عصر بازار

بازار خانه های لوکس هم رونق می‌یابد

اثر بخشی مسکن اقساطی به شرط کنترل تورم

عصر اعتبار- عرضه مازاد یکی از معضلات بازار مسکن است که کارشناسان معتقدند؛ طرح فرشو اقساطی مسکن می تواند راهکاری باشد برای فروش خانه های آماده به تحویل اما منوط به ادامه کنترل تورم در اقتصاد.

اثر بخشی مسکن اقساطی به شرط کنترل تورم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، در شرایطی که تسهیلات حمایتی نتوانست در بازار مسکن تقاضا را تحریک کند و زمانی که پیش بینی می شد، تقاضاهای موجود در بازار منجر به خرید شود؛ طبق اعلام اتحادیه املاک استان تهران میزان معاملات خرید و فروش مسکن از ابتدای نیمه دوم سال با افت قابل توجهی مواجه شد.

    با توجه به اینکه اقدامات اخیر بانک مرکزی و دولت نشان می‌دهد؛‌ برای بالا بردن قدرت خرید خانوار، مسکن در اواویت نیست، سیاست وزارت راه و شهرسازی هم افزایش راهکارها و گزینه ها برای بالا بردن قدرت خرید مردم است و از این رو پیشنهاد انبوهسازان برای فروش اقساطی در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت.

    براساس این پیشنهاد؛ قرار است که بخشی از مبلغ خرید خانه برای خریدار قسط بندی شود و یک موسسه معتبر هم ضمانت پرداخت اقساط را بر عهده بگیرد. حال بانک مرکزی پذیرفته است که تحت شرایطی تا ضمانت پرداخت اقساط تا سقف 100 میلیون تومان را قبول کند. محمد حسن مرادی،‌‌ مدیر کل طرح و برنامه بانک مسکن در این باره گفته است: اینکه بانک عاملیت وصول اقساط را صرفاً داشته باشد و هیچ گونه تضمینی نپذیرد و نرخ کارمزد آن سه درصد باشد و یا اینکه بانک پرداخت اقساط پرداخت نشده را هم تضمین و نرخ سود آنرا 5 درصد محاسبه کند، در حال بررسی است.

    البته طبق گفته عباس آخوندی،‌ وزیر راه و شهرسازی این طرح می تواند راهکاری برای بخشی از تقاضای موجود باشد و به طور قطع نمی توان با یک راهکار به همه نیاز ها پاسخ داد و مسکن قسطی هم می تواند گزینه ای باشد برای به فروش رفتن خانه های آماده تحویل.

    بازی برد- برد برای بازار

    حال کارشناسان مسکن معتقدند هستند؛ طرح مسکن قسطی در شرایطی می تواند تاثیر گذار باشد که سیاست کنترل تورم ادامه داشته باشد. محمد مهدی مافی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه در شرایط مهار افزایش نرخ تورم،  طرح مسکن اقساطی می تواند منجر به رونق بازار شود، گفت: اگر این طرح به نحو احسن اجرایی شود علاوه بر اینکه رکود را از بخشی از بازار مسکن خارج می کند حتی از بالارفتن تورم هم جلوگیری می کند چراکه در این طرح منابع مالی برای خرید توسط خریدار تامین می شود و نیازی به استفاده از تسهیلات بانکی وجود ندارد.

    وی ادامه داد: البته مسکن قسطی در شرایطی می تواند بخشی از نیاز موجود در بازار را رفع کند که روند کاهش و کنترل تورم ادامه داشته باشد چراکه با افزایش نرخ تورم، فروشنده از فروش منصرف می شود و به دنبال ارزش افزوده کالای خود است اما در شرایط کنترل تورم فروشندگان مطمئن هستند که قرار نیست کالا یا همان واحدهای مسکونی افزایش قیمتی داشته باشند و با یک نرخ سود توافقی بخشی از هزینه کل را برای متقاضی قسط بندی کند.

    مافی با اشاره به مزیت های این طرح گفت: براساس طرح پیشنهادی قرار است که محل اقساط از منابع خود مردم تامین شود یعنی فشاری بر بودجه عمومی وارد نمی شود و این ساز و کار می تواند باعث رونق کسل و کار هم شود.

    این کارشناس مسکن درباره نقش بانک ها به عنوان ضمانت کننده مالی در این طرح ادامه داد: پیش از این، موسسه ای وجود نداشت که ضمانت های لازم چه از سمت خریدار و چه از سمت فروشنده را بپذیرد و شرایط برای اجرای این دست از طرح ها مهیا نبود اما با ورود بانک ها که موسسات پرقدرت و معتبر هستند،‌مشکل نبود ضمانت هم برای پرداخت اقساط و هم انتقال اسناد رفع خواهد شد. بنابراین مفاد این طرح هم به نفع فروشنده و هم به نفع خریدار است.

    سرایت طرح مسکن قسطی به فروش خانه های لوکس

    طبق آمارهای ضمنی در حال حاضر چیزی حدود 250 هزار واحد مسکونی خالی از سکنه در تهران وجود دارد که بخش عمده ای از این رقم به خانه های لوکس و گران قیمت تعلق دارد که توسط نهادهای پرقدرت مانند بانک ها ساخته شده اند اما موضوعی که وجود دارد این است که گفته می شود وقتی بانک ها پرداخت 100 میلیون از اقساط را ضمانت می کنند، این رقم نمی تواند تحرکی در بازار خانه های لوکس ایجاد کند.

    مافی با بیان اینکه طرح مسکن قسطی می تواند تحرکاتی هم در بازار خانه های لوکس ایجاد کند، تاکید کرد: اگر پرداخت 100 میلیون تومان به صورت اقساط تایید شود،‌ این رقم نمی تواند به طور مستقیم عاملی برای تحرک خانه های لوکس باشد اما این 100 میلیون تومان هم می تواند منبعی برای ارتقای دارایی مسکن خانوار باشد.

    وی ادامه داد: این 100 میلیون تومان می تواند برای تبدیل به احسن هم تاثیر گذار باشد بنابراین این رقم در لایه های خانه های متوسط رو به پایین تاثیر گذار است و در میان مدت هم به لایه های بالایی و خانه های متوسط رو به بالا هم سرایت می کند و منجر به رونق بازار این خانه ها هم می شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی