عصر بازار

پیش بینی قیمت مسکن تا عید

عصر اعتبار- وزارت مسکن اعلام کرد پیش بینی این است که قیمت ها تا بهار سال آینده هم ثابت بماند.

پیش بینی قیمت مسکن تا عید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، علی چگینی وزارت مسکن در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: پیش بینی ما این است که قیمت ها تا بهار سال آینده هم ثابت بماند.

    وی در خصوص اجرای طرح فروش مسکن قسطی گفت: هنوز مصوبات نهایی اجرای این طرح از بانک مرکزی گرفته نشده است.

    چگنی افزود: در ماده 14 قانون ساماندهی بازار مسکن، فروش مسکن به صورت لیزینگ، فروش سندیکایی و قسطی دیده شده که گروه هدف در آنها طبقه متوسط و بالاتر است.

    مدیرکل برنامه ریزی و اقتصاد وزارت مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه 60 درصد مردم تهران در پی خرید واحدهای 60 متر و کوچکتر هستند گفت: در آینده باید سازندگان به سمت ساخت مسکنی بروند که مورد تقاضای مردم است.

    چگنی افزود: طرح فروش مسکن به صورت قسطی، واحدهای موجود را هدف قرار داده است و طبیعتاً نمی تواند واحدهای مسکونی بزرگ را پوشش دهد زیرا بانک مسکن محدودیت هایی برای ارائه تسهیلات در این زمینه دارد.

    وی گفت: بدون شک اجرای این طرح به خروج بازار مسکن از رکود کمک می کند زیرا حجم قابل توجهی از نقدینگی وارد بازار می شود.

    مدیرکل برنامه ریزی و اقتصاد وزارت مسکن و شهرسازی دولت را تنها سیاست گذار در بخش مسکن دانست و افزود: این بخش حقیقی و حقوقی و در مجموع مردم هستند که سازندگان واحدهای مسکونی به شمار می روند.

    چگینی تصریح کرد: 20 درصد ارزش افزوده و 20 تا 30 درصد مجموع سرمایه گذاری های کشور در بخش مسکن است.

    وی همچنین گفت: هم اکنون بالاترین نرخ سود بانکی به سپرده ها داده می شود که باید در نهایت نرخ سود آنها تعدیل شود.

    رئیس اداره کل طرح و برنامه بانک مسکن هم در ارتباط تلفنی با این برنامه با اشاره به اینکه 18 شهریور امسال بانک مرکزی با اجرای طرح فروش قسطی مسکن و ورود بانک مسکن به آن موافقت کرده است گفت: موافقت اصولی در بانک مرکزی برای اجرای این طرح گرفته شده است.

    محمدحسن مرادی با بیان اینکه هم اکنون مباحث حول نحوه محاسبه کارمزد در جریان است،

    افزود: اینکه بانک عاملیت وصول اقساط را صرفاً داشته باشد و هیچ گونه تضمینی نپذیرد و نرخ کارمزد آن سه درصد باشد و یا اینکه بانک پرداخت اقساط پرداخت نشده را هم تضمین و نرخ سود آنرا 5 درصد محاسبه کند در حال بررسی است.

    فرید قدیری کارشناس بازار مسکن هم در این برنامه هدف از اجرای طرح فروش قسطی مسکن را فروش اقساطی آپارتمان اعلام کرد و گفت: این طرح مشترک میان بانک های مسکن و مرکزی و انبوه سازان است و به مراحل نهایی اجرایی شدن رسیده است.

    وی افزود: حجم زیادی از آپارتمان های نوساز روی دست انبوه سازان مانده است و در شرایط کنونی مردم هم به دنبال خرید مسکن با قیمت مناسب نسبی و پایدار هستند.

    قدیری با بیان اینکه قیمت مسکن در شرایط کنونی به کف خودش نزدیک شده است گفت: اختلاف نظر اصلی در اجرای طرح فروش مسکن قسطی؛ تعیین نرخ کارمزد برای بانک مسکن است.

    به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، این کارشناس بازار مسکن با اشاره به اینکه بر اساس آمار بانک مرکزی، سال گذشته بیش از یکصد هزار واحد مسکونی نوساز در شهر تهران تکمیل شد افزود: امسال هر ماه 10 هزار واحد از مجموع این تعداد به فروش رسیده است اما همچنان 60 درصد واحدهای نوساز تکمیلی روی دست سازندگان باقی مانده است.

    وی گفت: اگرچه مردم گرایش به خرید مسکن دارند و وارد بازار شده اند اما هنوز بازار مسکن از رکود خارج نشده است.

    قدیری نداشتن قدرت خرید مسکن را علت اصلی خارج نشدن بازار مسکن از رکود دانست و افزود: جسارت لازم برای اینکه وام خرید مسکن در یک حد معقول و مؤثر تقویت شود، وجود ندارد و به همین خاطر مصوبات ناقص اجرا می شوند.

    این کارشناس بازار مسکن با اشاره به اینکه از اردیبهشت امسال ممنوعیت خرید وام مسکن برای تمامی بانک های دولتی و خصوصی برداشته شد، گفت: سود تسهیلات خرید مسکن در بانک های خصوصی به 27 درصد هم می رسد.

    جمشید برزگر رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور هم در ارتباط تلفنی با این برنامه با اشاره به اینکه طرح فروش اقساطی مسکن را انبوه سازان شهریور پارسال به دولت ارائه کردند، گفت: برنامه ریزی ما در قالب سه طرح برای فروش مسکن به اقشار پایین، میانه و طبقه بالای جامعه بود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی