتن رتبه بندی شرکتهای بیمه در زمان بیمه توسعه بسیار نمود پیدا کرد و تجربه بیمه توسعه این سوال را ایجاد کرد که مگر شما نظارت نکردید و حال تکلیف بیمه گذاران چیست ؟


    وی افزود : در کشورهای دیگر شرکتها در موسسات معتبر رتبه بندی می شود و بیمه گذاران می توانند با بررسی این رتبه بندی ، بیمه گر خود را انتخاب کنند اما این سوال ایجاد می شود که با وجود فقدان رتبه بندی شرکتهای بیمه ایرانی مردم باید از کجا بدانند که شرکت مورد نظرشان از عهده ایفای تعهداتش  بر می آید یا خیر؟


    آقای امین گفت : با وجود فقدان رتبه بندی شرکت های بیمه ، مردم از انجا که اطلاعات شفافی نیز ندارند ، تلاش می کنند از شرکت ارزان تر خرید کنند و اینجاست که ارزان فروشی و دامپینگ معیار شده است.


    وی در حالی که محرومیت از رتبه بندی را بزرگترین مانع تحریم در صنعت بیمه قلمداد کرد ، اذعان داشت: متاسفانه شرکتهای معتبر ، ایرانی ها را رتبه بندی نمی کنند .


    رئیس بیمه مرکزی همچنین در پاسخ به خبرنگاری در خصوص پیشنهاد تشکیل موسسات رتبه بندی در داخل گفت : رتبه بندی باید در موسسات معتبر  و بی طرف بین المللی صورت گیرد و با رتبه بندی در داخل نتایج مطلوب حاصل نمی شود.


    رئیس کل بیمه مرکزی محرومیت از دریافت مدارک حرفه ای را نیز از دیگر موانع تحریم برشمرد و گفت : در دوره تحریم بهره مندی از اموزش های حرفه ای برای بیمه گران مهیا نبود و اکنون که نهاد ناظر می خواهد در قالب آیین نامه 90 صلاحیت کارکنان را احراز کند، مجبور است تنها به مدارک دانشگاهی و تجارب بیمه گری اکتفا کند در حالی که در همه جای دنیا مدارک حرفه ای ملاک اصلی شناسایی توانایی های ان حرفه است.


    رئیس کل بیمه مرکزی محروم شدن از ورود دانش و فناوری روز دنیا را از دیگر آسیب های  تحریم برای صنعت بیمه ایران بیان کرد و گفت : نرم افزار یکپارچه گیری از اهمیت بسزایی برخوردار است در حالی که در حال حاضر شرکتهای بیمه یا تنها با یک شرکت قرارداد می بندند یا اگر خودشان اقدام به پیاده سازی می کنند ، چندان با موفقیت نسبی روبرو نمی شوند.


    رییس کل بیمه مرکزی در ادامه به ارزیابی حضور خارجی ها در صنعت بیمه ایران پرداخت و گفت: ما نیازمند سرمایه خارجی ها به عنوان اورنده پول نیستیم بلکه بیشتر نیازمند دانش و فناوری انها هستیم.


    وی با بیان اینکه برخی ورود خارجی ها را برای ایجاد تنوع در محصولات ، افزایش تقاضا و رقابت در صنعت مفید می دانند ، گفت : اما باید دید  مشکل صنعت بیمه ما عرضه  است یا تقاضا.


    وی افزود : در سنجش میزان عرضه و تقاضا بررسی محصولات در رشته های مختلف اهمیت دارد و در دنیا بیشتر تنوع محصولات در رشته های عمر و درمان است، حال این سوال مطرح می شود که در بازار بیمه ایران هر شرکتی سه یا چهار محصول در بیمه زندگی دارد که به مشتریانش عرضه می کند  اما چرا سهم بیمه عمر در سبد خدمات و پرتفوی بازار بیمه اندک است؟


    وی با بیان اینکه مشکل بازار ما عرضه نیست بلکه تقاضاست ، خاطر نشان کرد : سیستم های بیمه های تامین اجتماعی درایران و محصولات جایگزین انها ، تقاضا در بیمه های بازرگانی را با مشکل مواجه کرده است چرا که دارای تنوع و گستردگی زیادی بخصوص در پوشش های درمانی تامین اجتماعی و از کارافتادگی صندوق های بازنشستگی است و دیگر فرصتی برای توسعه بیمه های عمر باقی نمانده است.


    امین با تاکید براینکه در صنعت بیمه مشکل تقاضا داریم ، متذکر شد: به دلیل دخالت دولت در نرخ گذاری ، وضعیت بیمه های بازرگانی به جایی رسیده است که بازدهی ندارد به طوریکه بازده سود به 10 درصد سرمایه هم نمی رسدپس با این اوصاف کدام خارجی حاضر به سرمایه گذاری در این بازار است.


    رییس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه هیچ خارجی نمی تواند مشکلات داخلی صنعت بیمه را حل کند ، اذعان داشت: البته همانطور که عنوان شد در خصوص ورود دانش و تکنولوژی بسیار اثر گذار خواهد بود ؛ اما انچه که مسلم است خارجی های بیشتر دنبال این هستند که سهمی را از بازار به صورت اتکایی به آنها منتقل کنیم و سالی 30 تا 40 میلیون دلار نیز از بازار ما عایدشان شود اما ما به همه انها خواهیم گفت که این بازار ، بازار سابق نیست بلکه بازار بیمه ایران به سمت شفافیت پیش می رود و دیگر بهره برداری های رانتی که در نتیجه عدم شفافیت ایجاد می شود ، در حال کاهش است.


    به گفته وی دیگر خارجیان هم نمی توانند مثل سابق با بیمه گذاران طرف شوند و بیمه گذاران را دور بزنند.


    امین با بیان اینکه تاکنون هیچ تقاضایی برای شعبه یا صدور بیمه نامه از سوی خارجی ها دریافت نکرده ایم، تصریح کرد: خارجی ها به دنبال بازار اتکایی ایران هستند.


    در این نشست که با همکاری موسسه آموزش بیمه اکو وابسته به دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد کارشناسان مهمترین مسایل مرتبط با صنعت بیمه کشور را برای دوران پساتحریم بررسی کردند.

    هشدار درباره نرخ شکنی در برخی شرکت های بیمه


    رئیس کل بیمه مرکزی به شرکت های بیمه با توانگری پایین که با نرخ شکنی صدور را افزایش داده اند ، هشدار داد.


    به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، محمدابراهیم امین در نشست بررسی فرصت های صنعت بیمه در پساتحریم از سوء مدیریت به عنوان یک مشکل ریشه ای یاد کرد و گفت : شرکت های بیمه ای می دانند بقایشان  بر مشتری مداری و ایجاد سیستم پرداخت خسارت سریع و محترمانه استوار است اما متاسفانه به جای رقابت در سرویس دهی روی خدمات ، روی قیمت و دامپینگ رقابت می کنند و این همان چیزی است که توانگری مالی شرکتهای بیمه را آسیب پذیر کرده است.


    رییس کل  بیمه مرکزی ایران با تشریح مشکلات داخلی صنعت بیمه و چالش های سهامداری گفت : متاسفانه گاهی سهامدارانی وارد صنعت می شوند که  شرایط بنگاهداری و بیمه گری را رعایت نمی کنند و در حالی که باید سودی متناسب با شرایط صنعت کسب کنند ،بر تقسیم سود واهی اصرار می ورزند و برغم تصمیم بیمه مرکزی ، حساب سازی می کنند و ذخیره کم می گیرند.


    وی  گفت :نهاد ناظر به دنبال اختیارات قانونی است تا با متخلفان برخورد جدی تری بکند.


    آقای امین با تاکید بر حل معضلات بازار بیمه خاطرنشان کرد: توجه ما باید بیشتر بر حل معضلات درونی صنعت باشد چرا که با توجه به شرایط فعلی ورود خارجی ها در کوتاه مدت چشم انداز قابل توجهی نخواهد داشت.


    وی درباره ارتباط با کشورهای همسایه نیز گفت : بدون شک روابط اقتصادی کشورها با یکدیگر باید مبتنی بر هزینه فایده باشد اما متاسفانه فرهنگ بیمه گران همسایه به گونه ای است که ما را به چشم یک کشور صرفا نفتی مشاهده می کنند و با تعامل برد - برد وارد نمی شوند و ریسک هایی نیز ندارند که به درستی شناسایی شده باشد تا خدمت بیمه اتکایی به انها بفروشیم.


    وی به نحوه فعالیت خارجی ها اشاره کرد و گفت : تاسیس دفاتر ارتباطی ، تاسیس شعبه خارجی ، خرید سهام شرکتهای بیمه و ایجاد یک شرکت کاملا خارجی از راههای ورود خارجیان به بازار بیمه ایران است.


    امین به تشریح نحوه فعالیت خارجیان پرداخت و گفت: منعی برای ایجاد شعبه خارجی به لحاظ قانونی نداریم اما تاکنون متقاضی نداشته ایم.وی افزود: در خصوص خرید سهام نیز از کشورهای اطراف متقاضی داشته ایم نه از کشورهای دارای تکنولوژی و دانش فنی توسعه یافته و بیشتر بحث سرمایه مطرح بوده است.


    امین گفت : برای تاسیس یک شرکت با صد درصد سهام خارجی نیز بسترهای قانونی لازم وجود ندارد.


    رییس کل بیمه مرکزی ایران همچنین تصریح کرد : برداشتن تحریم ها مهم است اما  اینکه تصور کنیم تحول جدی ایجاد خواهد شد ، درست نیست و  قدم اول حل مشکلات خود صنعت است.


    به گفته وی خارجی ها بیشتر به دنبال برداشتن سهم از داخل ایران با نرخ و شرایط خود هستند که بازار بیمه ایران الان به این روش ها پاسخ نمی دهد.


    رییس کل بیمه مرکزی در ادامه این نشست نیز به قانون جدید بیمه شخص ثالث که به تازگی از سوی نمایندگان مجلس تصویب شد اشاره کرد و افزود: دغدغه های سیاسی و اجتماعی نمایندگان مجلس بر دغدغه های اقتصادی می چربد.


    وی تصریح کرد : قانون جدید همه نوع پوشش ریسک را شامل می شود و به عبارتی پوشش همه جانبه کاملی برای زیان دیدگان چه انکه بیمه نامه دارد و انکه ندارد ، دیده است در حالی که باید به شرکت های بیمه به عنوان شرکت های بازرگانی نیز توجه می شد.


    امین با اشاره به دستاوردهای تحریم برای صنعت بیمه گفت : در دوره تحریم در عین حال که منفعت اقتصادی زیادی برای صنعت به دنبال داشت چرا که حداقل سالی 100 میلیون دلار  پول از کشور خارج نشد و البته ایرانی ها با نحوه صدور بیمه نامه برای ریسک های بزرگ هم آشنا شدند.


    رییس کل بیمه مرکزی  افزود: تحریم سبب شد ، سازکار مدیریت ریسک در کشور از ایجاد کنسرسیوم و بازار مشترک تا صندوق ویژه اتکایی تحریم شکل گرفت.


    بسیاری از مشکلات شرکت های بیمه از سوء مدیریت هاست

     

    رئیس کل بیمه مرکزی ایران با اشاره به اینکه برای حل مشکلات صنعت بیمه نباید چشم به خارج دوخت ، گفت : بسیاری از مشکلات شرکت های بیمه از سوء مدیریت است.


    محمدابراهیم امین در حاشیه نشست بررسی صنعت بیمه در پساتحریم در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود : اگر مدیر شرکت بیمه ای مشتری مدار نیست و به تعهدات خود سریع ،منصفانه و محترمانه غ عمل و خسارت را درست پرداخت نمی کند ، این ها از مشکل تحریم ها نیست بلکه از مدیریت است.


    وی با تاکید بر اینکه مدیران بیمه باید بر امور مالی تسلط داشته باشند ، گفت : اگر توانگری شرکت بیمه پایین است باید صدور بیمه را محدود کند و سرمایه را افزایش دهد.


    رئیس کل بیمه مرکزی ایران گفت : وقتی مدیران بیمه این اقدامات را انجام نمی دهند در توانگری شرکت با مشکل مواجه می شوند و از اداره شرکت باز می مانند و حضور شرکت خارجی نیز درمان آن نیست.


    امین افزود : مدیران شرکت های بیمه باید در نحوه اداره و مدیریت ریسک تجدید نظر کنند.


    رئیس کل بیمه مرکزی ایران ؛ توسعه آموزش را از راه های حل این دغدغه بیان کرد و گفت : با رفع تحریم ها امکان بهره گیری شرکت های بیمه از آموزش ها و کسب مدارک معتبر بین المللی فراهم می شود.


    آقای امین همچنین با اشاره به فرصت های دوران پساتحریم برای صنعت بیمه و پوشش ریسک های داخل در شرکت های ایرانی گفت : با برداشتن تحریم ها نوع و شرکت مشارکت شرکت های بیمه خارجی در صنعت بیمه ایران با گذشته متفاوت خواهد بود.


    رئیس کل بیمه مرکزی ایران افزود : شرکت های خارجی با تاسیس دفاتر و شعبه یا خرید سهام شرکت های داخلی می توانند در صنعت بیمه ایران حضور یابند اما بیش از اینکه صنعت بیمه ایران به سرمایه خارجی نیاز داشته باشد به دانش ، فناوری ، نرم افزار ، آموزش و بهره مندی از رتبه بندی موسسات بین المللی نیاز دارد که از اولویت های ماست.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی