عصر بازار

اما و اگرهای اعطای وام به بازنشستگان

امکان پرداخت وام به تمامی مستمری بگیران وجودندارد

عصر اعتبار- اعطای وام به بازنشستگان اولویت‌بندی می شود که دراین میان افرادی نمی‌توانند وام دریافت کنند.

امکان پرداخت وام به تمامی مستمری بگیران وجودندارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، افراد پس از گذر چندین سال از زندگی خود و تلاش و فعالیت بی وقفه وارد مرحله ی جدیدی از زندگی یعنی بازنشستگی می شوند، مرحله ای که اگر در عنفوان جوانی به آن فکر نباشند به یک بحران تبدیل می شود.

    بازنشستگی به عنوان پدیده اجتماعی، واقعیت مهمی است که بدون شک در زندگی شغلی نیروی انسانی اتفاق می افتد که ممکن است به دلایل مختلف زودتر از موعد به وقوع بپیوندد.

    بنـابر برآوردهای سازمان ملل در دنیا بیش از 600 میلیون سالمند زندگی می‌کنند که پیش بینی  می شود این رقم در 50 سال آینده به یک میلیارد و 800 میلیون نفر برسد. این در حالی است که انتظـار مـی‌رود جمعیت 60 سال و بالاتر کشورهای درحال توسعه از 6 درصـد در سـال 1975 بـه 12 درصـد در سال 2025 افزایش یابد.

    با توجه به توضیحات فوق سالمندان در دوران بازنشستگی علاوه بر نداشتن فعالیت و در واقع کلافگی و بی حوصلگی از این دوران باید به فکر تامین مخارج خود و خانواده هایشان باشند بر همین اساس در شرایط اقتصادی نابه سامانی به سر می برند.

    درهمین راستا چندی پیش عباس رشیدی مدیرکل فرهنگی اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری از پرداخت مرحله نخست وام ضروری قرض‌الحسنه بازنشستگان کشوری در آذر ماه خبر داد.

    وی افزود: این وام‌ها در پنج مرحله به متقاضیان واجد شرایط پرداخت می‌شود که در مرحله اول، تعداد 40 هزار نفر وام‌های ضروری صندوق بازنشستگی کشوری را دریافت خواهند کرد و برای مرحله نخست، اعتباری برابر با مبلغ 80 میلیارد تومان تامین شده است.

    مدیرکل فرهنگی اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری مدت بازپرداخت وام‌های قرض‌الحسنه این دوره را 36 ماهه ذکر کرد و گفت: ماهانه 60 هزار تومان از حقوق بازنشستگان بابت بازپرداخت وام‌های دریافتی از صندوق بازنشستگی کسر می‌شود.

    رشیدی سهولت در ثبت نام بدون مراجعه حضوری به بانک‌ها و تنها از طریق ورود به سایت صندوق بازنشستگی را از مزایای وام‌ ضروری قرض‌الحسنه صندوق دانست و بیان کرد:برای پرداخت این وام هیچ ضامن و یا وثیقه‌ای که معمول و مرسوم از بازنشستگان ارجمند دریافت نشده است.

    *اعطای وام به بازنشستگان اولویت بندی می شود

    پس از گذشت چند روز از خبر اعطای وام به بازنشستگان ، تقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه امکان پرداخت وام به تمامی بازنشستگان را نداریم، اظهار داشت: پرداخت وام به تمامی بازنشستگان نیاز به اعتبارات ویژه ای دارد.

    وی در مورد وام بازنشستگان تامین اجتماعی، می‌گوید: در حال حاضر 2 میلیون و 700 هزار مستمری‌بگیر و بازمانده تحت پوشش تامین اجتماعی هستند و اگر بخواهیم به تمامی آن‌ها وام بدهیم، نیاز به اعتبارات خیلی ویژه و بیشتری داریم و طبیعی است که امکان این امر وجود ندارد.

    مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بیان کرد: باید مانند وام‌ها و تسهیلات دیگری که به افراد تعلق می‌گیرد، وام به بازنشستگان نیز اولویت‌بندی شود که در این میان افرادی که قبلا وام گرفته‌اند، نمی‌توانند دوباره وام دریافت کنند و از سوی دیگر بر اساس سنوات و سن افراد، وام‌های 2 تا 3 میلیون تومانی بدون بهره پرداخت خواهد شد.

    نوربخش با اشاره به اینکه در سال ٩٤ برای پرداخت وام به بازنشستگان هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده که رقم قابل توجهی است، تصریح کرد: بر اساس بخشنامه‌ای که به شعب بانک رفاه ارسال شده، افراد برای وام ثبت نام می‌کنند که ممکن است یک نفر امسال و یک نفر دیگر بر اساس شرایط در نظر گرفته شده سال آینده وام بگیرد.

    بنابراین می توان گفت با وجود تمام تنگناهای مالی، پرداخت وام بدون بهره یکی از اقدامات خوبی است که برای رفاه حال بازنشستگان تدوین شده است و امیدواریم این پرداخت با سرعت بیشتری صورت گیرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی