عصر بازار

هر اونس ۱۰۵۵ دلار شد

افت ۷.۵ درصدی طلا در یک ماه گذشته

عصر اعتبار- روز دوشنبه با روشن‌تر شدن چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در سال جاری، طلا افت چند جلسه گذشته خود را ادامه داد تا شدیدترین سقوط ماهانه‌اش را در دو سال و نیم اخیر به ثبت رساند.

افت ۷.۵ درصدی طلا در یک ماه گذشته
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، طلا در حالی به پایین‌ترین سطح شش سال اخیر خود نزدیک شد که سرمایه‌گذاران چشم‌انتظار اولین افزایش نرخ بهره در یک دهه اخیر هستند. قرار است فدرال‌رزرو در نشست سیاست‌گذاری ماه آینده خود در 15 دسامبر،‌ اقدام به افزایش نرخ بهره کند.

    سرمایه‌گذاران معتقدند که طلا به عنوان یک دارایی معاف از بهره، با افزایش نرخ بهره و به تبع آن تقویت دلار، به شدت ضربه خواهد خورد. هر اونس طلا امروز با اندکی تغییر نسبت به جلسه گذشته، یکهزار و 54 دلار و 90 سنت معامله شد. این در حالی است که در اوایل معاملات امروز، قیمت طلا به 1052 دلار و 70 سنت نیز رسیده بود.

    ادوارد میر، تحلیل‌گر اف‌سی‌استون اعلام کرد: «با توجه به نمودارها و با نزدیک‌تر شدن به نشست سیاست‌گذاری فدرال‌رزرو، سرمایه‌گذاران به دنبال فرار از این مخمصه هستند، با این حال احتمال اینکه توقف بعدی برای قیمت طلا سطح 1000 دلاری باشد وجود دارد.»

    شمش در ماه نوامبر 7.5 درصد کاهش قیمت داشته که بیشترین افت ماهانه این فلز‌ زرد از ژوئن 2013 بوده است. روز جمعه، میزان دارایی‌ها در گلدتراست، بزرگ‌ترین صندوق معاملاتی طلای دنیا، به پایین‌ترین سطح خود از سپتامبر 2008 رسید.

    قدرت دلار نیز از هرگونه رشد قیمتی طلا جلوگیری می‌کند. دلار رکورد تازه‌ای در برابر سبد‌ ارزهای اصلی در روز دوشنبه به ثبت رساند. دلار قوی‌تر باعث گران‌تر شدن طلا برای دارندگان ارزهای دیگر می‌َشود.

    سام لافلین، معامله‌گر گروه ام‌کی‌اس اعلام کرد: «تداوم قدرتندی دلار باعث فشار بیشتر روی قیمت فلزات گرانبها در این هفته خواهد شد، همچنین پتانسیل رسیدن طلا به سطح 1045 دلاری، پایین‌ترین سطح خود از سال 2010 نیز وجود دارد.»

    در میان دیگر فلزات گرانبها، نقره نیز با افت 10 درصدی بدترین ماه خود را در سال جاری به ثبت رساند. در ماه نوامبر، فلزات گروه پلاتین، بدترین عملکرد را در میان فلزات گرانبها از آن خود کردند. پالادیوم در این ماه افتی 20 درصدی داشت در حالی که قیمت پلاتین 16 درصد سقوط کرد. با این اوصاف،‌ هر دو فلز بیشترین افت ماهانه خود را در چهار سال اخیر به ثبت رساندند.

    در این هفته،‌ توجه معامله‌گران طلا بر روی گزارش اشتغال بخش غیرکشاورزی آمریکا در روز جمعه متمرکز شده‌ است. آمار اشتغال قدرتمند می‌تواند تصمیم فدرال‌رزرو برای افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر را قطعی کند. نشست سیاست‌گذاری بانک مرکزی اروپا در روز پنج‌شنبه این هفته نیز روی بازار ارز تاثیرگذار خواهد بود. انتظار می‌رود بانک مرکزی اروپا در این نشست به تسهیل سیاست‌های مالی اقدام کند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی